PlayStation malo svojho Crasha Bendicoota a Spyra, Nintendo Mária či Donkey Konga, Sega Sonica a na PC ste si mohli zahrať takého Earthworm Jima či Raymana. Croc vyšiel 29 septembra 1997 originálne na Playstation a neskôr sa portoval na PC a Segu Saturn. V Japonsku vyšiel pod názvom Pau Pau Island (クロック!パウパウアイランド). V roku 2000 vyšiel aj port na GameBoy Color, ten si rozoberieme v šesťdesiatich sekundách. Croca vyrobilo Londýnske štúdio Argonaut Software, ktoré okrem ostatných portov vyrobilo aj druhý diel. Medzi ich ďalšie zaujímavé hry patrí taký Alien: Ressurection alebo dva diely Harryho Pottera na PSko. Vydavateľa mali Fox Interactive – vydali okolo 40 hier. Ďalšie diely Croca vyšli na mobily – v roku 2005 a 2006. Okrem toho vyšiel na mobily aj pinball s tématikou Croca.
Poďme sa ale vrátiť k prvému dielu. Ten má stále živú komunitu, hlavne na wikipédií. Tam má vlastnú stránku a veľmi detailne opísané všetky diely, dokonca aj tie Japonské. Ja som sa prvý krát stretol s Crocom vďaka Levelu č. 66, kde bola ako plná hra a aj keď je táto skákačka určená pre mladšie publikum, vďaka prístupnosti sa u nej zabaví každý.
Príbeh je veľmi jednoduchý. Odohráva sa na ostrove, kde žijú malé chlpaté príšerky menom Gobbos. Ich kráľ Rufus jedného dňa nájde plávať na jazere opustený košík, v ktorom nájde mláďa krokodíla. Ujme sa ho, vychová ho a naučí všetko, čo vie. Keď je Croc už veľký, napadne ostrov záporák Baron Dante spoločne so svojími minionmi. Ten ukradne kráľa spoločne s niekoľkými Gobbosmi a vašou úlohou bude ich zachrániť a zastaviť Baróna Danteho.
Hratelnostne sa jedná o vyložene oddychovú záležitosť. Výber levelov je podobný ako u prvého Crasha a celkovo sa dostanete do piatich oblastí. Začínať budete v lesnom (aj keď ironicky v ňom nenájdete žiadne stromy), neskôr sa pozriete na ľadový alebo púštny ostrov a skončíte na hrade. Posledný kryštálový ostrov je tajný a odomkne sa až keď nazbierate osem puzzle kúskov, ktoré získate z tajných levelov. Tieto tajné levely sa otvoria až keď získate všetkých gobbosov z každej trojice levelov. Obtiažnosť pekne po každom ostrove stúpa a na konci je hra ťažká a potrápi nejedného hráča. Na každom ostrove je osem levelov a v každom štvrtom budete bojovať s mini-bossom. Bosáci sú tvorený väčšinou chrobákmi, ktoré magicky zväčší či inak upraví Barón. Volajú sa strážci a ich porazenie je veľmi jednoduché. Stačí si počkať až sa vyčerpajú a potom na nich zaútočiť. Toto urobíte tri krát a máte vyhraté.
V leveloch budete chvostom ničiť Barónovych prisluhovačov, ktorí sa podobajú na čertov. Volajú sa Dantini a delia sa na rôzne typy – napríklad bežiaci, plamenný, ľadový, plávajúci, a iní. Nie sú vôbec ťažkí, stačí ich raz udrieť chvostom a je po nich. Horšie je, že sa rýchlo respawnujú, takže aj keď vyčistíte celú miestnosť, za chvíľu tam budú znovu. Ak vás zrania, prídete o všetky nazbierané kryštály, no niekoľko z nich máte šancu znovu získať späť, podobne ako v Sonicovi. Kryštály tu preto reprezentujú akýsi štít proti strateniu života. A keď ich nazbierate 100, získate nový život. Z ďalších nepriateľov vás budú otravovať dva druhy červov a práve pri tom väčšom môžete v prvom leveli nájsť tajnú miestnosť.
Každý jeden level je tvorený súborom menších arén. Dostávať sa do nich môžete normálne dverami či prechodom cez studňu. Potom sú tu špeciálne miestnosti, v ktorých sa nachádza veľmi veľa života. Do nich sa teleportujete – stačí len hľadať blištiace sa miesto. Po leveloch inak normálne zbierate malých chlpatých gobbosov, ktorí na vás vykrikujú a na jeden level ich je maximálne šesť. Niekedy ich nájdete v bedničke, inokedy voľne na plošinke alebo zamknutých v klietke. Päť nájdete po leveli a šiesty sa vždy nachádza pri konci v zamknutých dverách. Na otvorenie potrebujete nazbierať päť drahokamov. Niekedy sú tieto miestnosti tvorené rôznymi minihrami a zakaždým sú iné.
Dizajnovo sú levely zo začiatku veľmi jednoduché, no čím budete v hre ďalej, tým budú komplikovanejšie, budete sa viac v leveli vracať a využívať nové mechanizmy. Hra preto vôbec nenudí, pretože pred hráča predkladá stále nové výzvy a veci, ktoré môže robiť. Naučí vás ovládať malé plošinky, liezť, šplhať, posúvať krabice a dostanete sa aj pod vodu. Tam je ovládanie dosť zlé a veľmi citlivé.
Celkovo mi prišlo ovládanie hlavne pri skokoch výborne vyriešené. Ak skočíte, môžete vo vzduchu kontrolovať svoj pohyb aj do strán. Nemusíte tak presne rovno mieriť na plošinu. Veľmi ľahko sa triafa na menšie plošinky aj vďaka tieňu, ktorý treba pri skoku sledovať.
Hudba je krásna a vracia toľko spomienok. Väčšinou je funky, rytmická a hravá, ľadové levely majú Vianočnú atmosféru a temnejšie miestnosti akoby hudobne vyšli z rodiny Addamsovcov. Bonusové a púštne levely majú sólovú trúbku a pôsobia tak španielsky či mexicky.
Croc určite odporúčam ak hľadáte nenáročnú plošinovku alebo sa chcete nakrátko zabaviť. Veľa ľudí by si prialo remake, podobne ako ho dostal Crash alebo Spyro. Každopádne, existuje vylepšená PC verzia, ktorá vylepšuje grafiku, rozlíšenie a hra beží lepšie na nových systémoch. Jej autor na tomto projekte pracoval niekoľko mesiacov.