Quadrax

HellrampageDOS, hry, puzzle 1 Comment

Slovenská logická hra s prepracovaným príbehom…

Kedy ste naposledy videli v nejakej logickej hre poriadny príbeh, ktorý mal hĺbku a atmosféru? Ja veľmi dávno nie, ak som vôbec nejaký príbeh u logickej hry videl (Bluppo a možno ešte Lost Vikings). Aj keď v Quadrax je zo začiatku príbeh napísaný nie moc zručnou rukou – skladba viet, výber slov a ich rozloženie mi moc nesedelo. Amatérizmus. Pri čítaní sa pozeráte na dvoch „bačov“ s pastierskym klobúkom, ktorý dumajú nad Egyptským kultom v starej drevenici. Akoby ste videli Pata a Mata, bolo mi to trochu smiešne – grafika na úrovni základnej školy, ale animácie boli celkom dobré. Autori na vás vychŕlia množstvo informácii o akomsi Nickovi a Holdenovi, ktorí sa vydali na expedíciu do Egypta, začnú tam cpať prestupné roky a celé je to dosť zmätené. Hlavné postavy, ktoré budete ovládať sa volajú Mike a Alex – odídu do Egyptu nájsť stopy po Nickovi a Holdenovi. Po strastiplnej ceste na pokraji smrti našli obriu stavbu – chrám (akoby obelisk z MM6) a v nej hra začína. Ale čert nech vezme príbeh! Je to logická hra a o ten v nej nejde, aj keď má cez 7 minút (aj tak neprekonal Romeru Daikatanu). Poďme sa radšej pozrieť na hru.

Úlohou hry je dostať sa s oboma postavami cez labyrint do exitu. Autori Quadrax napodobili hrám Sokoban, kde ste museli dotlačiť krabice do určitého miesta a Thunderbirds z roku 1985. Každá postava začína niekde inde, preto si treba vždy na začiatku naplánovať, čo s nimi urobíte. Zo začiatku sú úrovne ľahké, no neskôr pribudnú kamenné bloky, ktoré budete musieť niekde vytlačiť alebo zhodiť, či pákové alebo výťahové systémy, s ktorými začne byť hra oveľa náročnejšia. Vizuálna stránka hry mi pripomína Lemmings alebo Worms.

Quadrax bola prvá hra slovenského štúdia Caudron. V hre je 100 levelov. Programovanie mal na starosti David Ďurčák, grafiku Marián Ferko, príbeh napísal Maroš Stano a hudbu vytvoril Martin Horňák. Pred ňou robil Marián Ferko s kamarátmi textové hry na ZX Spectrum. Quadrax pôvodne na tejto platforme vznikol v roku 1994. Hra sa im podarila vopchať do úctyhodných 36 Kb (aj keď mala len 50 levelov) a predávali ju na Slovensku a Česku cez firmu Ultrasoft. Po veľkom úspechu ju portovali aj na DOS, kde bola jej výroba oveľa jednoduchšia. Pridali ďalších 50 levelov, vylepšili rozlíšenie a audiovizuálnu stránku. Aj po hratelnostnej stránke Quadrax na PC dostál zmien: používanie teleportov či magnetov, atď. PC verziu u nás a v Čechách distribuoval Riki. V zahraničí sa hra nepresadila.

Hra sa dá hrať aj na dvoch hráčov – každý ovláda jednu postavu ale pohodlne ju môžete hrať aj sami. Páčilo sa mi, že autori sa snažili priniesli zmenu prostredia. A postupne dodávajú nové nápady a mechanizmy v hrateľnosti, takže sa málokedy nudíte. Zo začiatku si vždy musíte level podrobne prezrieť – kam môžete ísť s postavou, kde sa máte dostať a či sa niekde nezaseknete. Levely sa dajú ľahko reštartovať ale netreba hrať zbrklo, pretože vás hra za to pekne potrestá a potom na seba budete nadávať, že ste neboli viac trpezlivý. Niektoré levely sú ťažšie a niektoré ľahšie. Obtiažnosť je variabilná, takže neznamená, že čím je človek v hre ďalej, tým sa stupňuje. Áno, levely začínajú byť väčšie a zložitejšie ale to nemusí znamenať aj ťažšie. Každopádne hru odporúčam všetkým, pretože je to jedna z mála slovenských hier, na ktoré môžeme byť hrdí.

[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
  • Existuje aj anglická či nemecká verzia hry
  • Po veľkom úspechu začali vznikať neoficiálne pokračovania. Jozef Kreutzer vytvoril už desiaty diel. Top3Line vytvorilo priame pokračovanie Quadraxu s názvom Puzzle Expedition – spolupracovali s Cauldronom. Hra vyšla pôvodne na Nintendo DS a neskôr bola portovaná na iOS, iPad a iPhone.
[/su_box] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
  • Výrobca: Cauldron
  • Distribútor: Riki Computer Games
  • Rok vydania: 1996 (1994, ZX Spectrum)
  • Platformy: DOS, ZX Spectrum
  • Extra

Comments 1

  1. Mě se ta hra líbila vždycky. Dost možná to bylo tím, že moc her v našem jazyku nevycházelo. Takže jsem byl rád, že na mě hra chrlí věty a já jim rozumím 🙂 Jak už jsem psal jinde, je to součást mé herní výzvy a očekávám peklo 😀 Protože od posledního hraní uplynulo určitě víc než 10 – 12 let. Pak jsem ještě chvíli hrál Quadrax 3 a 4. Tuším, že dvojka buď nevyšla, nebo nebyla dostupná. To už si nepamatuju.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.