Legenda žánru – Ragnarok vypukol!
Pri pridávaní a miešaní ingrediencií z nášho tajného receptu pre výber hier vznikol na prvý pohľad dosť nezaujímavý tovar. Myslel som si, že sa niekde stala chyba, preto som sa rozhodol jeho zloženie pozorne a dôsledne preskúmať. Prvá vec , ktorá mi udrela do očí pod herným mikroskopom, bol názov v našich končinách neznámej softvérovej firmy Norsehelm Productions. Usilovne som sa snažil o nej nájsť nejaké informácie, bohužiaľ bez výsledku. Ona i jej hra boli pre mňa tajomné ako Fantóm opery. Rozhodol som sa teda nainštalovať jej neznámy produkt s epickým názvom Vallhalla. Z Vallhally sa neskôr vykľul názvom známy titul Ragnarok. Tým sa jediným šmahom čarovného prútika z podceňovanej a neznámej hry stala skúška, ktorú by chcel podstúpiť každý recenzent RPG hier. Vyzvať legendu!
Ragnarok označuje v nórskej mytológií finálny boj medzi armádou svetla a armádou temnoty počas posledných dní tohto sveta. Zabrániť prehre svetla je vaším hlavným poslaním v hre. Začínate vo Vikingskej osade ako odvážny mladý Viking a môžete si zvoliť medzi rôznymi povolaniami, z ktorých každé má svoje špecifiká. Sú to bojovník, kováč, hraničiar, mudrc a kúzelník a alchymista.
Bojovník sa môže naučiť majstrovsky ovládať zbrane, čo mu pridá maximálne damage ku všetkým používaným zbraniam a taktiež druhý ťah pri pohybe a boji v hernom svete. Kováč dokáže upravovať a vylepšovať zbrane a brnenie použitím rôznych nemagických alebo magických rúd. Najlepšími vlastnosťami hraničiara sú výroba vlastných šípov z vyrúbaného dreva, plávanie, lepšie odkrývanie skrytých pokladov a efektívnejšie ničenie monštier, ktoré patria k zvieracím druhom, než iné povolania. Hlavnými prednosťami fyzicky slabého mudrca sú možnosť učenia sa nových kúziel zo zvitkov a premena na ktorékoľvek monštrum s ktorým sa v hre stretne, čím získa jeho schopnosti a stane sa rovnako silným ako monštrum pred premenou. Piatym povolaním, ktoré si môžete zvoliť je opäť fyzicky slabý ale magicky všemocný kúzelník. Kúzelník je najsilnejšie magické povolanie. Dokáže sa naučiť kúzla všetkých 4 živlov + čiernu mágiu a taktiež môže používať magické staffky a teleportovať sa na ľubovoľnú vzdialenosť. Posledným povolaním, ktoré si môžete zvoliť na začiatku hry je Alchymista. Alchymista dokáže miešať medzi sebou rôzne elixíry a tým z nich vytvárať mocnejšie a mocnejšie. Môže napríklad vytvoriť elixír, ktorý keď vypijete a budete zabitý v boji, vás privedie späť k životu. Každé povolanie má teda svoje silné a slabé stránky, čím sa vyvažuje hrateľnost a je len na vás či si vyberiete cestu nebojácneho bojovníka, ktorý je v boji na blízko nezničiteľný, ale má obmedzené magické schopnosti alebo si zvolíte cestu mocného kúzelníka, ktorý dokáže proti monštrám zoslať silu a hnev samotných nebies a bohov prírody. Jednou zo silných stránok hry je jej nevyčerpateľná znovuhrateľnosť, ktorá je daná spomínanými špecifikami povolaní a taktiež špecifikami hry. Môžete si vybrať rôzne spôsoby ničenia nepriateľov. Či už ich budete kosiť zblízka, na diaľku alebo mágiou je len na vás. Všetky predmety, ktoré v hre nájdete sa dajú používať ktorýmkoľvek povolaním, dokonca rôzne predmety môžete medzi sebou mixovať a vytvoriť nový a mocnejší predmet! Týmto sa silné stránky hry nekončia, naopak pribúdajú nové a výraznejšie. Ďalšou a možno i najlepšou vlastnosťou hry je náhodne generovaná herná plocha. Kedykoľvek začnete hrať odznova, nikdy nebude rovnaká. Budú tam iné monštrá, iné predmety, iné výzvy!
A to sme pri pozitívnych prekvapeniach ešte neskončili. Začínate síce ako nejaký mudrc, kúzelník alebo kováč, ale svojím postupom v hre môžete modifikovať aj svoje telo a schopnosti! Pridávať alebo odoberať prsty, oči, nohy, hlavy, vek a pohlavie vašej postavy. Takže začnete hru ako nejaký mužský mág, ktorý ovláda len základnú mágiu a skončíte ako ženský ohnivý obor s 2 hlavami, 5 očami a 20 prstami a so silou meniť vašich nepriateľov na kôpky kameňa alebo popola!
Primitívne jednoduchá hrateľnosť je až magicky skvelá a hneď si ju zamilujete. Dokáže sa s ňou popasovať i jednoročné dieťa. Interface je rozdelený na 4 časti, ktoré tvoria jeden celok, takže nemusíte používať rýchle klávesy a podobne. Vľavo dole nájdete všetky štatistiky a charakteristiky vašej postavy. Či už je to počet hitpointov, sily, many, zlata, chýbajúcich skúseností do ďalšieho levelu alebo ukazovateľ hladu. Čítate správne, hladu. Hlad je jednou z najdôležitejších štatistík. Keď sa pravidelne nenajete, či už kúpeným alebo nájdeným jedlom, umierate. Najesť sa môžete aj zo zabitých nepriateľov. Nasýtenie sa takýmto typom potravy vám odoberie z hladu len minimum, takže budete musieť týchto monštier spotrebovať niekoľko desiatok aby vás to nasýtilo aspoň ako obyčajná strava z obchodu. Z tohto dôvodu je to vlastne len záchranná brzda v núdzi, keď už nebudete mať peniaze na nákup alebo nebude v blízkosti žiadny obchod. Napravo od štatistík postavy sa nachádza hlavná herná obrazovka s vašou postavou, ktorá má tvar štvorca a tvorí asi 1/10 celého interface, takže je veľmi malinká, ale jej rozmery aj tak postačujú k plnohodnotnému hraniu. Napravo od hernej obrazovky uvidíte všetky činnosti čo môžete vykonávať. Pozrieť sa do inventára, nahodiť na seba nájdené veci, vyzbrojiť sa, vyhodiť nepotrebnú vec, vziať vec zo zeme predmet, vypiť liečivý nápoj, zmixovať predmety, použiť magické predmety, najesť sa, čítať magické zvitky, zaplatiť za kúpený tovar, rúbať stromy a podobne. Gigantické množstvo činností. Nad spomenutými troma zložkami interface je takzvaná minimapa, ktorá je ale v tomto prípade skôr MAXIMEGAMAPOU, pretože zaberá polovicu celej hernej obrazovky.
Grafika hry je oproti rovnako starým RPGčkám ako napríklad Amberstar alebo Abandoned Places jednoduchšia. Najviac mi pripomína grafiku o deväť rokov staršej hry Rogue – The Adventure Game. Vallhalla má ale voči iným hrám na hrdinu jednu obrovskú výhodu. Slabšia grafika vôbec neprekáža a nič neuberá na hrateľnosti a stále si budete myslieť že ste mocný hrdina, ktorý musí zachrániť svet. Vaša postava je od iných zreteľne rozlíšená. Pekne sú od seba rozlíšené aj rôzne monštra. Ľahko rozoznáte rozdiel medzi vlkom, medveďom alebo démonom. V hernom svete na vás číhajú aj smrtiace pasti, ktoré sú opäť inak znázornené. Zvuky v hre sa skladajú z rôznych druhov vtáčieho spevu, zvukov prírody, hučiaceho potoku a krásne dotvárajú atmosféru. Ani počas hrania nebudete chcieť uveriť ako je táto hra skvele hrateľná a výnimočná!
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]