V roku 1994 každý poriadny hráč hral len Doom, pretože to bola TÁ ultimátna strieľačka, ktorú všetci chceli hrať. Bola to hra, ktorá nesmela chýbať na žiadnom PC a o ktorej sa všetci bavili. No a potom prišiel Descent. Vyšiel v ére po Doomovi a pred Duke Nukem 3D, takže využil toto dvojročné okno a bol celkom úspešný, pretože bol iný. Jeho hlavnou devízou bolo, že sa odohrával v plne trojrozmernom prostredí s plne trojrozmernými nepriateľmi. A v pohybe ste neboli vôbec obmedzovaný. Takisto využíval shareware politiku, takže prvých 7 levelov bolo zadarmo.
Ťažko povedať, či Descent vyšiel v roku 94 alebo 95. Na krabiciach je niekedy napísaný 94tý, inokedy 95ty rok a oficiálne hra vyšla 31. Decembra 1994, čiže na konci roku. Väčšina webov píše 95ty, tak pri ňom ostaneme. Zaujímavosťou je, že v roku 1996 vyšla aj verzia na PlayStation. O nej som doteraz nevedel. Oproti PC verzii obsahovala krátke dabované filmy a vylepšený soundtrack. Mala vyjsť aj verzia pre Segu Saturn, tá bola ale zrušená. A dokonca vyšla modifikovaná verzia so stereoskopickou grafikou, takže ste si Descenta mohli zahrať vo VR. No, mne by z toho bolo zle. A mala vyjsť ešte jedna verzia – Interplay v roku 1997 naplánoval vydanie Descent pre Nintendo 64. V roku 1999 bola potichu zrušená.
Ešte predtým, než sa vrhneme na príbeh a samotnú hru, musím podotknúť, že som hral ako originálnu DOS verziu, tak vylepšenú Rebirth 0.6 verziu. A rozhodol som sa použiť práve vylepšenú, pretože používa vyššie rozlíšenie, textúry, no ponecháva atmosféru hry. Rebirth sa dá použiť aj na druhý diel – stačí, keď súbory prekopírujete do zložky z DOSovou hrou.
Príbeh tu nie je vôbec podstatný a keď som Descent hral prvýkrát, bol mi ukradnutý, pretože som jednak nevedel po anglicky a okrem toho na mňa hra nahádzala v intre tonu textu. Doslova. Dôležité je len vedieť, že ste ako žoldnier boli najatý zničiť počítačový vírus, ktorý napadol všetkých robotov určených na práce v baniach. Títo roboti útočia na každého, kto sa k nim priblíži. Musíte preto zničiť reaktor a utiecť z bane. No a to je úlohou každého levelu.
V každom leveli teda musíte nájsť najskôr modrý kľúč, potom žltý a nakoniec červený. V červených dverách sa vždy nachádza reaktor. Ten keď zničíte, máte nejaký čas na nájdenie exitu. Čas na útek sa líši podľa vybranej obtiažnosti. Ak nie ste masochista a hráte hru na strednú obtiažnosť, budete mať dosť času utiecť. Ak vám zničia loď po zničení reaktoru, vyhrali ste level a idete ďalej, no stratíte všetky vylepšenia. Ak vám zničia loď ešte pred zničením reaktoru, môžete si vylepšenia zobrať, tam, kde ste zomreli.
V prvých troch leveloch budete bojovať v útrobách mesiaca a sú veľmi jednoduché. V štvrtom a piatom začne prituhovať a objavia sa noví roboti. Presuniete sa na Venušu a aj level dizajn vám niekedy zakrúti hlavou. Šiesty a siedmy sa opäť presuniete, tentoraz na Merkúr a prídu prvý nepríjemní nepriatelia – šedý Driller s Vulcan kanónom a Super Hulk s navádzanými raketami. Driller je najťažší nepriateľ v hre. Keď vás uvidí, budete počuť robotí vreskot a potom uvidíte, ako vám rýchlo klesá štít. Jeho strely z kanóna sú veľmi presné a inštantné, takže sa im nevyhnete.
Najlepšia taktika IMHO – keď ho budete počuť, že si vás všimol, okamžite sa vráťte za roh a pošlite mu do jeho úkrytu navádzanú raketku. Stačia dvaja takýto nepriatelia v miestnosti a môžete loadovať hru. Podľa mňa trochu nevybalancovaný nepriateľ, rovnako ako červený Hulk s navádzanými raketami. Tým sa ide vyhnúť ale chce to cvik. Ja som ho buď rýchlo obišiel, pretože sa ťažko obracia alebo som sa schovával a počkal si, než vystrelí. V siedmom leveli sa nachádza prvý boss v obrovskej lávovej miestnosti. Brániť ho budú červený Hulkovia a šedí Drilleri. Samotný boss používa neviditeľnosť a teleport. Po jeho zabití sa musíte rýchlo presunúť do exitu. Týchto prvých 7 levelov bolo vydaných ako shareware a úplne by mi to stačilo. Celkovo je v hre až 27 levelov a ďalšieho bossáka stretnete až v poslednom – jednou raketou vám uberie takmer celý štít. Od ôsmeho levelu vyššie rapídne stúpne obtiažnosť, budete nachádzať čoraz menej orbov na obnovenie štítu a pribudnú nový nepriatelia.
Ako pracovný názov Parallax Software použilo Inferno a hra sa mala odohrávať na vesmírnej stanici. Descent bol vyvíjaný pomocou softwarového rendereru, pretože v tej dobe 3D grafické karty a akcelerátory ešte neexistovali. Preto bola hra oveľa náročnejšia než Doom. Nepriatelia v Doome boli tvorení spritami (to používal aj Wolf 3D) a Descent používal už plne 3D poligóny. Túto techniku o rok neskôr použil taký Quake. Detaily v Descent sa dali síce ešte znížiť, no potom nepriatelia predstavovali pohybujúce sa farebné bloky. Descent používal aj dynamické svetlo. V hre môžete využívať svetlice práve pre osvetlenie temných miest (alebo otvárania dverí). Druhý Descent neskôr pridal oveľa viac dynamických svetelných efektov.
Po hratelnostnej stránke sa pôvodná verzia nehrá moc dobre. Je to spôsobené malým rozlíšením a textúrami, pretože vo väčšej diaľke neviete rozoznať nepriateľov. Preto odporúčam stiahnuť si Rebirth vylepšenie, ktoré tento problém rieši. K tomu je hra oveľa plynulejšia. Descent využíva, podobne ako simulátory, šesť stupňov slobody. Môžete robiť psie kusy, no väčšinou budete radi, keď budete v správnej polohe a orientovať sa podľa svetiel. Loď samotná sa snaží sama vyrovnávať, keď je spletitejší povrch, tak sa nemusíte sami točiť.
V leveloch je plno skrytých stien, ktoré aktivujete streľbou. Takáto stena sa dá jednoduchým pohľadom odlíšiť od klasickej. Dostanete sa tak k rôznym bonusom a vylepšeniam. Takisto môžete zachraňovať ľudí väznených robotmi. Tí vám dajú len bonus do skóre. Každých 50,000 bodov vám pridá život. Je to akýsi prežitok zo starých automatov. Inak životy sú zbytočné, keď sa dá hocikde v leveli hra uložiť. Môžete ich využívať tak, že sa necháte pred reaktorom zničiť, keď máte málo života a s novým si pobrať svoje zbrane. Takto pred ťažkým súbojom budete mať plný štít a všetky zbrane.
Druhý diel Descent vyšiel v roku 1996 a priniesol grafické vylepšenie, nové zbrane, nepriateľov a ďalšie veci. Prvých dvoch dielov sa do júna roku 1998 predalo vyše milióna kusov. Tretí diel vyšiel až v roku 1999 a líši sa od prvých dvoch najviac – pribudli nové úlohy, takže už hráč nemusí dookola ničiť len reaktor a okrem interiérov sa pozriete aj von. No a od roku 2015 sa pracuje na novom Descent. Ten bol na Steame nejaký čas v Early Access, no dnes už nie je, pretože tím našiel distributora. Mal by vyjsť na konci tohto roku na PS4 a XboxOne.
Ak hľadáte podobnú hru na Descent, odporúčam skúsiť Forsaken Remastered alebo Aquanox. Interplay vyrobilo na engine Descent hru s názvom Descent to Undermountain, RPGčko založené na princípoch Dungeons and Dragons a Forgotten Realms. Descent inšpiroval aj českých vývojárov z Keen Software House, ktorí vyrobili v roku 2012 Miner Wars 2081. Najnovšie vyšiel v máji Overload od Revival Productions a je označovaný za duchovného nástupcu Descent.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]