Ak sa vám páčil seriál Battlestar Galactica, Star Trek alebo univerzum Star Wars, túto hru si bezpodmienečne obľúbite. Príbehom sa podobá práve na Galacticu a vesmírnymi dogfightmi na Star Wars. V minulosti som hral len demo druhého dielu a už vtedy mi hra učarovala. Bol som preto veľmi zvedavý, ako vypadá prvý diel, no v tomto prípade si rozoberieme remástrovanú verziu prvého dielu, pretože je krajšia, lepšie sa hrá a je jednoducho dychberúca.
Homeworld vyšiel už v roku 1999. Bola to jedna z prvých, ak nie rovno prvá 3D stratégia, v ktorej ste sa mohli pohybovať s jednotkami v kompletnom 3D priestore. Vyrobila ju kanadská spoločnosť Relic s vydavateľom Sierra. Z ďalších ich hier môžete poznať taký Warhammer 40,000: Dawn of War, Impossible Creatures alebo výbornú strategickú sériu z druhej svetovej vojny – Company of Heroes.
Homeworld sa vyvíjal viac než dva roky a bola to prvá hra spoločnosti Relic. Základné mechaniky hry mal tím hotové už za 8 mesiacov a ďalej pridávali nové mapy a vylepšovali a vyhladzovali celkovú hru. Homeworld mohol vyjsť už na konci roku 1998, pretože vývoj postupoval veľmi rýchlo, no Garden, jeden z vývojárov v interview z roku 1999 poznamenal, že jadro hry nebolo vôbec ťažké vytvoriť a horšie bolo priviesť hru do finálnej kvality, v ktorej ju chceli mať a keby vedeli na začiatku, aké ťažké to bude, vôbec by sa do takého projektu nepúšťali. V hre pritom mohlo byť oveľa viac vecí – vývojári museli vypustiť napríklad vlastnú kustomizáciu lodí, ďalej cesty pre konvoj (to by asi znamenalo väčší dôraz na diplomaciu medzi jednotlivými rasami a následné obchodovanie a stráženie konvoja) a celkovo malo byť v hre viac odlišných jednotiek. Štúdio Relic v skutočnosti nechcelo vytvoriť real-time stratégiu. Boli primárne zameraní na vyrobenie veľkolepých vesmírnych bitiek a až neskôr si vybrali tento žáner. Chceli vytvoriť vesmírne súboje podľa svojej vízie, nechceli prekopávať alebo inovovať žáner stratégii. Nakoniec sa im to nechcene podarilo.
Inšpiráciou pre Homeworld bola originálna trilógia Star Wars a seriál Battlestar Galactica, z ktorej čerpali príbeh. Ich originálny koncept bol jednoducho taký, že by hra mala vyzerať, akoby ste sa pozerali na Star Wars ale s príbehom z Battlestar Galactica. Galacticu osobne považujem za najlepší sci-fi seriál všetkých čias. Je to jednoducho masterpiece, podobne ako napríklad The Wire, Sopránovci, Dexter, Prison Break, Lost alebo Breaking Bad. Ak ste Galacticu ešte nevideli, tak to bežte ihneď napraviť. Urobí vám to chuť na Homeworld.
Relic sa vo vývoji hry zameriaval hlavne na vysoko kvalitné modely lodí, umelú inteligenciu, s čím úzko súvisí aj letecká taktika a formácie a poslednom rade manévre, ktoré použili z historických bojov z prvej a druhej svetovej vojny. Chceli tým dosiahnuť väčšiu immersiu, aby si hráči mohli celý súboj vychutnať.
Teraz si poďme niečo povedať o príbehu, pretože ten je veľmi podstatný pre celú hru. Budete hrať za rasu Kushan, humanoidov žijúcich na púštnej planéte Kharak. Tí jedného dňa objavia v piesku vrak vesmírnej lode, v ktorom nájdu kamennú mapu galaxie. Na nej je okrem Kharaka zaznačená ešte jedna planéta s názvom Hiigara, v preklade domov. Tento objav spojí dosiaľ rozkmotrené klany a spoločne sa snažia zistiť, ako sa vlastne na tento nehostinný Kharak dostali. Prejde sto rokov a za tento čas vyrobia obriu materskú loď, ktorá slúži skôr ako kolonizačná a unesie až 600,000 ľudí na domovskú planétu Hiigara. K tejto lodi je neurálne pripojený Karan S’jet, veliteľ letky, aby zastúpil väčšie množstvo posádky.
Hra začína oddokovaním materskej lode v sprievode hudby od Barbera. Tento vstup sa stal legendárnym a oprávnene. Ešte pred samotnou kampaňou, odporúčam odohrať tréning. Naučíte sa ovládať kameru, dávať príkazy jednotkám a pohybovať s nimi v 3D priestore. Zo začiatku to je zložité. Naučíte sa vyrábať jednotky, ťažiť alebo zjednocovať viacero jednotiek do skupín či formácií. A v kampani vám to veľmi uľahčí život. Prvé misie v kampani sú len skúšobné, ešte v nich nejde o život. So svojou materskou loďou budete testovať hyperpriestorový pohon a v novej oblasti narazíte na neznámu mimozemskú agresívnu rasu. Po jej porazení sa vrátite späť k planéte Kharak, aby ste zistili, že bola zničená inou mimozemskou rasou. Zachránilo sa len 600,000 ľudí, ktorých musíte najskôr zachrániť. Každý jeden modul, ktorý zachránite včas pred votrelcami, obsahuje 100,000 ľudí, takže ak nejaký stratíte, vás bude to bolieť. Po odchytení nepriateľského plavidla a vypočúvaní cudzej rasy sa prehrá dosť smutné video o zničení Kharaku. Bol zničený, pretože ich rozvoj hyperpriestorového pohonu porušil 4000 rokov starú zmluvu medzi Taiidanskou ríšou a Kushanmi ako súčasť vyhnanstva na Kharak. Celú atmosféru kampane podtrhuje profesionálny dabing a aj keď je postav a textu ako šafranu, budete si vážiť každú vetu. A srdce láme hlavne posledná veta veliteľa, než opustíte Kharak „There’s nothing left for us here. Let’s go.“
Po zničení Kharaku prichádza pravé peklo pre vašu posádku. Nezostáva vám nič iné len cesta cez nehostinný vesmír až k domovskej planéte Hiigara. Nachádzate sa vo vesmírnej pustine, kde nič nie je a všade okolo vás sa to hemží nepriateľmi. Budete musieť opatrne zachádzať s rozpočtom a premýšľať nad tým, kam ho investujete. Ťažiť sa dajú ako asteroidy, tak zničené trosky lodí, no tých je málo a rýchlo sa vyčerpajú. Kredity, ako aj vaše lode, si po každej misii beriete ďalej. Takže netreba hneď pred skokom do novej oblasti všetko minúť, musíte si niečo nechať aj do ďalšej misie, pretože potom sa ťažko začína s nulou. V tretej misii vás navštívi obchodnícka rasa Bentusi s obrovskou materskou loďou, ktorá s vami za kredity vymení svoje technológie, napríklad Iónové kanóny. Po ich odchode vás napadne rasa Taiidan s väčšími loďmi, takže si konečne viac zabojujete. Ak prežijete ďalšiu misiu, tak si môžete pogratulovať. Ja som si myslel, že mám dostatok stíhačov a väčších frigát a namyslene som zaútočil hneď na nepriateľa a zabudol na ťaženie asteroidov, takže som nemal kredity na nové lode či technológie a dostal som na prdel. V tejto misii si musíte vyvinúť a vyrobiť bombardéra, čo sú malé rýchle stíhače vhodné proti väčším neohrabaným frigatám.
Strata každej jednotky vás bude v kampani bolieť. Máte málo kreditov a lode stoja veľa, rovnako ako výskum. Ešteže si môžete lode opraviť pomocou opravárskej lode. Dajte si ale pozor na to, že nepriateľ na takúto loď strieľa ako prvú, takže ju nechajte radšej doma alebo pekne ďaleko od boja. V ďalších misiách sa pozriete napríklad k poli asteroidov, obrovskej nebule alebo vrakovisku vesmírnych lodí. Z kampane som hral približne polovicu misií, celkovo ich je 16. Potom som sa presunul na skirmish, kde si môžete vybrať mapu, počet hráčov a rasu. A čo je najdôležitejšie, môžete si nastaviť, že budeme mať vyskúmané všetko, takže už vám ostáva len vyrábať jednotky a bojovať.
Vyskúšal som si všetky zo štyroch rás a najlepšie sa mi hralo za Vagyrov, ktorý si môžu postaviť obriu lodenicu na výrobu väčších lodí. Jej battlecruiser je takmer nezničiteľný a keď si ich postavíte niekoľko, máte vyhrané, pokiaľ proti vám nepriateľ nepošle rovnako silné stroje. Jediná nevýhoda je, že sa dlho stavia a je pomalý – nemá hyperskok, ten má len lodenica. Môžete použiť takú taktiku, že s lodenicou skočíte takmer pred dokončením battlecruisera a tým nepriateľov prekvapíte. Na druhú stranu, neoplatí sa stavať len veľké jednotky. Vždy okolo väčšej, ktorá je silná proti väčším, musíte nechať brániť letku menších, ktorí likvidujú nepriateľské stíhačky alebo bombardéry. Podobne ako v sérii Total War, aj tu je každý typ jednotky dobrý proti inému typu, podobne ako v hre kameň, papier, nožnice.
Ďalej sa mi výborne hralo s rasou Hiigaran. Tá si takisto môže postaviť obriu lodenicu na lode a takisto má battlecruisera ale do každého battlecruisera si môžete dať hyper skok, takže po mape s týmito ťažkými loďmi sa môžete rýchlo presúvať. Presuny stoja kredity ale keď ich máte dostatok, nepriateľ nemá šancu. Ak máte málo života, môžete v pohode skočiť späť k mothership a opraviť sa. Ak skočíte s dvoma takýmito loďami do nepriateľskej báze, nemajú šancu. Ostáva im len skočiť preč, no ak skok nemajú, budú zničení. Najhoršie sa mi hralo za rasu Kushan a Taiidan. Obe dve majú podľa mňa veľmi slabé jednotky no za Taiidan aspoň hrala parádna hudba v boji.
Na vesmírne prestrelky v skirmishi je radosť sa pozerať, grafická stránka je dychberúca a je zbytočné ju vychvaľovať, stačí sa pozrieť na tieto zábery a budete mať jasno. Keď sa naučíte lepšie ovládať jednotky a orientovať sa v priestore, budete mať dokonalý prehľad o dianiu na bojisku a budete si ich užívať a kochať sa. Neskôr som si vypol hlásateľa, pretože ma otravovali stále sa opakujúce hlášky, hlavne keď si zapnete v skirmishi misie a bounty za každého zabitého nepriateľa a užíval som si dynamickú hudbu a prázdnotu vesmíru.
Homeworld bol u kritiky veľmi úspešný. Na Metacritic je najlepšou PC hrou za rok 1999 a niet sa čomu čudovať. GameSpot dal hre 90%, boli očarení jednoducho všetkým čo hra ponúka a napísali, že táto hra môže vytvoriť nový strategický žáner. IGN šli ešte vyššie a dali hre takmer absolútne hodnotenie – 95%. Podľa nich hovoriť o Homeworldu ako o dobrej stratégii je hovoriť o Blade Runnerovi ako o peknom malom sci-fi filme. Homeworld bola jednoducho tak špeciálna a geniálna hra v dobe vydania, ako bola napríklad taká Duna 2, Doom, či Half-Life. Od kritiky nedostala nižšie hodnotenie než 80%. Za prvý týždeň sa predalo viac než 250,000 kópií a za 6 mesiacov pol milióna kusov.
A teraz niečo aj k hudbe. Je väčšinou ambientná a dotvára atmosféru celej hry. Vytvoril ju Paul Ruskay a vďaka nej cítite bezútešnosť celého príbehu, skutočnú vesmírnu prázdnotu, v ktorej sa so svojom malou skupinou snažíte prežiť ďalší deň. Hudba mi pripomenula Fallout, pretože sa príbehovo vlastne jedná o post-apo. V prvých misiách ešte môžete počuť klasiku – Adagio pre sláčiky od Samuela Barbera. V súbojoch je potom hudba rytmická a dynamická. Najviac sa mi páčila u rasy Taiidan, kde je počuť čelové sólo s vokálmi. Spomenul som si pritom na hru Destiny, rasu Cabalov a ich tému, keď ich stretnete prvýkrát na Marsu. Kľudne by som si nechal pustenú túto hudbu a s mojmi Heavy Cruisermi s hyperpohonom by som sa cítil ako poriadny badass.
V roku 2000 vyšiel samostatný datadisk Cataclysm, ktorý sa odohráva o 15 rokov neskôr. Tento datadisk vyrobila iná spoločnosť – Kanadské štúdio Barking Dog. Medzi zakladajúcimi členmi boli aj vývojári z Radicalu. Druhý diel vyšiel v roku 2003 opäť ako exkluzivita pre Windows a tretí až v roku 2016 vývojármi z Blackbird. Toto štúdio založili veteráni z Radicalu v roku 2007 a od roku 2010 pracovali na ambicióznej stratégii s názvom Hardware, ktorá bola inšpirovaná Homeworldom. Bola originálne plánovaná ako free to play RTS, no keď Gearbox, čo bol ich vydavateľ, kúpil licenciu na Homeworld v roku 2003, názov hry sa zmenil na Homeworld: Deserts of Kharak. Ten sa už ale neodohrával vo vesmíre ale presunul sa na planétu Kharak, z ktorej v prvom diele práve rasa Kushan utekala. Príbeh sa posunul o 106 rokov späť od prvého dielu.
Ak ste už prešli prvé dva Homeworldy a lačne kukáte po podobných hrách, mám pre vás niekoľko typov. Môžete vyskúšať takú Haegemoniu, ktorú som tiež rád hrával a je podobného duchu. Ďalšou výbornou stratégiou je Sins of a Solar Empire, tá je ale trošku odlišná od Homeworldu. A v poslednej rade môžete vyskúšať Nexus – Jupiter Incident.
Tak, moji milí retromaniaci, ja si idem pustiť znova seriál Battlestar Galactica a vy si napríklad choďte zahrať túto super hru. Určite tým nič nepokazíte… A ja na záver dodám ešte niekoľko zaujímavostí
[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]- V hre malo byť päť rás ale nakoniec boli len štyri. Piata rasa sa mala volať T-mat ale Relic nevydalo žiadne ďalšie informácie, takže táto rasa je zahalená tajomstvom.
- Ak ste dohrali siedmu misiu a pozreli sa na autosave, ten bol pomenovaný ako Tenhoauser Gate. Je to odkaz na film Blade Runner, respektíve finálnu scénu s replikantom Royom Battym.
- Na remástrovanú verziu vzniklo množstvo módov, ktoré by bolo zaujímavé vyskúšať. Zmení to lode na Star Trek, Star Wars či Mass Effect.
- Najrýchlejšie sa kampaň v tejto hre podarilo dohrať týpkovi menom Wizmut za 2 hodiny, 6 minút a 4 sekúnd. Šialenec…
- Taktiež sa mi podarilo nájsť dve recenzie z dvoch herných českých časopisov. Prvá z nich je Excalibur číslo 74, recenziu napísal Michal Kratochvíl a druhá z levelu 10/99 od Pavla Dobrovského.