Sci-fi strieľačka podľa filmovej predlohy…
Viete, aký je to pocit, keď hráte v noci, sám v izbe, hru Aliens versus Predator (ďalej už AvP), na ušiach slúchadlá, zvuk neprimerane vysoko, aby ste počuli každý krok, každé zapípanie radaru, ktoré by vás varovalo pred smrtiacimi votrelcami, uši a nervy našponované na prasknutie, zuby zahryzdnuté do jazyka, zatajený dych a preskúmavanie temných a chladných chodieb opustenej základne, v ktorej ste ostali sám samučičký, posledné náboje v zásobníku a počutie revu bytostí, ktoré ako keby prišli priamo z pekla, posledných pár percent života, kedy bežíte a snažíte sa neobzerať, no počujete, ako vás prenasledujú votrelci slintajúci nad čerstvým mäsom. Nie? Tak si zahrajte dnes recenzovanú hru za mariňáka na najťažšiu obtiažnosť a uvidíte, čo znamená báť sa, pretože Aliens versus Predator je synonymom tohto slova – doslova.
Časti za mariňáka by som dal hre plný počet, pretože tak veľmi som sa nebál ani pri Doom 3 a to je už čo povedať – viac možno ešte pri druhom dieli AvP. Okrem mariňáka si môžete zahrať aj za votrelca alebo predátora, čo hru veľmi oživuje a je zaujímavé sa na pár hodín ocitnúť v koži mimozemskej rase. Či už si vyberiete len predátora, votrelca alebo mariňáka, môžete si po každej jednej odohratej epizóde medzi nimi prepínať, takže vás hra nebude nudiť. Po zvukovej stránke je hra famózne temná – už len zjavenie loga a pohyb v menu pôsobí skľučujúco, čo vás môže dohnať až k odchodu z hry (žartujem). AvP je vytvorený na motívy dnes už legendárneho filmu Votrelec – príbeh teda bude rovnaký. Ak prejdete celú kampaň na najťažšiu obtiažnosť, otvoria sa bonusové levely a s nimi aj špeciálna výzbroj.
Začnem kampaňou za mariňáka, čiže ľudí. Budete ovládať Michaela Biehna, mariňáka, ktorý vystupoval aj vo filme. Túto kampaň odporúčam hrať výhradne v noci so slúchadlami a s pocitom, že ste sami v izbe/dome, pretože cez deň to nestojí za moc. Je to klasické FPSko s pridaním poriadnej porcie hororu – tí, čo ste hrali Alien Breed alebo Alien Trilogy, je to podobné. Ako mariňák budete väčšinu svojho času vyzbrojený pulznou puškou, ktorá má veľkú kadenciu, takže sa jej rýchlo míňaju náboje + zabudovaný granátomet. Z času na čas nájdete aj iné, ďaleko silnejšie zbrane ako SmartGun (inteligentná zbraň), plameňomet (ten je skôr na škodu), rotačník alebo raketomet. Zo začiatku, a takmer celú hru, budete vyzbrojený len prvou spomínanou zbraňou. Zabíjať nebudete len votrelcov. Na rad prídu aj predátori, neviditeľný lovci narušiteľov ich domova. Ovládanie je celkom prijatelné, no rýchlosť, s akou behal môj mariňák, mi pripadala prehnaná, no chápem, že autori chceli dať do hry možnosť ujsť votrelcom, ktorí sú šialene rýchle stvorenia. Zabiť ich je problém, pretože sú u vás tak rýchlo, že ani nežmurknete a dokážu liezť po stenách. Ďalšie potvory sú malí prísavníci (facehugger), podobne ako v hre Alien Trilogy (a podobne ako vo filme). Sú veľmi nebezpeční, malí a ak sa vám prisajú na xsicht, je po vás. Najlepšie sa zabíjajú plameňometom, keďže trafiť ich puškou je o nervy (a náboje). Vždy, keď som ich počul cvakanie zubov a klopkanie, prebehol mi mráz po chrbte a keď po mne skákali, zježili sa mi vlasy od hrôzy a spotili prsty. Toto bol môj skutočný nepriateľ v hre – pretože sa dajú ťažko zabiť a väčšinou ich skoro nevidíte (len na radare), stal sa pre mňa tento protivník fóbiou – ešte, že v skutočnosti neexistujú, či? Celou vašou cestou vás bude sprevádzať vedúci jednotky, ktorý vám vždy dá úlohu z teplučka a bezpečia svojho úkrytu (hajzel jeden) a vy musíte odmakať všetko ostatné. Komplex základne je dosť rozsiahly a atmosférou verne kopíruje film. Jednotlivé temné chodby, v ktorých buď bliká svetlo, svieti červeno alebo vôbec, naozaj nebudete chcieť prechádzať a keď budete počuť a vidieť blikať váš radar s tuctom bielych pohybujúcich sa bodiek spojeným s revom votrelcov, slabšie povahy budú hľadať v tme ESCape. Ešteže sa dá v hre vystreliť neobmedzené množstvo svetlíc (ktoré neviem odkiaľ berie), takže vidíte malý osvetlený priestor, ktorý väčšinou stačí na to, aby ste uvideli nepriateľov. V temnejších chodbách, kde je čiernočierna tma, budete viac používať noktovízor, no za cenu vypnutia radaru. V bonusových kolách si dokonca zalietate v JetPacku. Škoda je tá, že je málo zbraní a ďalšie dve pridali až v Gold edícii, ktorá vyšla o rok neskôr. 10/10!
Kampaň za aliena je úplným opakom kampane za ľudí. Zobudíte sa vo svojom brlohu a vaše zmysly vám prezradia, že do svätyne vstúpil votrelec (aký príznačný názov), teda ľudská rasa a vašou úlohou je ju zneškodniť. Pohybujete sa veľmi rýchlo a držaním skrčenia máte schopnosť lezenia po stenách. V prvých momentoch budete určite značne dezorientovaný – táto kampaň je najťažšia, pretože budete potrebovať veľmi dobrú orientáciu v priestore a hlavne budete mať málo zbraní. Neraz si budete pripadať ako Spider-Man (v jeho temnej podobe). Už prejdenie prvého levelu je náročné a vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti. Zbrane votrelca sú pazúry a chvost, s ktorými zabijete ľudí na jednu-dve rany a môžete s nimi zbavovať ľudí končatín (ehm). Okrem nich budete môcť nevinným (vinným!) civilistov zožrať mozog a tak ukojiť svoj hlad a doplniť si život, ktorý je znázornený dlhou svetlou čiarou na spodnej časti obrazovky. No pozor – civilisti mávajú v rukách tepelné granáty, s ktorými sa z nich stávajú nebezpeční nepriatelia. Budú ich chrániť mariňáci s puškami, plameňometmi, raketometmi, po levely sú takisto rozmiestnené (hlavne podľa toho, na akú obtiažnosť hráte) rôzne vežičky aktivujúce sa na pohyb. Vôbec ale nemusíte chodiť hlavnými cestami, využiť idú aj rôzne obkľuky vo vetracích šachtách a starých chodbách, ktoré môžete použiť iba vy. Dá sa použiť aj druhý mód videnia, s ktorým lepšie vidíte v tme – s normálnym pohľadom vidíte ľudí zvýraznených modrou farbou. Super vec je, že môžete s alienom vydávať rôzne zvuky (ako aj s predátorom a mariňákom), čo umocňuje herný zážitok. 7/10!
Posledná, tretia kampaň za predátora je veľmi originálna. Konečne si vyskúšate a spoznáte zbrane úhlavného a vysoko nebezpečného nepriateľa ľudí, predátora, ktorému nerobí problém zabiť tucet ľudí na počkanie. Hneď od prvého levelu bude mať 3 smrtiace zbrane + lekárničku použiteľnú kedykoľvek. V boji na blízko budete určite využívať zápästné čepele v kombinácii s neviditeľnosťou, takže sa k nepriateľovi môžete pekne priblížiť až ku krku. Ďalšia zbraň – speargun je takou puškou vysteľujúcou šipky a dá sa s ňou strieľať aj v optickom móde, takže si z nej urobíte snajperku. Ak ňou trafíte mariňáka do hlavy, efektne mu odletí a pripichne sa na neďalekú stenu. Tretia zbraň je akýsi ramenný kanón vystrelujúci koncentrované strely energie. V kombinácii s termálnym módom videnia (modrým) sa stávajú strely navádzané, čo dobre využijete pri väčšom počte nepriateľov. Zo zbraní ešte spomeniem pištoľ a disk (najsilnejšia zbraň v hre), ktoré ale nebudete mať od začiatku. Okrem termálneho videnia sa dá prepnúť aj na elektrické (červené videnie – vidíte votrelcov) a predtech (zelené videnie – vidíte ďalších predátorov, ak hráte multiplayer a dá sa použiť aj ako nočné videnie). Predátor má schopnosť kompletnej neviditeľnosťi, ktorá sa ale deaktivuje pri útoku. V každom prípade je predátor sympaťák – vypadá ako humanoidná obojživelná medúza s drdami. 8/10!
Za mínus pokladám nemožnosť ukladania pozície v hre, hra sa uloží až po dohraní levelu, no na druhej strane to zvyšuje adrenalín a strach z toho, že zomriete a budete musieť hrať level odznova, z čoho vyplýva aj poriadne vysoká obtiažnosť. Z podareného level designu som bol nadšený, za čo autorom ďakujem. Grafika bola vo svojej dobe bezkonkurenčná, hru ste spustili jedine s 3D akceleráciou, čo sa málokomu podarilo. Dnes si ju už pokojne zahrá každý aj v HD rozlíšení a AvP naozaj vrelo odporúčam, no osobám so slabším srdcom hru za mariňáka nie. Ostatní budú chrochtať blahom, podobne ako ja.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]- Výrobca: Rebellion Developments
- Distribútor: Fox Interactive
- Rok vydania: 1999
- Platformy: Windows
- Extra: