Black & White

Hellrampagehry, strategy Leave a Comment

Čiernobiele hranie si na boha

Kto by nechcel byť bohom? Mať moc zmeniť svet, pozerať sa z výšky na ľudí a mať v rukách ich osud. Kontrolovať život, byť uctievaný, mať schopnosť zoslať na ľudstvo katastrofy alebo zázraky. Ako prvý vývojár na hernej scéne realizoval tieto myšlienky Peter Molyneux už v roku 1989 hrou Populous. Výpočetná technika vtedajších počítačov nedovolila Petrovi uskutočniť jeho plány naplno a hráči sa museli uspokojiť s jednoduchou 2D grafikou (dnes to tak pripadá). Až o vyše 10 rokov prišiel Black and White (BaW), prvá hra nového štúdia Lionhead, ktoré viedol Molyneux. Peter sa snažil prísť s bombastickou božskou stratégiou v 3D a keďže technika za ten čas pokročila, snažil sa všetkých ohromiť svojím megalomanským vizionárstvom. Medzi týmito dvoma božskými stratégiami ešte stihol pracovať na Dungeon Keeper alebo Theme Park, no nezapájal sa do všetkých projektov spoločnosti Bullfrog, kde predtým pracoval.

Štúdio Lionhead nás v apríli tohto roku (2016) opustilo, aj preto som sa rozhodol urobiť recenziu a dlhší Let’s Play na ich prvú hru BaW. Firma bola založená v júli roku 1997 vďaka štvorici vývojárov –  Peter Molyneux (ďalšie jeho hry: Fable, The Movies), Mark Webley, Tim Rance a Steve Jackson, ktorí prišli z Bullfrogu (krátko po vydaní Dungeon Keeper). Vývoj hry začal v roku 1998. Peter začal pracovať s ďalšími piatimi programátormi u neho doma a postupne začal naberať viac ľudí a presunuli sa do nových priestorov. Peter mal okolo seba len mladých vývojárov, ktorí boli veľmi aktívni do práce a poslúchali svojho šéfa (Molynuexa) ako boha – verili, že spolu dokážu urobiť skvelú hru. Tri roky im trvalo urobiť BaW a za tie tri roky sa okolo neho začal nabaľovať hype. Už v roku 2000 bola hra v alpha verzii a autori začali vychytávať bugy a riešiť optimalizáciu. Keďže BaW je hra veľká a otvorená, obsahovala veľké množstvo chýb. Keď jednu chybu odstránili, ďalšie dve za zrodili a bolo ju veľmi ťažké dostať do hrateľnej podoby. Nadšenie a očakávanie ešte pred vydaním hry bolo obrovské, každý čakal od Molyneuxa veľkú hru (osobne mu už dnes neverím ani slovo). A aj veľká bola. Tuzemskí aj zahraniční kritici dávali hre vysoké hodnotenia, no hráči boli z hry sklamaní. Veľmi skoro sa u nich dostavila nuda, v hre sa stále nachádzalo množstvo chýb a postup príbehom im prišiel po čase zdĺhavý. U mňa to bolo podobné, no na hre ma zaujal iný aspekt, ktorý si dodnes pochvaľujem – zábava experimentovať. V hre hráte za boha a môžete si vybrať, či budete čisto zlý, dobrý alebo spravodlivý (niečo medzi zlom a dobrom). V hre sa dá robiť toľko vecí a keď popustíte uzdu svojej fantázie, stanete sa opäť malým dieťaťom, ktoré sa hrá na pieskovisku a zabudnete na okolitý svet.

Príbeh hry nie je nič extra. Hráte za nového boha, ktorý sa narodil vďaka viere rodičov, keď ste zachránili ich topiace sa dieťa. Táto rodina vás zavedie do svojej dediny a už máte oveľa viac veriacich a tu sa hra začína. Pri krátkom ale otravnom tutoriále (celá hra je prešpikovaná otravnými tutoriálami), sa zoznámite s vašim svedomím, ktoré reprezentujú dvaja členovia – svätec a diabol. Prvého som neznášal (pretože bol nudný a namyslený), druhého si zamiloval aj vďaka čiernemu humoru a hlavne úprimným a pravdivým radám (aj keď väčšinou zlým). Práve dobro a zlo je hlavným názvom hry – Black and White / biela a čierna / jing a jang a je len na vás, či budete dobrým bohom, budete sa starať o svojich dedinčanov alebo im budete topiť deti, podpaľovať úrodu či ničiť domy s balvanmi. Po zoznamke a predstavení vášho chrámu nastane sloboda a čas na prvé experimentovanie s hrou. Na hranie dostanete celý ostrov, no nie všade môžete používať božský vplyv. Čím máte viac veriacich a viery, tým sa vaše územie vplyvu zvyšuje. No a keď splníte prvý zlatý quest a získate jedno z troch zvieratiek, začne nová dimenzia hry.

BaW som si zamiloval aj vďaka kreatúre, ktorú budete počas hry vychovávať. Môžete si vybrať z kravičky, opice a tigra. Každé zviera je v niečom špecifické – je to vlastne taký boží prorok, vyvolený avatar. Vaša príšera má výbornú adaptívnu umelú inteligenciu – na začiatku je úplne tupá a postupne hrou sa bude vzdelávať a učiť nové veci. Je práve na hráčovi, akou cestou povediete svojho zverenca – buď ho naučíte kúzliť a pomáhať dedinčanom s jedlom a drevom alebo budú vaši obyvatelia slúžiť ako potrava pre vášho miláčika a ničenie domov a obydlí bude považovať za zábavu. Ako budete silnieť ako boh, tak sa bude zväčšovať aj vaše zviera. Zo začiatku je malé a je malý aj váš chrám. Podľa toho, či sa prikloníte k dobru alebo zlu, to všetko sa neskôr odzrkadlí na podobe chrámu a zvieraťa. Vraví sa, že kravička sa najrýchlejšie učí, tiger je najlepší bojovník a opica má tieto vlastnosti vyvážené. Ja som mal najradšej tigra aj keď som ho striedal s kravičkou – ich ksichty, gestá a zvuky nemajú chybu a budete sa na nich smiať. Ak máte svoje zviera zavesené na vodítku, môžete ho učiť novým veciam – kúzlam alebo pomáhať dedinčanom. Kúzla idú u tigra veľmi pomaly, zvlášť tie zložité, kravička sa ich učí niekoľkonásobne rýchlejšie a onedlho bude ľuďom zavlažovať polia kúzlom vody. Neskôr si za splnené vedľajšie questy môžete zvieratko zmeniť  – v hre sa dá nájsť aj medveď, ovca, korytnačka, zebra alebo vlk. Korytnačku (alias želvu) nájdete v 4. zemi po splnení questu Fish Puzzle, no vidieť ju môžete už v druhej zemi – ovláda ju váš spojenec. Zebru získate po veľmi ťažkej hádanke v druhej zemi.

Dobové interview s Petrom Molyneuxom o Black and White (zábery z hry sú určite z alpha verzie)

Hra sa odohráva na piatich ostrovoch. Pre niekoho to môže byť málo, no je na nich čo objavovať a hlavne robiť. Keď vás nebude baviť kampaň, máte možnosť si zahrať skirmish proti počítači alebo online. V dobe vydania bola excelentná aj grafická stránka a možnosť zoomovať, keď ste sa pozerali na jedného človeka a za sekundu ste mali na dlani celý ostrov a pozerali sa na neho z pod mrakov. Ohromený som bol hlavne z toho, že každý jeden človek má meno a má svoju dennú rutinu -drevorubač chodí rúbať stromy, lovec sa stará o kravy alebo ovce, pastier udržuje pole alebo rybár sa snaží doviezť domov čerstvé ryby. Takisto sa tu strieda deň a noc a čo ma druhýkrát ohromilo – dynamická zmena počasia. Nie na celej mape ale podľa toho, ako sa hýbu mraky a len na tom kúsku ostrova. Celú parádu si môžete priblížiť, môžete sledovať jednotlivé kvapky vody (dobre, trochu preháňam), než dopadnú na zem a zavlažia pole alebo stromy. Ľudia vo vašej dedine starnú. Každé tri minúty zostarne každý obyvateľ o rok. Takže keď sa vám narodí dieťa, musíte počkať približne hodinu, aby sa z neho stal dospelý človek a mohli ste mu dať prácu.

Veľmi ma sklamalo, že na hru neboli doteraz vydané nejaké módy, ktoré by upravili rozlíšenie a chod na nových systémoch. Celkovo hra beží plynule, no pri zapnutí väčšieho rozlíšenia textúr alebo obrazovky mi hra padalo, či šla veľmi pomaly (18 FPS). K tej zdĺhavosti a postupnej nudnosti musím súhlasiť – sám som hru nedohral, pretože ma nudila a pretože som nevedel v minulosti dobre po anglicky, takže som nevedel, čo mám robiť. Už na druhom ostrove sa dostaví nuda. Prvý ostrov je namaxovaný vedľajšími úlohami a veľakrát veľmi dobrými, no druhý ostrov v polovici začne nudiť, pretože máte za úlohu len obsadiť nepriateľské mestečká a to trvá veľmi dlho. Dnes sa BaW už nepredáva, nemôžete si ju kúpiť ani na GoGu či Steame, jedine v bazári alebo na eBay. Kiežby niekto urobil remake s použitím HTC Vive a pohybového ovládania! Ja môžem len pevne veriť, že niekto na niečom takom už usilovne pracuje. 🙂

[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]

  • Ak hru spustíte 1. apríl, vaše zviera bude zanechávať po zemi nie klasické stopy ale so smajlíkom. Sami si to môžete skúsiť, keď zmeníte dátum na svojom PC.
  • Autori uvažovali, že do hry dajú aj ľudských avatarov (podobne ako je na výber krava, tiger a opica), no keď si vývojári predstavili, že človek (prerastený) bude hádzať s ďalšími ľuďmi, jesť ich, či zabíjať, prišlo im to znepokojujúce (skúste to porovnať s anime Attack on Titan a budete v obraze)
  • V hre sa vyskytoval aj ženský hlas, ktorý vždy zahlásil smrť dedinčana slovom „Death“ – znelo to znepokojujúco a nejednému človeku naskočili zimomriavky. Nové patche tento hlas mažú
  • V hre sa nenachádza žiadny interface, celú hru ovládate rukou – hlavne gestá, ktorými môžete vyvolávať kúzla. Molyneux sa rozhodol pre tento systém kvôli veľkému množstvu ikoniek v jeho predchádzajúcich hrách (Dungeon Keeper), ktoré rušili samotné hranie a museli ste stále niekam klikať.
  • V beta verzii ak ste rukou napísali na zem meno Peter Molyneux, okamžite ste získali najsilnejšie kúzlo v hre. Do finálnej verzie hry sa to bohužiaľ nedostalo.
  • Keď sa dostanete ku questu, kde spievajú traja námorníci pri nedokončenej obrej lodi – túto pieseň naspievali samotní vývojári z Lionhead! Pri stavbe lodi si môžete všimnúť odkazy na Southpark alebo Titanic.
  • Vývojári z Lionhead vypustili do sveta patch na Black and White, v ktorom si môžete s dedinčanmi zahrať futbal. Ihrisko si potom môžete v dielni postaviť z ôsmych krabíc.
  • Ak ste boli zaregistrovaný na stránke www.bwgame.com, počasie v hre ste mali rovnaké ako u vás doma!

[/su_box]

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • black and white titleVýrobca: Lionhead Studios
  • Distribútor: Electronic Arts
  • Rok vydania: 2001
  • Platformy: Windows, Macintosh
  • Extracheaty 2 icon navody icon Soundtracky icon gameplay icon Obaly icon monitor-wallpaper icon cestina icon manual icon scanner icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.