Epický arkanoid…
Keby sa ma niekto opýtal, ktorý breakout považujem za najlepší, odpovedal by som jednoznačne Krypton Egg (ďalej už KE). Teraz sa presne osvedčujú slová „kto nehral, nevie“. Prvý, originálny breakout vyšiel v historickom roku 1976, kedy vlastne Atari napadlo použiť štýl Pongu z roku 1972. Atari upravilo pálku na tzv. „singleplayer“ s jednou pálkou a loptičkou, ktorá musela búrať rôznofarebné tehly. Prvý breakout-klon vznikol už v roku 1978, volal sa Gee Bee a bol vyrobený samotným pradedom Tōru Iwatani, ktorý vyrobil taktiež Pac-Mana. Niektorí považujú za praotca breakoutu Arkanoid, keďže až ten sa stal výrazne populárny, pretože bol vyrobený na množstvo už existujúcich konzolí, no praotec sa narodil už v roku 1976.
KE je ďalší z radu klonov, ktorý je ale, v rámci možností, privedený takmer k dokonalosti. Exceluje po grafickej, hratelnostnej, zvukovej aj obtiažnostnej stránke. Tak sa ma pýtate, prečo som mu dal len deväť z desiatich? Absolútne hodnotenie prenechávam jedine skutočnému praotcovi, ktorý si ho zaslúži – Breakoutu z roku 1976. KE vznikol už v roku 1989 na Atari ST, na DOS sa dostal až približne o päť rokov neskôr.
Už podľa prvého levelu vás hra chytí a nepustí skôr, než sa vám minú životy alebo nedôjde čas a budete musieť urobiť ľudskú potrebu(najesť sa, ísť na malú). Čo by bol breakout za breakout, keby v hre neboli žiadne bonusy? Poviem vám, je ich dosť, v každom leveli sú strategicky rozdelené, takže sa oplatí triafať tie, ktoré sa rozbijú na jeden dotyk. Po zobratí bonusov sa vám môže stať, že sa vaše šance zlepšia alebo zhoršia. V hre sú klasické bonusy ako zväčšenia/zmenšenia pálky, pribudla možnosť zväčšenia alebo zmenšenia loptičky a jej rýchlosti, štandardný sliz, na ktorý sa vám nalepí loptička/y môžete využiť a driblovať s nimi ako cirkusový panák, na výber sú aj rôzne zbrane, s ktorými level prefrčíte ako superman a budete ďakovať dobrodincovi, ktorý tam ten bonus dal (alebo ho ukryl za chrbtom vedúcim programátorom). Čo som s chuťou používal, boli trysky, pomocou ktorých môžete s pálkou lietať po úrovni ako sa vám zachce, len si niekedy musíte dávať pozor na krvavé nože, ktoré vám môžu vziať život (ale to v neskorších leveloch). Výrazne ma štvali lietajúce monštrá s podivuhodným tvarom (jediného, ktorého som vedel identifikovať, bol červeno blikajúci krab), ktoré vedeli občas pekne potrápiť. Keď sa do kontaktu s nimi dostala rýchlo sa pohybujúca loptička, náhle zmenila smer a vy ste boli o jeden život okradnutý. Potešia bonusové levely (škoda, že sa stále opakujú), ktoré slúžia ako taká malá odreagovačka od niekedy nudných levelov. Nudné levely sú väčšinou tie, v ktorých sa vám nedarí alebo sú uspôsobené spôsobom, že na začiatku je strašne veľa tehál, ktoré sa nedajú zničiť, alebo sa zničia na niekoľko dotykov, a tak značne komplikujú hru aj keď sa dá vždy nájsť nejaké riešenie, kedy nájdete bonus, ktorý vás pohne dopredu.
KE je veľmi dobrá a zábavná hra na odreagovanie s príjemnou, oldschool grafikou. Je ľahko dostupná, má 60 levelov a množstvo zákerných monšier, ktoré vás budú otravovať. Pre upršané letné dni alebo studené zimné je tento breakout ideálny. V opačnom prípade je ideálny taktiež… 🙂
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]