Určite všetci sa zhodneme, že sme hrali demoverziu Drakana a boli sme v tom čase ohromení tým, že sme mohli lietať s drakom, bojovať v koži krásnej bojovníčky Rynn a pohybovať sa v otvorenom svete. K plnej hre som sa dostal až nedávno, pretože sa dnes nedá digitálne kúpiť cez GoG ani Steam a jej spustenie vyžadovalo trochu úsilia. Je ale super vidieť, že komunita okolo tejto hry je stále živá a na Drakan vyšlo množstvo neoficiálnych patchov, vďaka ktorým sa dá hrať plynulo aj na nových systémoch.
V roku 1996 vyšiel Tomb Raider a po ňom sa všetky hry videné z tretej osoby nazývali „tombraiderovky“, rovnako ako keď vyšiel Doom v roku 1993 a po ňom boli všetky strieľačky „doomovky“. Po Tomb Raiderovi sa akoby roztrhlo vrece s podobnými hrami – bol tu napríklad Indiana Jones and the Infernal Machine, Asghan: The Dragon Slayer, Shadow Man, Soul Reaver alebo dnes recenzovaný Drakan. Vyšiel v roku 1999 a vyrobila ho firma Surreal Software, rovnaká firma, ktorý vyrobila napríklad minule recenzovaný Suffering. Mnoho vtedajších recenzentov Drakan porovnávali s Tomb Raiderom, alebo ho prezývali ako jeho klon s drakom. Veľká škoda je, že druhý diel vyšiel exkluzívne na PlayStation 2 v roku 2002, preto je u nás známy hlavne diel prvý.
Aj keď je Drakan akčná adventúra, príbeh tu hrá veľkú úlohu. Budete hrať za mladú bojovníčku Rynn, ktorej uniesli wartokovia jednej noci jej brata Dalona. Wartokovia slúžia Navarosovi a svojim vzhľadom sa podobajú vraj na orkov, no mne sa skôr podobali na prerastené prasatá v škótskej sukni. Rynn síce prežije, no po návrate do dediny zistí, že ju vypálili a všetkých obyvateľov buď zabili alebo vzali do otroctva a jediný, kto prežil je starší Adamar. Ten vám povie o mýtickom ráde Ohňa a knihe, ktorú musíte zobrať do chrámu a poradí vám, aby ste našli Arokha.
Práve takto vás vývojári hodia do otvoreného sveta, nič nevysvetľujú, nevyskakujú na vás žiadne otravné tutorialové okná a to je dobre. Musíte prísť sami na to, ako sa hra ovláda a čo vám dovolí, ako prežiť v temnom svete plnom rôznych kreatúr a pascí a prvá hodina bude naozaj ťažká. Nebudete mať totiž ešte draka. Je to rovnaký pocit ako keď ste s jediom v Star Wars Jedi Outcast dlho nemali svetelný meč. Máte len mapu, na nej zaznačených pár miest a zopár úloh, čo máte robiť. Veľa lokácií je nepovinných a práve vďaka prieskumu môžete nájsť lepšie brnenie, šípy alebo zbrane. Keby ste v Drakan nemohli ovládať draka, hra by nebola nič extra – bola by to len ďalšia tuctová fantasy s priemerným súbojovým systémom. No skúste prežiť prvú hodinu, získajte Arokha na svoju stranu a celá hratelnosť a level dizajn sa zmení o 360 stupňov.
Teraz si poďme niečo povedať o svete a lóre hry. Pred rádom Ohňa bojovali ľudia a draci proti sebe a svet bol v chaose. Na konci tohto konfliktu vznikol rád Ohňa, ktorý utváral puto medzi jazdcom a drakom. Tento rád udržoval vo svete mier a svet Drakana začal prosperovať. Koniec dobrého obdobia priniesol bojový mág Navaros, ktorý zradil rád Ohňa a viedol proti nemu vojnu na strane zlej Temnej únie. Svoju armádu zloženú z wartokov poslal do sveta a opäť zavládol chaos. Rád Ohňa bol zničený a Temnú úniu zastavil Arokh tým, že sa obetoval.
Keď sa Arokh zobudí zo svojho spánku, prirodzene bude naštvaný, že ho nejaký človek zobudil. Celá cutscéna je úžasne nadabovaná a okamžite som si zamiloval konverzáciu medzi Rynn a Arokhom a ich následný vyvíjajúci sa vzťah. Arokh nemá moc na výber, pretože jeho život je spätý s Rynn a keď zomrie Rynn, zomrie aj Arokh.
Po tomto hodinovom úvode sa dostávate do prvej väčšej oblasti, v ktorej môžete využívať draka vo svoj prospech. Vďaka nemu už nepriatelia nebudú predstavovať najmenší problém a veľké vzdialenosti prekonáte za pár sekúnd. Najviac sa mi páčila interakcia medzi Rynn a Arokhom. Vždy, keď vstúpite do nejakej kobky, kde sa drak nezmestí, povie vám, že na vás počká a keď z nej vyjdete a potrebujete pomoc, môžete si ho kedykoľvek stlačením tlačidla privolať a aj keď ho neovládate, dokáže sám bojovať a chrániť vás zo vzduchu. Ak ho dlhšie neuvidíte, Rynn sa ho spýta na to, či sa niečo vzrušujúce za jej neprítomnosti stalo alebo jej Arokh povie, ako rád ju vidí. Tieto malé detaily robia postavy aj svet uveriteľnejší.
V dungeonoch strávite polovicu času a v nich nie vždy môžete používať draka, preto sa musíte spoľahnúť na svoju výbavu a schopnosti. Po svete budete nachádzať dostatok zbraní – mečov, palcátov, lukov, ktoré sa po čase začnú opotrebovávať. Špeciálne môžete nájsť magické meče – ako prvý ohnivý meč, ktorý dokáže rovnako ako ohnivý kryštál vyvolať okolo seba ohnivé peklo. Do lukov sa dajú zbierať šípy, či už obyčajné alebo magické, takisto po celom svete nájdete liečiace lektvary alebo nápoje na neviditelnosť, vďaka ktorým sa ľahko vyhnete tuhším nepriateľom.
Okrem Rynn si budete vylepšovať arzenál aj s Arokhom. Porazením silnejších drakov a vstrebaním kryštálu získate jeho schopnosť. Zo začiatku budete pľuť len oheň, neskôr sa dostanete k toxickému útoku či ľadovému. Aj tak som vždy používal len oheň a špeciálne dračí dych, pretože ten je najsilnejší.
Samotné dungeony sú síce dostatočne temné a zamorené nepriateľmi, no skákacie pasáže, pasce či hádanky nie sú vôbec ťažké. Takisto súboje s bossmi nepredstavujú žiadnu výzvu. Nečakajte žiadny Die by the Sword alebo Blade of Darkness. V dungeonoch sa nemáte šancu stratiť, dokonca k nim budete mať aj mapu. Level dizajn je výborný, stále sa budete pohybovať dopredu a málokedy sa budete vracať. Prišlo mi, že v hre je málo typov nepriateľov a ja stále zabíjam rovnaké monštrá. Zo začiatku stretnete len orkov, pavúkov , scavengerov, neskôr grullsov alebo obrov, ktorý na vás budú hádzať rôzne veci a neskôr aj sukuby. Vo vzduchu budú najväčšie nebezpečenstvo predstavovať nepriateľskí draci.
Po grafickej stránke bola hra v roku 1999 na vysokej úrovni a aj u kritiky si zaslúžila samú chválu. Pritom nebola príliš náročná na počítač a spustiť ste ho mohli aj na priemernej mašine. Zvuková stránka vôbec nezaostáva a dabing je nadpriemerný. Škoda, že postavy nemajú mimiku a niekedy pôsobia ako prázdne figuríny. Po hudobnej stránke som si v menu myslel, že hrám Unreal Tournament.
Najväčšou škodou je, že Drakan nie je RPG, takže si nemôžete vylepšovať štatistiky Rynn podľa obrazu svojho a vylepšujete si postupne len zbrane a zbroj. Aj vďaka zbroji môžete vidieť svoj postup hrou, pretože začínate s koženou vestou a postupne budete mať krúžkovú alebo plátovú zbroj. Za nepriateľov nedostávate žiadne skúsenostné body, pretože tu nelevelujete, preto nemusíte zabíjať všetko čo sa pohne a kľudne enemákom môžete radšej utiecť. Autori im dali oveľa väčšiu rýchlosť a keď uvidia, že zdrháte, dobehnú vás a nepríjemne zrazia na kolená.
Veľa ľudí rozhneval koniec hry. Príbeh nie je uzavretý, ale končí cliffhangerom. A teraz si predstavte, že musíte čakať ďalšie dlhé tri roky na druhý diel, ktorý aj tak vyjde len na PS2. Autorom preto prichádzalo veľa výhražných dopisov.
Postavu Rynn stvárnila Myrna Blankenstein a na internete môžete nájsť zopár jej fotiek. Keď na ostrovoch stretnete tajomného strážcu, jeho hlas mi veľmi pripomínal hlas Johna, dabléra Duke Nukema. Možno majú len podobný hlas, no v záverečných titulkoch ani na jeho osobnej stránke som nenašiel žiadne referencie, že by túto postavu John daboval. Veď posúďte sami.
A posledná zaujímavosť – hru sa najrýchlejšie podarilo dohrať za 57 minút a s veľkým využívaním glitchov za 13 minút.
- Ako spustiť Drakan na nových systémoch:
- – nainštalujte hru
- – použite patch 445
- – nainštalujte mód „Drakan 10th Anniversary“
- – prekopírujte DGvoodoo2 súbory do adresára hry (nepovinné)
- Fanúšikovský web: http://www.arokhslair.net/wp/