Ultima I: The First Age of Darkness

HellrampageRPG Leave a Comment

Plnohodnotné cRPGčko z roku 1987!

Dosť ma TO prekvapilo. Nebojte sa, nebudem vám tu rozprávať o nijakom TOm, ani henTOm a ani o knižke TO od Kinga. TO bude práve Ultima aj keď skôr než TO je Ultima TÁ. Kecy stranou… Ultima I: The First Age of Darkness ma výrazne prekvapila. Čakal som nehratelnú slátaninu, kde sa budete strácať, no k môjmu prekvapeniu som dostal plnohodnotné RPGčko s veľkým svetom a množstvom dungeonov! Rozhodoval som sa, či udeliť 8/10 alebo 9. Udelil som 8 a v ďalších riadkoch sa dočítate prečo.

Prvá originálna Ultima vznikla UŽ v roku 1981 na 8-bitové Atari a Apple. Richard Garriot, ktorý si v hre zahrá aj Lorda Britisha, mal len 18 rokov, keď v dome svojich rodičov v Texase naprogramoval prvý diel Ultimy spolu so svojím kamarátom Kenom Arnoldom. Remake pre DOS a ďalšie platformy vyšiel o 5 rokov neskôr, mal vylepšenú grafiku, trochu boli zmenené postavy, mestá a niektoré puzzle. V tomto čase už vyšli ďalšie 3 diely Ultimy, a tak sa na DOS začínalo druhým dielom, čo bolo pre hráčov dosť divné. Štvrtý diel už bol prepracovanejší a graficky na tom bol oveľa lepšie než remake prvého dielu z roku 1981. Ultima I využíva vylepšený engine z hry Akalabeth: World of Doom. Ak ste hrali prvý pokus o RPG od slavného tvorcu ešte slavnejšej série Ultimy Richard Garriotta, mohli ste si všimnúť, že grafika v dungeonoch je totožná s tou v prvej Ultime. Vylepšený je vonkajší svet, v ktorom sa pohybujete. Prejdeme ku hre samotnej.

Príbeh je veľmi jednoduchý (preháňanie je dovolené) – viac ako pred 1000 rokmi, kúzelník Mondain vytvoril zlý drahokam, ktorý ho urobil nepremožiteľným a nesmrteľným. Vy, ako záchranca, budete musieť cestovať po štyroch veľkých ostrovoch a nájsť stroj času, s ktorým sa vrátite v čase späť až do okamihu, kedy Mondain vytvoril drahokam. Túto cetku musíte zničiť. Svet Sosaria je závislá len a len na vás – preto ju nesklamte! … príbeh vyzerá presne ako z nejakej rozprávky. To by ani tak nevadilo, keďže v tom čase nebolo moc hier a s príbehom sa nikto nezaoberal. RPGčka sa robia väčšinou v žánri klasickej fantasy – trpaslíci, elfovia, hobbiti (tu skôr „Bobbiti“) ale ak ste hrali nejaký diel Might and Magic, autori sa uchýlili k „spestreniu“hry využiť aj prvky sci-fi – v Ultima I sa dostanete aj do vesmíru.

Poďme si priblížiť hrateľnosť a grafickú stránku hry. Ultima I sa hrá veľmi dobre. Vážne, nerobím si z vás 1.apríl. Ako som písal v prvom odstavci, Ultima ma prekvapila. Hral som prvý diel Might and Magic, ktorý sa hrá veľmi ťažko, v hre sa budete strácať a hra vypadá ako nedokončená. Bol som zvedavý, ako sa hrá prvý diel série Ultima. Čakal som to isté, čo mi predviedol M&M. No bol som milo prekvapený. Ak sa naučíte ovládať postavu príkazmi, ktoré sú rozmiestnené po celej klávesnici ale ľahko sa pamätajú, hra sa bude hrať sama od seba. Expy a HPčka budú narastať rýchlosťou blesku a na konci hry sa objavíte s trochou trpezlivosti za „krátky“ čas. Grafická stránka hry je jednoduchá ale trefná (viz. screenshoty).

V hre sa pohybujete v klasickom pohľade zhora, kde vidíte veľkú časť sveta (viz Albion), cesta vám bude uberať balíky jedla a budete sa pohybovať po štyroch ostrovoch. Z jedného na druhý ostrov sa dostanete kúpou lode – od toho okamihu sa môžete pohybovať aj po mori, kde nie je, ako aj na ostrove, bezpečno – na mori stretnete dračie korytnačky alebo pirátske lode, na zemi napríklad orkov, temných rytierov, temné stromy, temných nekromancerov a všetko temné bude na vás útočiť. Zoberte si, že pohyb z jedného ostrova na ďalší a ďalší a ďalší vás nebude rušiť žiadna loading obrazovka – od tejto hry by sa mali dnešné hry čo učiť. Nie ako v TES IV: Oblivion, kde sa načítavala hra každé dva metre – samozrejme na vtedajšiu veľkosť hry a terajšiu je to komické porovnávať :-). Po krajine sa môžete pohybovať pešo, no komu by sa chcelo stále kupovať jedlo… dá sa kúpiť lacný kôň, ktorého určite hneď vymeníte za niečo rýchlejšie a menej nákladné ako loď.

Hneď na začiatku hry môžete mať to najlepšie, čo hra ponúka. V prvom rade ide o otvorenosť a v druhom aj o nevyváženosť hry. Hneď u lorda Britisha na začiatku môžete z obchodu na zbrane ukradnúť blaster a z vedľajšieho plate armor, ukradnúť si 500 jednotiek jedla a hurá ničiť príšery. Samozrejme, keby krádež bola bez postihu, bolo by to o ničom. Už tu je nejaká šanca, že si vás všimnú stráže a zazvonia na poplach. Môžete ich všetkých vyvraždiť, zobrať kľúč k cele, kde držia princeznú, tú tiež zabiť, zabiť šaša pri kráľovi, ktorý vám niekedy prekáža pri pohybe a nakoniec zabiť aj samotného kráľa ktorý sa moc nebráni ale HPčok má ako prasa tuku. Ako nakoniec zistíte, až odídete a vrátite sa späť, vyvraždený palác sa vráti do predchádzajúcej podoby a všetci žijú, šašo voľne pobehuje a baví kráľa, tupé pohľady strážcov vidíte znovu a nikto nevie, že ste pred chvíľou vykradli obchod a vyvraždili celú famíliu rodu lorda Britisha. Skvelé!

Dungeony tiež nie sú urobené najlepším spôsobom. Nedajú sa celkom vyhladiť, každý krát, keď do nich vstúpite, budete musieť zabíjať nové príšery, ktoré sú pekne zoradené podľa poschodí. Sú zoradené od najľahších až po tie najťažšie – kostlivec, krysa, kyklop, minotaurus, lich, démon, atp. Okrem týchto klasických v hre nájdete aj kúsky ako „želatínové kocky“, ktoré vysávajú armor alebo Gremlin, ktorý vám môže ukradnúť počas boja polovicu zásob jedla. Na mágiu sa v tejto hre môžete spoľahnúť kedykoľvek a to aj preto, lebo sa nemusíte učiť ťažké runy a kombinovať ich na úkor nejakého efektu. Jednoducho si vyberiete nejaké kúpené kúzlo a vyčarujete. Nájdu sa tu klasické kúzla ako otvorenie truhličky, ak je v ňom pasca, alebo špeciálne pre dungeon, kedy sa môžete presúvať pomocou kúzla o podlažia hore alebo dole, ako vo výťahu. Hudba nehrá, čo ma ani neprekvapuje a zvuky hrajú v pípajúcom rytme PC Speakera.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Q] – koniec hry
[E] – vstúp
[R] – Pripraví zbraň [W], zbroj [A] alebo kúzlo [S] – rýchly výber
[T] – hovor
[Z] – inventár
[U] – odomkni
[I] – informácie a hľadaj
[O] – otvor
[A] –  útočiť so zbraňou #
[S] – ukradni
[D] – zahoď
[F] – strieľaj (alebo oheň!)
[G] – zober
[H] – Hyperjunp (použijete vo vesmírnej lodi)
[K] – lezenie po rebríku
[X] – Opustí loď / koňa, atp.
[C] – vykúzli pripravené kúzlo [R] [V] – pozri
[B] – nalodí sa na loď / koňa, atp
[N] – Vypne zvuk[/su_spoiler]

[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Ultima I: The First Age of Darkness je vysoko nadpriemerná hra, ktorá má viac kladov ako záporov. Pýtate sa prečo len 4/5? Kvôli jej veku :-). Rozhodne nie je dokonalá. Každopádne je TO legenda…

[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1Ultima I - The First Age of Darkness titleVýrobca: ORIGIN Systems
  • Rok vydania: 1987 (1981, Apple II)
  • Platformy: DOS, Apple II, Commodore 64, MSX, PC-88, PC-98, Sharp X1, Windows
  • ExtraObaly icon gameplay icon manual icon mapa icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.