Dobrý real-time dungeon so slabšou grafikou s aD&D pravidlami…
DreamForge, majster všetkých dungeonov a jeho v poradí už tretie RPGčko, hneď po hrách Dungeon Hack a Ravenloft, hra so zvláštným, dlhým názvom – Menzoberranzan (ďalej už len Menzo). Spomenúť si môžete aj na ich ďalšie, na našom webe vysoko hodnotené, hry – Sanitarium alebo Anvil of Dawn. Ak som hovoril, že Anvil of Dawn je neznáma hra, Menzo je ešte neznámejšia (pre mainstream). Menzo je postavený na pravidlách aD&D zo sveta Forgotten Realms a dodnes vyšlo z tohto sveta približne osemdesiatka hier. Z tých novších patria medzi najúspešnejšie určite Neverwinter Nights, Baldur´s Gate, Planescape Torment alebo Icewind Dale (kde sa vlastne aj Menzo odohráva).
Intro poukazuje na víťazstvo nad obávaným drakom (trochu komicky, pretože draka zabije jeden hodený oštep a magická strela), a tak hneď po jeho smrti sa dedinčania v Planine ľadového vetra pustia do veľkých osláv. No nič netrvá večne a po krátkom oddychu je dedinka napadnutá temnými elfami, ktorí hľadajú Drizzta Do’Urdena (hovorí vám niečo toto meno?), jedného z najslávnejších drowov, ktorého hrdinské činy si môžete prečítať v knihách R.A.Salvatoreho. Ak ho nepoznáte, jeho život sa nachádza na stránkach Domoviny, knihy, kde nájdete aj mesto Menzoberranzan, o ktorom je aj dnes recenzovaná hra. V hre môžete nájsť aj Guenhwyvara, čo je ďalšia slávna postava z kníh. Na začiatku hry si vyberáte dve postavy. Ak ste sa už stretli s pravidlami aD&D, viete čo očakávať – dlhé vyberanie pohlavia, rasy, triedy, presvedčenia a vlastností. Ak nie, z rás sú na výber elfovia, trpaslíci, hobiti, ľudia alebo gnómovia z tried klerik, mág, bojovník, zlodej, paladin alebo tulák, pričom sa dajú vybrať jednej osobe aj 3 triedy naraz. Zvláštne je, že štatistiky nie sú vôbec bodovo obmedzené, a tak si môžete dať všetko na max a pri bojovníkoch až 18/99, takže vám fľaštičky na obriu alebo inú silu budú nanič. Moja voľba pri výbere postáv bola jednoznačná. Trpasličí bojovník s jednoručnou sekerou a štítom a elfí mág (žena) so zničujúcimi kúzlami (aj keď zo začiatku nič moc). Neskôr sa k vám (máte celkovo 4 sloty) pripoja ďalší dobrodruhovia a zvláštne rasy ako Kenku, čo je vtáčia rasa s humanoidným telom, kentaur alebo sám Drittz osobne, takže nepriatelia pre vás nebudú znamenať žiadny problém.
Prvú úlohu vám zadá majiteľ krčmy, ktorý vás žiada, aby ste uhasili oheň na jednom dome. Pri prvom zahraní budete mať trochu problém s orientáciou, no nájsť kýble s vodou nie je žiaden problém. Úlohy sa riešia jednoducho, niekedy budete musieť priniesť nejakú vec (napríklad 4 drahokamy starému mágovi, ktorý ich očaruje). Inventár a prehľad štatistík každého hrdinu je malý, no o to viac prehľadnejší. Na svojich cestách nebudete brať kvantá predmetov a ak nájdete nejakú sekeru alebo meč, porovnáte ju so svojou terajšou zbraňou a buď si ho vymeníte alebo odhodíte. To ale neplatí so zvitkami alebo flaštičkami. Na to sú vhodné zas batohy, ktoré pojmú 6 menších vecí. Veľmi dobrá vec pre lukostrelca je tulec, no každý jeden vystrelený šíp musíte zobrať a ručne ho dať späť do tulca. Rovnaké to je s prakom a kameňmi. Každé kúzlo u mága alebo kňaza môžete použiť len raz a ak ho chcete použiť znovu, musíte sa vyspať – taktiež známa vec. Pohyb po svete neprebieha po políčkach ako u starších dungeonoch, aj keď sa táto možnosť nastaviť dá. To isté platí pre boj – prebieha v reálnom čase a veľmi rýchlo. Mapka sa odhaľuje sama a môžete si do nej písať – túto vlastnosť veľmi oceňujem (podobne ako v Anvil of Dawn alebo Ultima Underworld). Nachádzajú sa v nej ďalšie podstatné veci ako nepriatelia a dokonca aj predmety, ktoré by ste si bez mapy nevšimli, takže sa oplatí vymiesť každý kút.
Ako sú graficky plné a krásne obrazovky rozhovorov, také sú prázdne dungeony a exteriéry, po ktorých cestujete. Grafická stránka sa mi jednoducho hnusila a medzi tým všetkým škaredým som radšej vítal nejaké NPCčko, s ktorým ste si mohli pokecať, pretože každá jedna postava je nahovorená, či už sa rozprávate s goblinom, zraneným ogrom, človekom alebo stromom. Vadilo mi, že skúsenostné body liezli nejako pomaly a za nejakých 5 hodín hry som nepostúpil ani o jeden level a to som kosil nepriateľov a plnil úlohy ako na bežiacom páse. Hudba mi príde až moc rytmická a tupá pre svet Icewindu. To isté platí pre zvuky, aj keď grafická stránka kúziel je na tom ešte o radu horšie. Kým som našiel zapamätávanie kúziel mágov a klerikov, dosť mi to trvalo. Musíte sa prekliknúť do menu, ktoré je ukryté v ľavom alebo pravom hornom rohu a dať „memorize“. Nepriatelia sú nakreslení fajn a je ich veľa, takže nebudete dve hodiny zabíjať rovnakú potvoru. Ak máte len RIP verziu, ste ochudobnený o to hlavné – o krásne rozhovory a videá, ktoré z hry robia viac a osobne ich považujem za hlavného ťahúna hry, pretože keby neboli rozhovory nadabované, hodnotenie z mojej strany by išlo rapídne dole. Milovníci Drittza si môžu dať plný počet.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: DreamForge Intertainment
- Distribútor: Strategic Simulations
- Rok vydania: 1994
- Platformy: DOS, FM Towns, PC-98
- Extra: