Strategická aréna s Mechami a egyptským nádychom.
Scarab je moja srdcovka. Demo som hral v dobe vzniku, no plnú verziu som zohnal až v roku 2012. Konečne som si mohol zahrať aj ďalšie levely tejto originálnej akčnej hry s prímesou stratégie. Scarab je hra s mechanickými robotmi z egyptského prostredia typická pre svoje stavby, hudbu ale aj stvorenia, za ktoré budete hrať. John Ratcliff sa v tomto prípade inšpiroval hrou na DOS – Cyberstrike a klasickou stolnou hrou Archon.
Z intra sa môže zdať, že má Scarab nejaký príbeh a ono je to z časti aj pravda – ako poznamenal hlavný dizajnér hry John Ratcliff: „Hra nie je moc veľká na príbehovú líniu.“, z čoho usudzujem, že nechceli vytvoriť čisto singleplayer, ale skôr takú arénu s robotmi, čo sa im podarilo veľmi dobre. K príbehovej linke vám stačí vedieť toľko, že proti sebe bojujú traja roboti – reinkarnácie, pre svojho boha podsvetia (čo budete samozrejme vy). Boj sa odohráva až v siedmych malých mestách v egyptskom prostredí, takže očakávajte rôzne oblúky, klenby alebo pyramídy (oceľové). Zo začiatku sa možno budete v mestách strácať, každé jedno sa na seba podobá a nebudete vedieť kde je sever (to je mínus) – ešte že sa v pravo nachádza mapka, ktorá určuje vašu polohu a polohu umiestnenia a sily vašich vežičiek. Ak sa ale naučíte hrať jednu mapu a spoznáte ju, nebudete mať potrebu chcieť viac. Na začiatku hry si vyberiete z troch robotov (Anubis, Horus alebo Sekhmet) a budete musieť stavať veže pridávajúce silu, ktorú musíte počas hry zbierať. Hra sa dá vyhrať dvoma spôsobmi – buď udržíte silu v dominantnom stave po dobu 5 minút alebo zničíte nepriateľa (každý jeden má 2 ďalšie reinkarnácie). Nepriateľove veže musíte ničiť a vďaka mape viete aj ich približnú lokáciu. Každá mapka má dvadsať variant v zložení síl, v akom počte pôjdete proti nepriateľom (1vs1/1vs3/2vs3…), takže nie vždy sa oplatí vsadiť na taktiku v preťahovaní sily veží, budete musieť použiť aj hrubú silu k zničeniu nepriateľov. Dokonca môžete zničiť zásobovaciu loď vašich protivníkov (to môžu samozrejme urobiť aj vám). Zásobovacia loď je najdôležitejšia jednotka v hre – vďaka nej si môžete objednať všetky zbrane ale aj pomocné systémy ako radar, navýšenie rýchlosti alebo vzdialenosti striel. V hre si okrem klasických denných kôl zahráte aj nočné kolá, v ktorých si môžete ešte objednať svetlicu (moc nepomáha, ale aspoň čosi). Okrem objednatelných vecí, ktorých je celkovo 14 pre každý typ robota, budete aj v hre nachádzať ďalšie lahôdky, spríjemňujúce vám pobyt v hre – taký scarab, čo je ultimátna zbraň v podobe hmyzu vyhľadávajúca robotov alebo „oko Ra“ strieľajúca na všetko naokolo sú v hre naozaj nečakané, pokiaľ ich uvidíte po prvýkrát a použije ich nepriateľ (ďalej ohnivá stena, bariéra a dokonca aj nanoroboti, ktorý rozožierajú kov!).
Scarab je hra veľmi zložitá – aj po niekoľkých hodinách sa budete hru len učiť, preskúmavať zákutia jednolivých miest a odhaľovať účel zbraní. Každý jeden z troch robotov je jedinečný svojimi vlastnosťami aj vzhľadom. Sekhmet (lev) má z nich najsilnejšie zbrane – rôzne rakety, granáty a dokonca mortar, ktorá v hre urobí najväčší výbuch. Je ale najpomalší z trojice. Horus (vták) je z nich najagílnejší, pomocou rocketfuelu dokáže lietať a tak sa dostane všade veľmi rýchlo – je teda ako stvorený na prieskum a stavanie vežičiek po leveli. Jeho arzenál tvoria len míny, takže ak ho bude mať nepriateľ, v pokročilejších leveloch čakajte zaminované okolie okolo veží. A jeho míny sú neskutočne vynaliezavé. Nie je len jeden typ – okrem klasických sú v hre aj skákajúce (Bouncers), ktoré po kontakte vyskočia a na všetky strany vyšlú Slowbosy, ďalej navádzané (Tmines), ktoré sú obmenou navádzaných rakiet u Anubisa, takže po zničení alebo kontakte nájdu najbližší cieľ a zničia ho. Veľmi sa mi páčili aj míny s názvom Crawlers, ktoré sa tvária ako pavúky a pomaly sa nepozorovane sa približujú k nepriateľovi. Míny v Scarabovi patria k najsilnejším zbraniam, aj keď sú pasívne a hráč na ne musí skočiť. Posledný, Anubis (čierny egypský vlk) je z nich najvyváženejší – nie je ani moc rýchly, no nebude vás znervózňovať jeho pomalosť ako v prípade Sekhmeta. Zbraňový arzenál v jeho prípade tvoria rôzne obmeny základnej zbrane – štvorstrela (Starburst), väčšia žltá strela (Blaster) alebo veľká pomalá a veľmi ničivá strela (Slowbos), ďalej laserové delo alebo navádzané rakety, ktoré v prípade, že ste v okolí sám, obrátia sa na vás.
Grafika je kompletne 3D, čo sa týka striel, postáv a budov. Strely sú taktiež pekné, no balíčky sa na seba podobajú, aj keď to bol zámer autorov, pretože sa tešíte s každého objaveného balíčka (môžete nájsť skener, ktorý vás povie, čo sa v ktorom nachádza, a tak nemusíte každý jeden brať a identifikovať). Taktiež „combo“ slúži na spojenie rapidfire, longshotu a radaru, čo sa veľmi hodí a vám to uvolní maximálne dve ďalšie miesta, keďže inventár je obmädzený na šesť slotov, v ktorých môžete mať ako pasívne vylepšenia a zbrane, tak aj rôzne jednorázové vecičky – neviditeľnosť, X-ray (videnie cez stenu :P), škorpióny alebo hady, ktoré slúžia ako také míny a iné. V každom levely sa nachádzajú aj výťahy, posúvacie plošinky alebo skoky, ktoré vás automaticky dopravia o kus ďalej. Animácie sú na vysokej úrovni, takisto aj umelá inteligencia, ktorá by si veľakrát zaslúžila aj ocenenie, pretože vás neskutočne potrápi. Nie je vôbec taká tupá ako v iných hrách (viz. Daikatana), takže ak vás uvidí, nezačne hneď strieľať – vypočíta si výhody a nevýhody, či vyviazne zo súboja s vami podľa toho, aké máte zbrane vy a on, či máte ešte plný štít a koľko má on života. Taktiež sa v prípade tlaku teleportuje alebo si privolá sarkofág (na obnovu poškodenia robota). Ak bude mať Horusa, po celom leveli bude rozmiestňovať míny a vám, pokiaľ sa hrá v noci, bude zneprijemňovať život. Štít je ďalšia geniálna vec – môžete si ho aktivovať podľa potreby a ak vás do neho nepriateľ strieľa, ničia sa na ňom (alebo popraskajú) jednotlivé poligóny a vy zle uvidíte pred seba, no môžete si ho ľubovolne otáčať. Pri súboji je každý robot jedinečný aj svojou stavbou – vpravo vidíte poškodené časti svojho robota. Delia sa na ruky, trup, hlavu a nohy. Ak vám zničia hlavu, skončili ste a reinkarnujete sa do nového tela. Ak vám zničia ruky, nemôžete strieľať a musíte si privolať sarkofág. Nohy alebo trup mi ešte nezničili, no asi to skončí takisto ako v prípade hlavy. Krásne sú takisto smrte nepriateľov, kedy im zničíte všetky končatiny a oni po čase vybuchnú. Niektorí sa dokonca dokážu odpáliť ako časovaná bomba a zobrať so sebou všetko okolo(prvýkrát pri mojej nevedomosti som sa pekne z blízka prizeral na peknú animáciu, no doplatil som na to svojou smrťou).
Ovládanie bolo pre mňa najlepšie na klávesnici + myške, no autori silne odporúčajú použitie joysticka, tak som ho vyskúšal a musím povedať, že to nebolo až také zlé. Ovládanie je citlivejšie, dokonca sa dá pri streľbe za pohybu mieriť, čo sa s myškou a klávesnicou nedá, takže sa na joysticku oplatí hrať v prípade, ak chcete nepriateľov ničiť – s tým sa vyblbnete do zlbáznenia. Len s joystickom sa bohužiaľ nedajú privolávať balíčky z menu ani meniť zbrane, takže si ich musíte kostrbato meniť myšou. Pri klávesnici a myške budete veľakrát hrať len na klávesnici (a to s prekríženými rukami) a myškou len vyberať veci z inventára a objednávať si. Hratelnosť je rôznorodá – tzn. s každým robotom iná. K tomu si musíte pripočítať rôznorodosť všetkých levelov, kde môžete vežičku ukryť v budove, na moste, či na nejakom nedostupnom mieste a takticky ju zamínovať. Znovuhratelnosť tu je na prvom mieste, aj keď ku niekomu sa môže priplížiť stereotyp. Hudba je veľmi príjemná – budú vám hrať egyptské ľudové melódie umocňujúce atmosféru. Čo mi vadilo, bola malá viditeľnosť, takže ak ste leteli, nevideli ste veľmi dopredu. V roku vydania niektorým recenzentom vadila veľká náročnosť na hardware a zlé mierenie joysticku, čo v dnešnej dobe ale problém nie je. Ďalej im chýbala nejaká väčšia dokumentácia, čo ktorá zbraň robí a ako sa to vlastne hrá, no mňa bavilo objavovanie každého princípu, takže to ako chybu taktiež nevidím. 140 scenárov je dosť veľa na to, aby ste sa hru bezpečne a hlavne kvalitne naučili hrať a začali sa u nej baviť.
Neviem ako u vás, ale u nás ešte v roku ´97 nebol až tak rozšírený internet, no aj keď Scarab nie je čisto online hra, oveľa väčšiu zábavu zažijete v online súbojoch. Dnes (no bohužiaľ aj vtedy) hra nie je moc populárna a málokto ju pozná, no ten, kto ju spoznal a okúsil, určite sa pre neho stala srdcovou záležitosťou. Aj keď si ju možno nikdy nezahráte online, umelá inteligencia sa živým hráčom úplne vyrovná (dokonca ju v niektorých veciach aj predčí), a tak nemusíte hľadať ďalších ľudí, ktorí by si s vami zahrali túto, pre nich, „neznámu starú vykopávku“.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca a distribútor: Electronic Arts
- Rok vydania: 1997
- Platformy: Windows (352 MB, CD)
- Extra:
- Ovládanie
Comments 1
Hrám to už desaťročia a ešte ma to neomrzelo