Graficky pekná ale veľmi zle ovládateľná simulácia záchranárov…
Hasiči alebo záchranári majú veľmi ťažkú robotu. Každý deň musia zachraňovať ľudí z náruče smrti a bojovať o ich život. Niekedy aj o svoj. Nebezpečenstvo je im blízke a vždy sa môže prihodiť nejaké nešťastie, pri ktorom nezachraňujú len život ohrozeného ale aj seba. Tento žáner sa v hrách moc neukazoval. Väčšinou sa tvorili násilné hry plné krvi, v ktorých ste život ostatným brali, než ho zachraňovali. Preto som rád, že som sa vo svojom recenzovaní stretol aj s hrou, ktorá je síce násilná (niekedy až prehnane) no nemáte v nej zabíjať ale zachraňovať (a za to pol bodíka hore).
Sixteen Tons Entertainment bola firma, ktorú v roku 1998 založil známy herný vývojár Ralph Stock. Bol manažérom zábavnej stratégie Mad TV z roku 1991 a podieľal sa aj na nepriamom pokračovaní tejto hry s názvom Mad News. Ralph však s tímom spolupracoval už od roku 1984. Ako prvú hru vytvorili Der Stein der Weisen na Commodore 64. Poďme ale už k recenzovanej hre.
V hre sa nachádza až tridsať scenárov, v ktorých budete zachraňovať život občanom fiktívnej krajiny. Zo začiatku budete plniť jednoduché úlohy – autonehoda na diaľnici, záchrana ľudí z horiaceho paneláku, či nájdenie strateného horolezca, neskôr budete musieť rýchlo využívať viacero prostriedkov (sanitku, policajta, odťahovú službu či vrtuľník) a misie začnú byť pekne ťažké. Ako ďalšie misie uvediem niekoľko príkladov: výbuch plynu v nákupnom centre, futbalový šampionát, oheň v metre, násilné masové demonštrácie, ničivé tornádo, zemetrasenie, požiar lesa a mnohé iné.
Grafika hry je veľmi pekná. Je radosť sa pozerať na jednotlivé lokácie (hlavne prvú, v ktorej nájdete malebnú dedinku pri diaľnici, kde sa pasú kravy. Animácie sú niekedy toporné, no hlavný problém je v zasekávaní sa ľudí a vozidiel na ceste. Neexistuje tu nijaký pathfinding jednotiek, na ktorý by sa dalo spoľahnúť. Všetko si musíte dopredu naplánovať, čo ešte sťaží celú akciu, ak hráte na čas. Veľkým problémom je celkové ovládanie hry. Hra sa ovláda veľmi zle. Zo začiatku hráč nemá šancu zistiť, ako dať doktora s pomocníkmi do jednej sanitky alebo ako naložiť dvoch hasičov do vozidla. To bola pre mňa nemožná úloha, než som si našiel video na youtube. Aj keď je grafická stránka hry pekná, hra sa nedá poriadne hrať a na tom mali autori zapracovať. Audiovizuálnu stránku radšej ani nekomentujem. Hudba neexistuje a tých pár zvukov by som najradšej vypol. Každé jedno auto húka rovnako, každý jeden blbec za volantom má rovnaký hlas. A keď počujete tých ranených ako skuvíňajú, bude vám na zvracanie. Dobre, mala to byť simulácia záchranárov, no nemuseli ju prezentovať až tak detailne.
Pred každou misiou je pekné video, ktoré vám ukáže, ako sa nehoda stala (je tam viac čierneho humoru a komédie než v najčernejších vtipoch, nepreháňam). Hneď na to vám hra ukáže mapu, kde sa máte s vozidlami dostať a čo sa vlastne stalo. Priznám sa, viac ma bavilo experimentovať, ako prihodiť nehodu záchranárom a čo mi v tom dovolí hra. S experimentom som bol veľmi spokojný, pretože hra toho dovolí viac než dosť. Spôsobov, ako môžu nešťastne zomrieť vaše jednotky, je obrovské množstvo. Ak zabudnete na diaľnici dať policajta, aby zmenil dráhu áut, môže do vás jedno vletieť, keď budete niesť raneného do sanitky. Alebo ak pristanete s vrtuľníkom na cestu, môžete čakať, že vás zmetie auto. Druhý prípad sa mi stal, keď som si zabudol zobrať s hasičom hasiaci prístroj a šiel som „zachrániť borca, ktorý bol v mláke nafty. Okamžite nastal výbuch a koniec hry. Takýchto momentov je veľa a výborné je, že si hru môžete kedykoľvek uložiť.
Séria sa dočkala viacerých pokračovaní. Prvé tri vyšli v rokoch 2002, 2005 a 2006, piati diel vyšiel v novembri 2014 a najnovšie má vyjsť Emergency 2016. Taktiež vyšli nejaké Spin-offy a datadisky, ale tie nejdem vypisovať.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]