Premrhaný obrovský potenciál…
Sú hry, ktoré spôsobili na hernej scéne prevrat, svojou velkoleposťou sa priblížili mravenčími krokmi bližšie k dokonalosti. Opakom takýchto hier sú hry zlé, nehrateľné, jednoducho také, ktoré by ste si nikdy nekúpili alebo nenainštalovali na hard-disk, ktoré by podkopávali kvalitatívnosť vašej zbierky o drahocenné percentá a zbežný kamarád, ktorý by sa vám na chvíľu hrabal v kompe, by sa chytil za hlavu a asi, s najväčšou pravdepodobnosťou, by sa s vami prestal kamarátiť. Potom sú hry medzi nimi, ktoré mali obrovský potenciál stať sa výbornou hrou, no autori hru nezvládli, jednoducho neboli schopní naprogramovať ani to, aby fungovali jej základné mechanizmy. Posledný, tretí zmienený prípad, to je skutočnosť dnes recenzovanej závodnej hry, ktorá by sa dala označiť ešte aj za simuláciu, strieľačku alebo akčnú hru.
Príbeh ako taký neexistuje vôbec a nečakajte ani nejaké závody s ďalšími súpermi doprevádzané všade prítomnými výbuchmi. V meste nenájdete ani jedno civilné auto a ak už stretnete nejaké vozidlo, bude zabugovane skákať hore dole alebo sa zasekne o budovu a vy uvidíte polovicu natriasajúceho sa auta a v tom momente naozaj nebudete vedieť, či sa máte smiať, alebo plakať. Takýchto momentov je v hre neúrekom, a tak hra pôsobí neuveriteľne nedorobeno. Streets of SimCity (ďalej už SoSC) je urobená na engine SimCopter, čo bola taktiež taká freeformová hra ako SoSC, len namiesto auta ste v nej ovládali helikoptéru. Vyšla rok skôr a následne Maxis (jedna z firiem EA, ktorú zožula v roku 1997, no a výsledky vidíte sami) dal do obehu aj SoSC.
Ako som hru spustil (CD verzia sa od RIPnutej nelíši v ničom), tak som očakával dobrú akciu. V kampani máte na výber z piatich scenárov – kariéra, kuriér, čistič skorumpovaných policajtov, zastavenie vesmírnej invázie alebo závod. V každom scenári máte niekoľko máp, ktoré ale postrádajú nejakú logiku. Samozrejme, vždy pri nich máte napísané, čo máte robiť, no v hre to už platiť prestáva. Ak si vyberiete závod, na začiatku pred odštartovaním ešte vidíte svojho súpera, ako žhaví motor a pretáča obrátky o sto šesť, no akonáhle virtuálny rozhodca odpíska štart, súperovo auto vyletí do vzduchu a bude skákať až do konca trate na jednom mieste. To isté platí pre policajtov, ktorý vás môžu vyradiť z hry maximálne spadnutím na vás. Ak si vyberiete misie, v ktorých musíte ničiť nepriateľov, a tak si zarábať a dosiahnuť cieľový počet, nemáte šancu ich trafiť, pretože, podobne ako v závode, budú skákať na mieste.
Najväčším plusom a, dá sa povedať, potenciálom SoSC je SimCity Urban Renewal Kit (v skratke SCURK), ktorý do hry prináša možnosť vytvárania vlastných máp v hre SimCity 2000, ktoré si následne môžete zahrať – preniesť sa do ulíc svojej vlastne vytvorenej mapy s jedným z piatich áut. Sami si tak môžete vytvoriť vlastnú trať s checkpointami a ukázať ju kamarátom, poprípade zahrať si ju spolu po sieti. Geniálny nápad bol šmahom ruky (v tomto prípade neschopnosťou vývojárov) zničený zlou ovládateľnosťou auta a množstvom už spomínaných bugov, nehovoriac o tom, že ste museli vlastniť SimCity 2000, samostatne vydaný editor SCURK a ešte SoSC. Dnes už si zohnať akúkoľvek hru z internetu nie je problém, no v tom čase ste museli byť doslova fanatik Sim hier, aby vás to vôbec bavilo (aj tak už bolo tóóľko iných lepších hier).
Hru som skúšal aj na volante, no ovládanie bolo také necitlivé ako na pedále, tak aj na samotný volant, že som musel jednoducho prejsť znovu na šipky. Autá jednoducho príliž zatáčajú, a tak si nemôžete ani poriadne užiť voľnú jazdu mestom, ktoré zeje väčšou prázdnotou než ulice New Yorku po jadrovej apokalipse. Ak už si vyberiete mód kuriér, v ktorom musíte doručovať balíčky osobám blikajúcim na mape, musíte dodržovať rýchlosť v neexistujucej trafike a dokonca nemôžete ani zraziť (gigantických) ľudí, čo ste napríklad v takom Carmageddom, ktoré vyšlo v rovnakom roku, mohli. Poteší možnosť prepnúť sa do interiéra auta, kedy vidíte aj volant a všetky čudlíky, ktoré sa ale nedajú, pre potešenie hráča, stlačiť. Každé auto má iný interiér, no pre prehľadnosť je lepšia kamera z vtáčieho pohľadu. Pred samotným hraním si môžete auto doslova vyzbrojiť rôznymi zbraňami ako minigun, raketomet, míny, smokescreen, atp. Môžete si zmeniť gumy na jazdu mimo ciest (no vôbec som nejakú zmenu nepocítil), motor na vyššiu rýchlosť a akceleráciu a rôzne „udělátka“ ako štít (energetický, celoplošný), brnenie, lietanie, skákanie alebo radar. Lietanie je jednou z tých lepších vecí, no je taktiež nedorobené, nemôžete s autom ísť ani hore alebo dole a musíte sa spoliehať na automatickosť celého systému, ktorá je v prvom rade chybná. Skákanie s autom pomocou klávesy H radšej rozoberať nebudem, pretože ak chceli autori vyrobiť realistický simulátor, nielen tento prvok mu podkopáva nohy. V hre si môžete vybrať len z piatich áut, pritom môžete meniť ich farbu. Žiadne auto nie je oficiálne licencované, no je do oči bijúca podoba napríklad s Chrobákom od Volkswagenu alebo s Ferrari 250 a Ford GT40. Takúto krádež by si nedovolila ani Markíza (aj keď v ich seriáloch „používajú“ – skôr vykrádajú – hudbu napríklad z Neverhooda a iných starých hier). Počas hrania vraj má hrať hudba z rádia, no ja som žiadnu nepočul, čo mohla byť aj chyba konverzie.
Hru nepovažujem ani za priemernú, pôsobí ako taká betaverzia alebo prototyp (čo je tá horšia možnosť). 4 bodíky sa zdajú možno priveľa, no hra ich dostala vďaka dobrému nápadu a možnosti importovať si mapy zo SimCity 2000. SoSC okrem toho strašne padá a nemá vôbec žiadnu fyziku. SoSC môže pripomenúť hry Quarantine alebo Interstate ’76, ktorým nesiaha ani po kolená. Firma Maxis vyrobila pred rokom svoj najnovší počin Darkspore, no už dnes o ňom nie je počuť (a dá sa povedať, že ani v dobe vydania, pamätám si len na nadšené novinky z predpremiérou, no to je asi tak všetko). Dnes (myslím tým 10 rokov nazad) Maxis vyrába už len datadisky pre Sims. Ach, EA, EA. Menej je niekedy viac.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[Šípky] – pohyb
[Medzera] – streľba
[W] – prepínanie zbraní
[A] – lietanie
[H] – skok s autom
[S] – zapne štít
[Tabulátor] – jazdenie dozadu
Triky
[Shift + ↓] – prudké zastavenie
[Shift + →/←] – prudké pretočenie sa o 180°
[Shift + ↑] – prudká akcelerácia pri rozbehu vozidla
[/su_spoiler]
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]