Určite to skúste za predpokladu, že máte radi plošinovky…
FLASHBACK: Svojho času som bol odberateľom herného magazínu RIKI, bolo to tuším v 97-mom. V jednom čísle toho časopisu som si všimol hru, od vtedy neznámeho štúdia King of the Jungle (toto štúdio nikdy neprerazilo), s názvom Agent Armstrong. Hru recenzoval Ivo Ninja a fakticky recenzia bola krásna, obrázky farebné a skóre, ktoré hre dal bolo fakt dosť vysoké. Keďže v onej dobe bol internet výsadou kráľov a kupovať originály som si nemohol, k hre som sa bohužiaľ nedostal. Asi na prelome milénia mi bolo dopriate hru konečne ochutnať, no a tá pachuť hniloby bohužiaľ pretrvala až dodnes.
STORY: V 30-tych rokoch 20.st. chce svet ovládnuť organizácia s príznačným názvom Syndicate. Vy v úlohe neohrozeného hrdinu (až tak zase neohrozeného nie, to zistíte už po piatich minútach hrania) im v tom máte zabrániť. Agent Armstrong je vykreslený ako neohrozený týpek, ktorý chytí guľku do zubov a vystrelí ju po Vás späť. Toho dôkazom je už úvodná animácia, v ktorej letí lietadlom a očividne má spoločnosť troch stíhačiek, ktorých sa snaží všemožne zbaviť. Situáciu vyrieši tým, že vyskočí z kokpitu, postaví sa na krídlo a svojím thompsnom ich zostrelí. V takomto duchu sa nesú všetky animácie v hre, samotná hrateľnosť je už na tom horšie…
GAME: Prvé čo vás zarazí je akákoľvek absencia menu. Hneď na začiatku sa ocitáte v akejsi budove, kde je prístupných niekoľko miestností. Každá z týchto miestností je náhradou chýbajúceho menu. Nachádza sa tu miestnosť s počítačom kde si hru môžte uložiť alebo načítať. V miestnosti s obrazmi zase môžte zistiť, kto túto ko**tinu naprogramoval (klasicky Credits). Poviete si ,,ja chcem už kur*a konečne hrať“, no a k tomu slúži briefingová miestnosť s mapou. Jednoducho prídete k mape a už si vyberáte misiu. Spočiatku ten výber nestojí za reč, ale časom sa dostanete k širšiemu výberu misií. Vaša prvá úloha sa odohráva v dokoch, kde máte za úlohu zničiť všetky krabice. Na úvod to stačí, je to dosť jednoduché a aspoň preniknete do základných princípov hry. V každej misii máte poväčšine dve úlohy. Primary a secondary – tú primárnu musíte pre ďalší postup splniť. Keď svoju úlohu splníte, hra Vás upozorní a stačí sa len dostaviť na miesto vyzdvihnutia, na ktorom zapálite svetlicu. To s tou svetlicou je dosť originálne, avšak poďme bližšie k tomu ako sa to hrá. No, hrá sa to celkom dobre, v podstate ide o 2.5 D skákačku, ktorá je najbližšie ku Contre.
Váš agent je vyzbrojený Thompsnom, ktorý si môžte rozšíriť o upgrady v podobe rakiet, mín, bômb, granátov. Tieto vylepšenia sú bohužiaľ obmedzené na debny, zatiaľ čo nepriatelia sú neobmedzený. Autorom sa očividne zdalo pridať viacero zbraní zbytočné. Avšak oproti Contre sa tu nachádzajú obmedzenia v podobe nábojov. Keď Vám dôjdu, ste v peknej riti. Pohyb nie je obmedzený iba sprava do ľava, ale aj dnu a von. Čo je Vašou úlohou okrem ničenia krabíc? Úlohy sú rôzne, a je ich dovedna tridsať. Patrí k ním sabotáž lietadiel, ničenie budov, označovanie hangárov tesne pred leteckým náletom, potopenie flotily, ničenie nepriateľských radarov, záchrana agentky (Tanya, musíte ju zachrániť tuším v dvoch misiách), ničenie ostatného vybavenia, sabotáž rakiet V2… Hra sa odohráva už v spomínaných dokoch, v džungli, v kasárňach, jaskyniach, továrni na roboty, pod vodou, v lietadle…
Práve pasáž pod vodou je oživením hry, pretože tam platia iné princípy. Nielenže, si dávate pozor na životy ale pozor musíte dávať aj na vzduch. Svetlica, ktorou si privoláte odvoz je pod vodou nahradená bójou, ktorú vypustíte na danom mieste. Hra obsahuje niekoľko vychytáviek, napríklad keď spadnete do vody vaša zbraň zvlhne a pokiaľ začne strieľať plynule, môže byť po Vás. Áno, Armstrong nie je rambo, stačí niekoľko rán z dela alebo samopalu, nedajbože raketometu, či plameňometu a Váš hrdina je poslaný do večných lovíšť. Tu nastáva kameň úrazu (lepšie povedané skala). Armstrong toho veru veľa neznesie a nepriatelia sú naopak dosť tuhí. Jedinou šancou ako sa vyhnúť nepriateľskej paľbe je zaľahnúť, ale nemyslite si, že hru dohráte poležiačky.
Budem k Vám úprimný. Pochybujem, že sa dnes nájde človek, ktorý by sa nechal až tak trýzniť, len aby to dohral. Respawn, alebo po slovensky znovuobjavenie nepriateľov, je dosť na škodu. Nie je nijako koordinovaný a častokrát sa nezastavíte. O bossoch, ktorý sa v hre nachádzajú ani nehovoriac, sú takmer nesmrteľní. Ďalšou vecou, ktorá hru pochovala pod čiernu zem je ovládanie. K terajšej recenzii som si zadovážil verziu určenú pre PS One. Hru som samozrejme nehral na konzole, ale v emulátore – skrátim to, boli to muky. Preto som si obstaral gamepad, kde sa to ako tak dalo. U PC verzie som mal podobné problémy, pretože išlo iba o konverziu so všetkým všade. Nedokážem si predstaviť normálne ovládanie na klávesnici. Ďalšie problémy vidím v nevyváženosti misií a arzenálu. Niektoré misie dohráte na prvý krát, u iných Vám nepomôže ani celodenné hranie. Munície je niekedy strašne málo a častokrát Vás rozdupú na maderu. Preto som sa uchýlil k cheatom. Avšak aj s tými bol problém a preto som sa rozhodol pridať novú stránku pre CHEAT.
VISUAL: Tak tu sa nachádza malé bezvýznamné plus celej hry. Hra nie je nijako vysoko graficky spracovaná, ale k jej česti je plynulá. Videosekvencie sú celkom vtipné a pekne animované. O nejakom rozlíšení je zbytočné polemizovať. Grafika v hre je pekná animovaná SVGA, tuším 640×480, ale aj to by som prehltol. Čo sa však prehltnúť nedá, sú grafické lagy ako spoje textúr, niekedy sú vyfarbené nabielo a to sa fakt nedá prehliadnuť a taktiež pády z výšky, ktoré sú riešené nie posunutím kamery, ale ubratím zdravia a znovuobjavením na pôvodnom mieste. Tento princíp mi niekedy prišiel celkom vhod, ale väčšinou ma stál život.
VIDEO: Na tomto capture videu som zachytil tuším piaty level, ktorý sa odohráva v dokoch a vašou úlohou je v časovom limite zachrániť špiónku Tanyu.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]
Odporúčam hru hrať na konzole, resp. v emulátore s gamepadom, ináč Vám to príde krkolomné. Pre ovládanie na PSX sú využité klasické smerové šípky a slúži na zaľahnutie, skok, granáty, míny, streľba. L1,L2 prepínanie mín, R1,R2 posun obrazovky. Kombinácia L1L2R1R2 odpaľovanie nastražených bômb.[/su_spoiler]
[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Tak po prečítaní si vyššie napísaných riadkov musí byť jeden jeleň. Mám to skúsiť alebo nie ? Určite to skúste, za predpokladu, že máte radi plošinovky a Contra bola v detstve Vaša najobľúbenejšia hra. Naopak keď Vás pri hre hocijaká drobná technická chyba ihneď odradí, tak to ani nespúšťajte – mohlo by sa stať, že vypeníte už pri úvodnom intre. (za predpokladu, že sa intro objaví, mne osobne sa ho podarilo vidieť iba raz…. 🙂
[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]