Po tejto hre sa už nikdy na hernú zábavu nepozriete rovnako..
FLASHBACK: Tak o tejto hre už počul asi každý. Hra, ktorá odštartovala zlatý vek francúzskeho herného priemyslu. Neznámy tvorca Eric Chahi si zmyslel vyrobiť hru, ktorá by na vykresľovanie využívala iba vektorové zobrazenie. Pôvodná hra využívala iba 16 farieb a dočkala sa portovania snáď na každú platformu.
V roku 2005, k 15 výročiu existencie AW, vyšiel graficky zremástrovaný remake. V tomto remaku je všetko totožné s originálom až na vektory, ktoré boli nahradené statickými obrazmi.
Eric Chahi je považovaný v hernom svete skôr ako umelec než programátor. Svoje nadanie predstavil aj vo svojej ďalšej hre Heart of Darkness, ktorá už nebola tak vrelo prijatá. Chahi sa poslednýkrát zatiaľ predstavil v hre From Dust, ktorá je na prvý pohľad napodobeninou Popolousu, avšak ťažko môžem súdiť niečo, čo som v rukách nemal.
Snáď na margo hra vyšla v Amerike pod názvom Out of This World a dočkala sa aj nepodareného pokračovania, ktoré vyšlo iba na jednu platformu a síce Sega CD pod názvom Heart of Alien.
Toto pokračovanie však bolo iba nasilu vynúteným a Eric sa pri tvorbe nijako nepodieľal, herná komunita ho doslova ignorovala a nájde sa málo takých, čo by ho vôbec niekedy hrali.
STORY: Mladý kvantový vedec Lester vykonáva v podzemnom laboratóriu pokus, lepšie povedané simuláciu , ktorá sa mu však vymkne spod kontroly a následný výbuch ho prenesie do alternatívnej dimenzie – iného, ďalšieho sveta. Po precitnutí a vyplávaní na povrch je Lester konfrontovaný so svetom, ktorý je zlý, má iné pravidlá a ovládajú ho mimozemšťania fyzicky silnejší a technicky vyspelejší.
GAME: Celá hra je učebnicovým príkladom toho, čomu sa hovorí autorská kreativita. Už nikdy nikto nevymyslí tak sofistikovanú hru. Hra nie je masovou záležitosťou, ide skôr o dosť zložitý kúsok, ktorý by sa dal prirovnať k hre Heart of Darkness. Po tom, čo sa ujmeme roly Lestera, prekonávame s ním rôzne prekážky v podobe fauny a konfrontácie s mimozemskou civilizáciou. Lester je na svojej ceste naprieč „iným“ svetom nepriateľ číslo jedna, každý sa ho snaží zabiť a nikomu nemôže veriť.
Na svojej púti sa k nemu pridá mierumilovný votrelec, ktorý mu neraz pomáha prekonať prekážky ale aj nepriateľov. Spočiatku sme vybavený iba nohou, no neskôr získavame laserovú pištoľ. Ide však o atypickú likvidáciu nepriateľov, málokedy je to o zbesilom mačkaní tlačidla FIRE. Na každý boj je nutné ísť inak. Zbraň má tri fázy podľa toho, ako dlho je lúč zadržiavaný. Krátkym stlačením vystrelí lúč, dlhším vytvorí štít a najdlhším vyšle akúsi pecku, ktorá je vhodná na rozbíjanie dverí. Síce si môžeme vytvoriť štít no ten si vytvárajú aj nepriatelia, navyše stačí, že nás trafí jeden paprsok a je po nás. To však platí aj o nepriateľoch.
V hre je veľa prestrihových fáz alebo lepšie povedané skriptov, kvôli ktorým je AW považovaný za cinematronickú hru. Ako som už písal v úvode, hra je veľmi náročná a to hlavne kvôli systému pokus-omyl omyl-pokus. Hra má k svojmu prekonaniu bohužiaľ iba jedno správne riešenie a to je kameňom úrazu alebo zábavy? No to vážne neviem. Vo svojej dobe mi trvalo strašne dlho, pokiaľ som hru prekonal, i keď dnes mi to zaberie už iba necelú hodinku. Dôležitým prvkom je práve postup, dnes už na hru existuje mnoho návodov a rád, čiže zdolať ju musí aj človek, ktorý ju nikdy nehral.
VISUAL: Tak vizuál remastrovanej verzie je značne prepracovaný, i keď podľa môjho názoru mohol Chahi spraviť radšej nejaké pokračovanie. Pozadia, textúry sú kompletne prekreslené a hra momentálne dáva možnosť zvoliť si rozlíšenie až cez 2048×1536 bodov (tak nejako, ja som si zvolil 1024×768) oproti klasickému dosovskému 300×200.
Po zvukovej stránke sa hra tiež líši od originálu, no ja som nejaké super zmeny nepostrehol. V pôvodnej hre ani v tej remastrovanej nejako super veľa zvukov nebolo a po dohratí mi ostala v mysli iba záverečná znelka.
Heart of Alien – po mnohých oceneniach a hráčskych ohlasoch na AW sa rozhodli spraviť pokračovanie. Prečo bol z projektu vyškrtnutý Eric Chahi je len v dohadoch, avšak hra, ktorá z toho vyšla, stála za hovno. Postavu Lestera nahradili postavou nemotorného mimozemšťana, ktorý Lesterovi v jednotke pomáhal. Lester je mŕtvy a hlavná postava chce pomstiť svoju rodinu a dedinu. Táto hra bola iba marketingovým ťahom a zviezla sa na vlne (i keď asi na vlne priamo do záchoda :D). Hru vytvorili iba pre jedinú konzolu a to SEGA CD. Žiadny port tejto hry nikdy nebol ohlásený. Prečo im vôbec Chahi dovolil pokračovať v jeho diele bez neho?! Zlé jazyky vravia, že mu dobre zaplatili, iné že prebiehal súd s developerom, počas ktorého hru vydali. Každopádne, pôvodný AW bol výtvorom Erica Chahiho. Nik iný nemal právo pokračovať v jeho duševnom diele…
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
[←/→] – chôdza
[↑] – skok z miesta
[↓] – čupnutie
[Medzera] – streľba
[Medzera](držať) – štít (držať, pokiaľ sa nevytvorí malá modrá guľa)
[Medzera](držať) – silný paprsok (držať, pokiaľ sa nevytvorí veľká modrá guľa)
[Medzera] – ide využiť aj na ďalšie akcie a úkony[/su_spoiler]
[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Táto hra je mojou srdcovkou, strávil som pri nej kopu času. K remaku sa staviam neutrálne, hra môže mať nový kabát, ale vždy je to to isté. Neviem, ako by som hru ohodnotil, keby som sa s ňou v dnešnej dobe stretol prvý krát, ale zo starej známosti ju hodnotím kladne. Ak poznáte originál, no aj keď ste ho nehrali odporúčam, že po tejto hre sa už nikdy na hernú zábavu nepozriete rovnako.