Pravé retro a pravek počítačových hier!
Recenzia na túto hru bude skôr vo forme článku. V minulosti som napísal recenziu na obe Atari verzie, ktoré vznikli ako prvé po hracích automatoch. Tieto prvé verzie porovnám s PC verziou, okrem toho na začiatku napíšem o tejto hre jej majú históriu.
Space Invaders vyšla pôvodne na hracie automaty v Japonsku. Vyrobil ju Tomohiro Nishikado pre Taito v roku 1987 a neskôr bola licencovaná a predávaná do Ameriky. Nishikado strávil vývojom hry a výrobou hardwaru jeden rok. Space Invaders bola inšpirovaná hrou Space Monsters z roku 1972 rovnako od Taito a jedným snom, v ktorom votrelci z iného sveta zaútočili na Japonské deti čakajúce na Santa Clausa. Nishikado nakoniec tvrdil, že ako inšpiráciu použil originálny Breakout – malo sa jednať o zničenie všetkého na obrazovke a posunutie sa do ďalšieho levelu, len v lepšej grafike. Hráč sa mohol rozhodovať, kde vystrelí, namiesto toho aby odrážal loptu smerom k statickému cieľu. Okrem toho sa nepriatelia pohybovali, takže ste ich ťažšie trafili – hratelnosť sa stala dynamickejšou. Museli ste sa uhýbať aj nepriateľským strelám, čo u Breakoutu neexistovalo – tam ste len chytali loptu a odrážali ju. Nishikado sa taktiež inšpiroval Star Wars, čo ho donútilo použiť vesmírnu tématiku s votrelcami a ich náletom na Zem. Nishikado ako dieťa videl film The War of the Worlds (Vojna svetov) z roku 1953, z ktorej sa inšpiroval tvarom mimozemšťanov.
Hardwarovo sa Nishikado veľmi trápil, pretože v tej dobe nebol dostatočný výkon pre jeho dizajnérske návrhy. Musel použiť mikroprocesory dovážané z Ameriky, aby hru ako-tak rozchodil. Space Invaders prvýkrát vyšla na koktailovom stole (doslova), čo bol stôl s CRT obrazovkou v strede a okolo neho ste mali priestor na nápoje. Vychádzal z ázijského štýlu stolovania a bol to jeden z typov arkádových automatov. My poznáme klasické vertikálne obrie mašiny, ktoré sa používali v Amerike (a odtiaľ sa k nám dovážali) a Space Invaders sa dostalo aj na ne.
Aj keď sa dnes zdá hudobná stránka Space Invaders smiešna a jednoduchá, vtedy to bola revolúcia. V tom čase neexistovala v hrách hudba, jedine primitívne zvuky.
Po prvých pár mesiacov sa v Japonsku stala hra Space Invaders populárnou. Niektoré herne otvárali len s automatmi s touto hrou. Onedlho bolo len v Japonsku nainštalovaných 100,000 automatov tejto hry! Do roku 1980 (čo boli zhruba 2 roky) sa predalo v Japonsku šialených 300,000 kusov a v Amerike ďalších 60,000. Tam sa jeden automat predával s cenovkou 2000-3000 dolárov, takže si viete predstaviť, že aj keď to nebol lacný špás, urobil v svete dieru a bol veľmi úspešný. Nejdem vás obťažovať ďalšími číslami, Taito zarobilo okolo 500 miliónov a jednoducho sa napakovalo ako prasa pomyjí – v úspešnosti a raste dokonca predbehlo aj Star Wars (vo filmovom odvetví). Ako čerešničku na torte dodám, že Hideo Kojima ako prvú hru hral práve Space Invaders a odvtedy sa začal zaujímať o hry (a vytvoril herné legendy).
Rovnako ako u Breakoutu, Pac-Mana alebo Pongu, aj Space Invaders sa dočkal nepreberného množstva konverzii na iné systémy, pokračovaní a hlavne klonov, ktoré vychádzajú dodnes.
Recenzia na Atari 2600 verziu:
Space Invaders je legendárna strieľačka, ktorá v 70 rokoch 20. vládla hracím automatom. Taito sa potom dohodla s Atari, že urobia port tejto hry na VCS, teda Atari 2600, čím vznikla vôbec prvá domáca konverzia z hracích automatov. Hneď, ako sa tak stalo, sa konzola Atari 2600 začala štvornásobne viac predávať. Táto konverzia na Atari 2600 je oveľa podarenejšia než jeho originálny predchodca na automatoch. A taktiež je lepšia než konverzia na Atari 5200. Hneď, ako hru zapnete, na vás dýchne svojou atmosférou 8-bitových hier, po zvukovej stránke ide o také retro, že sa vám vrátia všetky tie časy, ktoré ste s hrou prežili.
V Space Invaders sa musíte ubrániť útoku votrelcov z vesmíru, ktorí spúšťajú na zem laserové bomby. Pohybujete laserovým kanónom a snažíte sa zostreliť všetky nepriateľské lode. Cieľom hry je teda zničiť všetkých pohybujúcich sa votrelcov skôr, než pristanú. Je to ale veľmi ťažké, pretože čím ich viac zostrelíte, tým sa budú pohybovať rýchlejšie. Ak už prejdete cez prvý level, ďalšie budú ťažšie a ťažšie. Okrem toho sa pohybuje z času na čas materská loď, ktorú keď zničíte (treba na to veľkú presnosť), dostanete extra body do skóre tabuľky. Nepriateľské lode na vás taktiež pália, takže si budete musieť dať dobrý pozor, hlavne v záverečnom vymieňaní energie. Ešteže vás chránia tri bunkre. Dá sa hrať aj na dvoch hráčov. Pri tejto hre som bol viac napätý ako pri hociktorých dnešných hrách a musel som mieriť + sledovať prichádzajúce strely a uhýbať sa im, čo nie je vôbec sranda.
Táto verzia podporuje až 112 nastavení, ako hrať hru. Vaše bunkre sa môžu hýbať, nepriatelia môžu byť neviditeľní, váš laserový bunker tučnejší, nepriateľské strely rýchlejšie, alebo si môžete zahrať co-op s druhým hráčom. Taktiež je podporovaný mód výmeny ovládanie, takže prvý hráč sa bude hýbať a druhý strieľať – to ale musíte byť so spoluhráčom zohraný.
Zaujímavosťou bolo, že ste si mohli „nacheatovať“ dvojité strieľanie tým, že ste držali reset, zatiaľčo ste zapínali hru.
Recenzia na Atari 5200 verziu:
Space Invaders je klasická strieľačka, v ktorej sa Zem musí ubrániť útoku votrelcov z vesmíru, ktorí spúšťajú na zem bomby. Pohybujete laserovým kanónom a snažíte sa zostreliť všetky nepriateľské lode. Cieľom hry je teda zničiť všetkých pohybujúcich sa votrelcov skôr než pristanú. Je to ale veľmi ťažké, pretože čím ich viac zostrelíte, tým sa budú pohybovať rýchlejšie. Ak už prejdete cez prvý level, ďalšie budú ťažšie a ťažšie, aj keď už prvý sa dá ledva prejsť. Okrem toho sa pohybuje z času na čas lietajúci tanier, ktorý keď zostrelíte, budete mať bonusové body. Nepriateľské lode taktiež na vás pália, takže si budete musieť dať dobrý pozor, hlavne v záverečnom vymieňaní energie. Ešteže vás chránia tri bunkre. Dá sa hrať aj na dvoch hráčov – vždy sa vystriedajú po smrti – vždy začínajú od začiatku hry. Pri tejto hre som bol viac napätý ako pri hociktorých dnešných hrách a musel som mieriť + sledovať prichádzajúce strely a uhýbať sa im, čo nie je vôbec sranda. Zvuková stránka je znovu parádna, hudba sa stupňuje v závislosti od rýchlosti jednotlivých krokov, ako sa k vám ufóni približujú.
Recenzia pre PC verziu:
PC verzia má výbornú zvukovú stránku, povedal by som najlepšiu z nich. Neporadilo sa mi zistiť, kedy vyšla, no obtiažnosť hry bola zachovaná, rovnako ako ďalšie aspekty z originálnej verzie.
Výber najlepšej verzie je veľmi ťažký. Niekto má rád dobovú atmosféru, nech potom siahne po pôvodnej Atari 2600 alebo PC verzii. Niekto preferuje nový grafický kabát, nech si zahrá modernejšie klony, ktoré nájdete na nových systémoch (PS3, PS4, XBox).
Ovládanie: [Ľ CTRL / Ľ ALT] – pohyb, [P Shift] – streľba
K hodnoteniu: Hodnotím pôvodnú originálnu verziu – pôvodnej verzii som dal absolútne hodnotenie za prínos do hernej kultúry – rozmach hier a posunutie software a hardware na nový pomyselný level. Ostatné verzie (DOS, Atari) hodnotiť nejdem.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]