Staňte sa šogúnom v tejto japonskej ťahovke!
Japonskú kultúru a históriu mám rád. Krvavé obdobie feudálneho 16. storočia, kedy proti sebe bojovali o moc vodcovia rodinných klanov daimjóni, aby jednému najsilnejšiemu na konci tohto dlhého krvavého ťaženia patrilo celé japonsko a mohol sa právoplatne prezývať šogúnom, je mi blízke, pretože mám čo-to odohrané v stratégii Total War: Shogun 2 a doskovej hre Shogun. Aj keď vyznať sa v mape starého Japonska a jeho klanov je pre Európana priam nemožná vec.
Nobunaga’s Ambition (NoA) je ťahová stratégia od japonskej spoločnosti KOEI. Autorov nadšenie neopustilo ani do súčasnosti, a tak si môžete zahrať najnovší 14. diel zo série Nobunaga, ktorý vyšiel v roku 2013. Prvý diel vyšiel už v roku 1983 (takže oslavovali už 30 rokov!). Bol naprogramovaný v jazyku BASIC a vyšiel na PC v Japonsku, bohužial nie na DOS. Dnes recenzovaný druhý diel v sérii už na DOS vyšiel ale až o dva roky neskôr. Hra najskôr vyšla na PC-88SR a až neskôr bola portovaná na milión ďalších platforiem.
Aj keď je NoA hra veľmi stará, páči sa mi na nej, že vám nehádže polená pod nohy. Aj pre nováčikov je hra veľmi zrozumiteľná a môžete si stiahnuť veľmi obsiahly manuál, kde sa dozviete všetko podstatné, vrátane histórie každého vodcu. Na NoA je krásne, že japonskú hru robili japonci, takže sú daimjóni (slovenský preklad „veľký zemepán“ :D) historicky čo najpresnejšie vykreslený. Čo ma zamrzelo – autori urobili na DOS veľmi slabý port. Rozdiel oproti Amige je značný. V Amige hrá krásna hudba, graficky je o stupeň vyššie (čo je podstatný faktor, pretože pri boji máte oveľa väčší prehľad o bojisku) a môžete používať myš! Zdá sa to banálne ale v DOS verzii myš nepoužijete a budete odkázaný na klávesnicu (po čase som si zvykol a hralo sa mi na klávesnici naozaj dobre). Naozaj nechápem, prečo do DOS verzie autori nedali EGA, keďže už v roku 1984-95 bola dostupná a CGA (1981) bola pre NoA zastaralá technológia. Poviem len – ak si chcete vychutnať tento diel, zahrajte si verziu na Amigu.
Hrateľnosť spočíva v jednoduchej veci – ak prežijete prvých pár ťahov (4 ťahy = rok) a nezničí vás susedný klan, máte z polovice vyhraté (ok, som veľký optimista, máte z 1:100 vyhraté). Dôležité je trénovať vojsko a nakupovať ho. Na druhej strane, veľké vojsko stojí prachy, tak si treba dávať pozor na výšku zlata. Dôležité je si uvedomiť, že nehráte za svoju zem ale za panovníka, takže ho musíte ochraňovať hlavne v bojoch, keďže sa účastní každého boja, či už obrany alebo útoku. Na bojisku reprezentuje jednotku s číslom 0, druhé dolné číslo je sila jednotky. Podstatné je všímať si, akú jednotku ovládate a proti akej idete bojovať. Sú tri typy: pechota, strelci a jazda. Ako je už zvykom, jeden typ je silnejší nad druhým, takže sa netreba čudovať, ak vám nepriateľská jazda rozpráši pechotu, aj keď ste ich tam mali dvakrát viac. Keď už sme pri boji – každé bojisko je iné. Niekde máte kopce, inde skaly alebo vodné plochy cez ktoré neprejdete. V meste sa jednotky ľahšie bránia a to isté platí o kopcoch. Každá plocha vám dá (ne)výhodu proti nepriateľovi. Ak vám v boji zabijú veliteľa (alebo vy im), automaticky prehrávate a nasleduje Game Over obrazovka.. Hra sa našťastie dá uložiť a loadnúť, no len na dva sloty, čo je málo.1 Treba hrať s rozumom (niekedy aj so šťastím) a trpezlivosťou, pretože len rok trvá, než naverbujete a vycvičíte vojsko a kúpite zbrane. Zaujímavé je, že hrá má RPG elementy, keďže na začiatku si vyberáte jedného panovníka a dávate mu náhodné štatistiky – zdravie, ambície, šťastie, šarm a IQ. Výška každej štatistiky je veľmi dôležitá. Váš panovník môže z času na čas ochorieť, vtedy nemôžete útočiť. Ak má vysoký vek, môže nakoniec zomrieť na starobu.
Čo sa dá mimo boja robiť – starať sa o svoju zem. Každý ťah môžete urobiť len jednu akciu, takže je dobré si naplánovať dopredu, čo budete za rok robiť. Môžete si vycvičiť či najať vojsko, zvýšiť dane (pozor na vzburu), vylepšovať mestá, chrániť úrodu pred povodňami alebo nechať vydať dcéru za iného daimjóna, čo vylepší vzťahy klanu. Čo je zaujímavé, môžete si najať ninjov, čo sú takí záškodníci. Môžu podpaľovať nepriateľské mestá, šíriť klebety a tým znižovať lojalitu panovníka alebo sa pokúsiť zavraždiť daimjóna.
Medzi ďalšie zápory patrí nemožnosť zmeniť poradie, akým budete pohybovať s jednotkami na bojisku. Taktiež sa nemôžete sami pozrieť na typ nepriateľskej jednotky, uvidíte to na krátky čas v momente, keď sa nepriateľ s jednotkou hýbe. Graficky sa typ jednotiek rozlíšiť nedá, pretože je odlíšený len klanový prapor.
Nobunaga’s Ambition je veľká hra, v ktorej môžete objavovať nové a nové princípy. Každopádne, ak máte radi japonský feudalizmus, odporúčam siahnuť po kvalitnejšej a novšej hre – Total War: Shogun 2 sa predáva na steame každého pol roka za babku, no ak máte pomalý počítač, môžete siahnuť po NoA (na Amigu) alebo Romancing of the Three Kingdoms či Celtic Tales, ktorý vyrobila KOEI.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]