Thexder

Hellrampageaction Leave a Comment

Japonská jednohubka z osemdesiatych rokov!

Thexder je akčná 2D hra od japonského štúdia Game Arts. Pôvodne vyšla na počítače NEC PC-8001, ktoré boli populárne hlavne v Japonsku. Hlavnými dizajnérmi tejto hry boli Hibiki Godai a Satoshi Uesaka. Originálna verzia vyšla už v roku 1985 a do Európy a na západ sa dostala až v roku 1987. Zo všetkých platforiem Thexder kráľoval na NES, kde bola audiovizuálna stránka na vyššom leveli oproti počítačom, keďže NES mala oveľa väčšiu výpočetnú techniku a vtedajšie počítače nevedeli tak kvalitne zobrazovať scrolling v hrách a hlavne v akčných arkádach. DOSová verzia je zo všetkých konverzii tá najslabšia (ako ináč, už sme si zvykli) – PC Speaker, ktorý vie hrať len jednu úroveň hudby, takže počujete buď hudbu alebo zvuky. Na Amigu je hra kvalitnejšie urobená, no odporúčam vám zahrať si verziu pre NES, kde je celkovo postava robota menšia a vidíte okolo seba oveľa väčší priestor (podobne ako to bolo v Castlevania). Okrem toho sú aj animácie výrazne kvalitnejšie a rýchlejšie.

Príbeh tu neexistuje – hráte za pilota, ktorý ovláda veľkého robota. Tento robot má síce len jednu zbraň (laser), no celú hru si s ňou vystačíte. Robot aj zbraň sa ovládajú jednoducho, hra sa skladá z pár kláves, ktoré sa vám okamžite dostanú pod kožu. S energetickou zbraňou nemusíte ani mieriť, stačí, keď sa budete pozerať na nepriateľa a vystrelíte – systém zbrane ho automaticky trafí (horšie je, že triafa aj tých, ktorí sú za stenou alebo inou prekážkou a vy si tak zbytočne míňate energiu – každému nepriateľovi venuje systém zameriavania určitú dávku laserovej energie a potom sa presunie na ďalší cieľ). Váš robot sa pohybuje na energiu, ktorá sa postupne vyčerpáva. Míňa sa strieľaním nepriateľov alebo ak sa vás dotknú, takže okrem munície je energia aj váš život. Na prejdenie do ďalšieho levelu nemusíte postrieľať všetkých nepriateľov v úrovni – stačí, keď sa cez nich prebojujete a nájdete cestu ďalej. Energia sa dá dopĺňať zničením Baffinov, čo sú roboti, ktorí neútočia. Keďže Japonci sú známi šialenými robotmi, nepriateľov v hre je požehnane a každý robot je špeciálny. Horšie sa už pamätajú ich názvy, tie si môžete prečítať na mape hry v Extra. Veľmi dôležitou súčasťou hratelnosti je, že sa kedykoľvek môžete transformovať z robota na stíhačku. So stíhačkou sa dostanete do úzkych chodieb a môžete sa preletieť po celom levele, na druhú stranu je zranitelnejšia a môže strieľať len pred seba (nemá auto-aim).

Osobne som hral v sérii Thexder len remake, ktorý vyšiel v roku 1995 na Windows od Synergistic Software. Hra mi prišla zaujímavá aj vďaka auto-aimu a veľkej náročnosti. Pôvodný Thexder z roku 1987 je oveľa viac náročnejší, budete mať problém sa dostať do tretieho levelu. Japonci sú známi tým, že ich hry majú veľkú obtiažnosť a je len na vás, či hru budete opakovať stokrát a nakoniec ju pokoríte alebo odídete zahanbený a nahnevaný s ohryzenými nechtami. Neexistuje tu save-load systém a máte len jeden život, takže keď zomriete, idete celú hru od znova. Pokračovanie vyšlo v roku 1989 s názvom Fire Hawk: Thexder – The Second Contact a najnovšie vydalo Square Enix v roku 2010 vylepšený remake originálnej verzie z roku 1985 na PS 3 a PSP s názvom Thexder Neo (tak sa bude volať aj nová PS 4.5).

V hre je vraj až 16 levelov. Niekto tvrdí, že ich je len 5 a hra je nekonečná. Nikto presne nevie, ako to je. Každopádne, hre udeľujem o pol boda naviac, keďže začiatočná zvučka je Beethovenova Sonáta mesačného svitu (aj keď v takej verzii, že ju mnohí nespoznajú – znie len sprievod bez melódie – čiže ľavá ruka na klavíri, ostatné hlasy by PC Speaker nedal a asi by zhorela základná doska). No dobre, hra obsahuje aj zvukový mód Tandy, ktorý je oveľa kvalitnejší (jeho zapnutie je ale pre bežných uživateľov zložitejšie).

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[] – skok
[][] – pohyb
[] – tranformácia
[Medzera] – streľba
[Z] – štít
[S] – vypne/zapne zvuky[/su_spoiler] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Thexder title1Výrobca: Game Arts
  • Distribútor: Sierra On-Line
  • Rok vydania: 1987 (1985, NEC PC-8001)
  • Platformy: DOS, Amiga, Apple II, Apple IIgs, FM-7, Macintosh, MSX, NES, PC-88, PC-98, Sharp X1, TRS-80 CoCo
  • ExtraObaly icon gameplay icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.