Nie je to tak celkom stratégia a nedá sa porovnať s ničím iným…
FLASHBACK: V deväťdesiatych rokoch minulého milénia vzniklo veľa kultových hier, ktoré dodnes stále hrávajú ľudia ako ja – ľudia žijúci v minulosti. Medzi týmito hernými klasikami má určite svoje miesto aj hra Dungeon Keeper. Hru vyrobilo herné štúdio Bullfrog, ktoré v onej dobe patrilo medzi popredné štúdia. Pre nezasvätených možno pripomeniem, že stálo pri vzniku peciek ako Magic Carpet, Theme Hospital, Syndicate a Populous. Každá hra tejto spoločnosti bola trhákom až do doby, kedy spoločnosť nekúpila EA a tým nepriamo zapríčinila odchod hlavného dizajnéra a zakladateľa Petera Molyneuxa, krátko nato bola celá spoločnosť zrušená a zamestnanci prepustení. Molyneux si založil vlastné štúdio LionHead Studios a dodnes je významným činiteľom v oblasti herného priemyslu.
STORY: Príbeh hry je ako u každej stratégie trochu plytkejší, na druhej strane si ani neviem predstaviť nejaký super komplikovaný príbeh plný zvratov a úskalí. V podstate hráme za pána temnôt (nie diabla), strážcu podzemia, ktorého panstvo sa rozlieha hlboko pod zemou, kde stráži poklady a stará sa o chod svojho panstva. Práve bohatstvo, ktoré sa v zemi ukrýva, je tŕňom v oku ľudskej populácii, ktorá sa ho snaží za každú cenu ukoristiť iba pre seba. Preto začnú pod zem prúdiť bohatieri, rytieri a iné stvorenia, ktoré chcú podzemie ovládnuť a vašou úlohou je im v tom všemožne zabrániť.
GAME: Ako som už spomenul, hráme za pána temnôt, ktorého však nevidíme – nanajvýš jeho ruku. Naša postava je nehmotná, sme niečo ako Boh, na všetkých dozeráme z výšky a náš život je reprezentovaný srdcom, veľkou svietiacou guľou, ktorú musíme za každú cenu ochrániť. Keďže nemáme telo, tak na tento účel nám slúžia rôzne príšery, ktoré k nám putujú portálom. Nie je to ako v iných stratégiách, že si môžme vybrať presne takých vojakov akých chceme. Keď už hovorím o vojakoch, tak tí sú rôzni. Od múch, pavúkov, drakov, kostlivcov, vampírov, psov, černokňažníkov až po démonov s kosou. Každý druh má iné nároky, jedni veľa žerú druhí zasa radi vykonávajú určité činnosti a ak im nezabezpečíte správne podmienky nikdy k vám neprídu. Nezabudnite, že vy ste pánom života a smrti, svoje obludy môžte odmeniť ale aj týrať, či dokonca obetovať.
O chod celého kráľovstva sa starajú trolovia, ktorých si ako jediných môžte vyrábať. Sú však nevyhnutní, pretože sa nachádzate pod zemou, cestu vpred vám musia najprv prekopať. Vykonávajú taktiež ťažbu zlata potrebného na výcvik, výplaty a budovanie miestností. Na celej hre je zaujímavé to, že príkazy sú obmedzené. Môžte zabudnúť na označovanie vojakov a posielanie do boja. Vojakov ako aj trolov chytáte a zhadzujete ich na miesto, kde sú potrební. Pre udržanie si svojich príšer im musíte mesačne platiť, musia mať miesto na spanie a jedáleň. Keď niečo z toho nie je postačujúce, začnú sa na vás hnevať, čo končí odchodom od vás alebo bitkou medzi sebou. Niektoré druhy sa prirodzene neznášajú – napr. pavúk a mucha, kúzelník a vampír, a preto na to musíte myslieť pri budovaní dungeona.
Váš dungeon sa skladá z miestností, ktoré sú určené pre príšery. Každá miestnosť je iná a niektoré sú dokonca nevyhnutné pre dokončenie misie. Kúzelné stvorenia obľubujú knihovňu, kde vám hľadajú užitočné kúzla – je ich cca 20. Tie bojovnejšie zasa radi cvičia na cvičisku, kde sa po určitej dobe zdokonaľia až do úrovne 10. Každá príšera, ktorá príde portálom, je na úrovni 1, tzn., že v boji si poradí tak maximálne s príbuznými urovniami. Proti takej desiatke nemá najmenšiu šancu a nepomôže ani početná prevaha. Okrem toho, že na desiatej úrovni obludy vydržia viac, ovládajú aj iné zručnosti – napr. zmrazovanie, zrýchlenie, neviditeľnosť, takže ich finančné nároky sú omnoho vyššie. Ďalšou významnou budovou je basa a mučiareň. Nepriateľov nemusíte zabíjať, môžte ich uväzniť alebo ak vám to dovolia finančné prostriedky ich môžte uplatiť pri mučení a tým sa stanú vašimi. Je to obrovská výhoda lebo úroveň na akej je nepriateľ je zachovaná a tým pádom nemusíte cvičiť. Po boji častokrát ostane mnoho mŕtvych a preto je dobré vybudovať cintorín kde po istej dobe vznikne vampír (vycvičený je dosť schopný a neodbytný, odporúčam si ich zaobstarať). Z ďalších budov nechýba strážnica, strojáreň, most (vhodný na prekročenie cez lávu a vodu), obetište, pokladnica…
Protivníci, bez tých by to nešlo. Spočiatku sú našimi nepriateľmi škriatkovia a zlodeji. Neskôr prichádzajú na rad rytieri, kúzelníci, víly, samuraji, svalovci až po samotného avatara. K ľudským protivníkom snáď toľko, že nie sú organizovaní. Väčšinou prichádzajú cez portál hrdinov a nedisponujú srdcom.
Oveľa nebezpečnejšími sú iní vládcovia podzemia, ktorí majú k dispozícií presne to, čo vy, plus väčšinou finančné výhody a iné privilégia. Sú takisto ako vy odkázaní na ťažbu zlata, ktorého množstvo je poväčšine obmedzené. Jedine, že natrafíte na diamanty, vtedy to máte s peniazmi vyriešené a môžete sa rozšafnuť. Čo je však dôležité – disponujú srdcom, ktoré musíte zničiť.
Postup v hre je charakterizovaný mapou idylického kráľovstva, ktoré sa postupne farbí na krvavo :P. Výhodou je aj podpora quicksave a quickload a odporúčam to využívať tak často ako sa len dá.
VISUAL: Je priam magický a po inštalácií patchu podporuje aj 3D karty. Hra využíva upravený engine Magic Carpetu a rozdiel je značný. Pohľad na panstvo sa všelijako točiť a aby toho nebolo málo do svojích príšer sa môžte aj prevteliť a tým získať pohľad z prvej osoby. Hudba a zvuky sú tiež v pohode, pekne dokresľuje to čo sa deje a výkriky z boja vám ešte dlho ostanú v pamäti. Je možno škoda, že v hre sa nachádzajú iba dve animované sekvencie ale i tak sa na nich pobavíte…
[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Nie je čo vytknúť a nedá sa to porovnať s ničím iným. Nehovorím, že je to najlepšia stratégia na svete ale porovnávať to s inými stratégiami je ako by som porovnával Age of Empires a Call of Duty 😀 Nie je to tak celkom stratégia a má iné systémy ako konkurencia preto si myslím, že je to jasný favorit.
[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note] [yasr_visitor_votes size=“medium“]