Bio Menace je typická plošinovka zo starej školy, ktorá má všetko, čo má správna skákačka mať. Vznikla v roku 1993 na DOS a jej výrobca nie je nikto iný než Apogee. Áno, je to presne tá firma, ktorá vyrobila napríklad Duke Nukem, Crystal Caves, Monster Bash alebo Death Rally. A okrem toho distribuovala napríklad Commander Keena. Práve z druhej trilógie Commander Keena si požičala engine a je to vidieť. Oproti Keenovi je hra akčnejšia, viac sa v nej strieľa a je to len a len dobre. V šiestej misií druhej epizódy môžete dokonca stretnúť samotného Keena – v rozhovore s ním mu poviete: „Robím len svoju robotu, Kapitán Keen. A on na to: Volám sa Kommander Keen! Je to odkaz na to, že hráči si stále mýlili názov titulu, tak sa z toho stal vtip. Hru trvalo vytvoriť dva roky – James Norwood vytvoril prakticky všetko sám – od herného kód, grafiky, cez zvuky alebo level dizajn.
Budete hrať za Snake Logana, najvyššieho tajného agenta CIA, ktorý má splniť veľmi ťažkú misiu – takmer samovražednú. Dostanete sa do Metro City, ktoré začalo ničiť obrovské množstvo monštier. Zabíjajú a unášajú ľudí, poškodzujú budovy a infraštruktúru. Mesto vyhlásilo stanné právo tesne pred tým, než zlyhala komunikácia. Mestským elitám a autoritám zavolal záhadný Dr. Mangle alias Elmo Whitecliff – takže v skratke: je to šialený vedec tajnej genetickej výskumnej firmy zaoberajúcej sa rastom chrobákov a zvýšenia inteligencie. Z Metro City urobil príklad, čo sa stane so zbytkom sveta, ak mu vláda nevyhovie. Snake má za úlohu zobrať si lietadlo, urobiť prieskum mesta a vrátiť sa späť. Čo sa ale nestane – zatiaľ čo letí ponad Metro City, je zostrelený a s lietadlom musí núdzovo pristáť v uliciach mesta.
A hra v uliciach Metro City začína. Naskytá sa vám pohľad na vrak motorového lietadla a zničeného mesta, všade sa váľajú mŕtvoly, ľudské kostry alebo pozostatky a v uliciach alebo budovách na vás budú útočiť zmutované monštrá.
Každopádne, level dizajn je v celej prvej epizóde naozaj výborný. Obsahuje 12 levelov a len v niektorých dizajnovo pokulháva – napríklad v treťom leveli a v posledných, kedy som si hovoril WTF?!. Prvá epizóda je hratelnostne vyvážená a najľahšia, ako všetky prvé epizódy od Apogee. Bola distribuovaná zadarmo, no ďalšie dve epizódy ste si museli kúpiť – taká bola klasická sharewarová vtedajšia politika. 23 decembra 2005 oficiálne vydalo Apogee hru ako Freeware – ako Vianočný darček svojim fanúšikom. No a dnes sú na GoGu zadarmo všetky tri epizódy.
Prvý level sa odohráva v meste a pozriete sa aj do interiérov. V budovách väčšinou nájdete zamknuté dvere, na ktoré musíte nájsť kľúč. Za dverami sú ukryté rôzne cennosti, ktoré vám pridajú body do skóre. Vždy je v leveli dostatok kľúčov na to, aby ste otvorili všetky zamknuté dvere. Úlohou každého levelu je nájsť úlomok kryštálu alebo kartu, ktorou vypnete silové pole a zachránite uneseného človeka. Ten vám dá kľúč od východu, ktorý vás posunie do ďalšieho levelu.
Druhý level sa odohráva kompletne na akejsi nedostavanej stavbe plnej aktívnych plošiniek. Stretnete tu nových ohnivých démonov, ktorí sa dajú zraniť len v hmotnej forme. Trochu mi pripomenuli hlavného hrdinu z Infamous Second Son. Ale naozaj len trošku. Okrem nich si zabojujete s tuhším žabiakovitým bad-assom s laserovou puškou alebo robo-raketou, ktorá sa aktivuje len na váš pohyb a dlhšie mi trvalo, než som prišiel na to, ako ju zničiť – pomohol granát alebo laserová puška, ktorú som vtedy nemal.
Tretí level som neznášal hneď od začiatku, pretože obsahoval skákanie po stromoch a na to som alergický už od čias herných šmoulov, kde ste tiež museli preskakovať po vetvách, no tu je to našťastie oveľa ľahšie.
Z mestského parku sa dostanete opäť do mesta, kde prvý krát začne hráč oveľa viac umierať. V piatom leveli sa opäť zmení prostredie, budete sa predierať v hnusných kanáloch a v šiestom to konečne začne vyzerať ako v tajnom laboratóriu. Prvého bosáka nájdete v siedmom leveli a je extra jednoduchý. Po jeho porazení som si myslel, že skončila epizóda, no ešte ma čakalo ďalších päť levelov. Po prvom bossovi obtiažnosť rapídne stúpne, nepriateľov je na každom kroku dva krát viac a aj šírka plošín, na ktoré skáčete sa značne zmenší.
Deviaty level „No Man’s Land“ je zatiaľ najšialenejší zo všetkých levelov. Pocítite totálny chaos a je isté, že Dr. Mangle sa vás chce zbaviť, tak na vás posiela, čo môže. Desiaty level je také intermezzo pred samotným posledným levelom a bossfightom prvej epizódy. Samotného bossa nie je ťažké zabiť a dá sa dostať na plošinku, kde na neho pohodlne hádžete granáty.
Druhú a tretiu epizódu rozoberať nejdem, len poviem, že sú ťažké aj na najľahšiu obtiažnosť a sú v nich noví nepriatelia. V druhej epizóde je strašný level dizajn, budete sa strácať a umierať toľkokrát, že vám to znechutí celú hru. Hlavne v hniezde mravcov (celý level a mravčia kráľovná mi pripomenula jedno parádne anime Hunter x Hunter). No prvá epizóda je to, čo všetci hráči hrali.
Strieľať budete hlavne základnou M60kou, ktorá má neobmedzenú muníciu a strieľa v dávkach. Dá sa nabiť super nábojmi, ktoré sú 5x silnejšie než základné alebo plazmovými – tie sú 10x silnejšie. Okrem základnej zbrane alebo laseru môžete enterom hádzať granáty alebo pokladať míny. Nenašiel som klávesu, čím sa dajú granáty alebo zbrane premieňať.
V hre sa nachádza plno skrytých miest alebo miestností. Buď môžete skočiť cez neviditeľné steny alebo stlačíte tlačidlo, ktoré vám niekde aktivuje plošinku a cestu k ukrytým predmetom, alebo nájdete niekde v leveli päťdielny farebný znak, ktorý si zapamätáte a keď nájdete farebné spínače a zapnete ich v poradí v akom ste ich videli, otvorí sa vám tajná miestnosť. Tam sa skrýva najväčšie bohatstvo. A občas môžete nájsť predmet, ktorý vám otvorí cestu do tajného levelu. V ňom nájdete veľmi veľa života, tak sa ho oplatí hľadať.
Škoda, že som hru nehral v dobe vydania. Hrá sa stále dobre, pohyb postavy sa ovláda bez chýb a audiovizuálna stránka neurazí ani dnes. A keďže je zadarmo, odporúčam stiahnuť a zahrať aspoň prvú epizódku.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]