Krásna rozprávka plná úžasných momentov v čarovnej grafike!
Legend of Kyrandia je krásne namaľovaná point-and-click adventúra odohrávajúca sa vo fantasy svete Kyrandia. Je to prvá časť trilógie, ktorú vyrobilo štúdio Westwood – od neho sme tu už mali Lands of Lore, Command and Conquer či strategickú Dunu. V deväťdesiatych rokoch vládli adventurám Sierra On-Line a LucasArts – Lucas využíval pre svoje hry skriptovací jazyk Scumm na nich vznikol napríklad Monkey Island či Indiana Jones, a tak ma potešilo, že som si konečne mohol zahrať tradičnú adventúrku bez zbytočných príkazových tlačidiel , akú som poznal zo svojej mladosti. Malo to ale jeden zádrhel, ktorý som si všimol už na začiatku. Máte obmedzený inventár, do ktorého zmestíte 10 vecí. V hre je strašne veľa drahokamov a iných predmetov, ktoré musíte zbierať a následne ich kombinovať. A ak hru hráte prvý krát, nebudete vedieť, ktoré predmety sa vám budú hodiť. Ak na začiatku zjete alebo zahodíte jablko, až na konci zistíte, že ho budete potrebovať. A jablká sa v hre neobnovujú, nemôžete ich nájsť na strome – na rozdiel od drahých kameňov, ktoré nájdete voľne sa váľať v prírode. Veď to je fantasy.
Kyrandia je založená na textovej adventúre podobného názvu – Kyrandia: Fantasy World of Legends. Vedúci projektu Brett Sperry a Louis Castle išli predstaviť demo svojej novej adventúry Kenovi Williamsovi do Sierry. Ukázali mu, že v ich hre má hráč jeden kurzor na všetky akcie a nepotrebuje mať rozdielne príkazy. No Ken im na to ukázal nový piaty diel King’s Quest, ktorý bol vo vývoji a mal nový ikonkový interface a ten bol lepší. Kenovi sa ale ich hra páčila a chcel od nich kúpiť celé štúdio Westwood. Autori sa rozhodli, že chcú byť radšej nezávislí, preto dokončili hru sami a získali vydavateľa Virgin. Na hre pracovalo približne 30 vývojárov, čo bolo v tom čase veľa. Hra vyšla na DOS a Amigu a o rok neskôr na japonský FM Towns a Mac. Komerčne zaznamenala Kyrandia úspech a upevnila vzťah Westwoodu s ich vydavateľom Virgin. Do augusta 1996 sa predalo štvrť milióna kusov. V recenziách si tiež viedla výborne – páčila sa grafika a humor a že si takúto nenásilnú hru v Amerike radi zahrali aj hráčky. A keď bola Kyrandia úspešná, pôvodný autor textovej hry prišiel do Westwoodu a chcel z toho tiež niečo mať až ich zažaloval, no Westwood od neho predtým práva na značku kúpilo, takže mal smolu a spor prehral.
Príbeh sa odohráva vo fantasy kráľovstve Kyrandia, v ktorom boli kráľ William a kráľovná Katarína zabitý dvorným šašom Malcolmom. Mocní mágovia Mystici ho uväznili v hrade a Kallak, otec kráľovnej Kataríny sa šiel schovať, aby v tajnosti vychoval svojho vnuka, princa Brandona, za ktorého budete hrať. No šialený kráľovrah a šašo Malcolm sa po osemnástich rokoch oslobodil a získal obrovskú magickú moc Kyragem – mystický kameň obsahujúci mágiu celého kráľovstva, pomocou ktorého začne ničiť ostrov a chystá sa ovládnuť Kyrandiu. A nebojí sa zabiť malú veveričku. Ako prvé sa pomstí Kallakovi a premení ho na kameň. Kallak ale stačí napísať dopis Brynn o úteku Malcolma, no nestačí ho už doručiť. V ten deň ho príde navštíviť Brandon, ktorý nájde dopis a vydá sa zistiť, čo sa vlastne stalo. Brandon sa mi z postáv páčil oveľa viac než Guybrush či Larry, aj keď jeho monológy môžu pôsobiť hlúpo až dementne. Pritom od stromu zistíte, že bol vyvolený zachrániť Kyrandiu. To na celom ostrove vážne nemajú inteligentnejšieho a schopnejšieho človeka?
Na svojom queste budete putovať lesom, zbierať pekné lesknúce sa kamene a musíte navštíviť troch mocných mystikov, aby vám pomohli poraziť Malcolma. Na svojich prechádzkach lesom budete používať talizman, do ktorého postupom hry získate až štyri kúzla – liečenie, neviditeľnosť, premenu na bludičku a zrušenie mágie. Tieto kúzla potrebujú určitý čas na dobitie, takže ich nemôžete používať stále ale nepotrebujú manu. A môžete ich použiť kedykoľvek na ktorejkoľvek obrazovke.
Je tu naozaj veľa zapamätateľných momentov, no aj otravných. Hneď druhý quest, ktorý vám dá starý mág – musíte nazbierať drahokamy a v určitom poradí ich obetovať v svätyni. Drahokamov je až jedenásť a náhodne sa objavujú po lese, čiže budete ich musieť zdĺhavo hľadať. Pri svätyni zase musíte nájsť správne poradie, akým ich obetujete, no našťastie sa dá uložiť hra a postup opakovať jednoduchým nahraním pozície. Ďalej tu je labyrint – je obrí a viackrát sa budete musieť vracať späť. Najlepšie je si nájsť na nete mapu, pretože bez nej to je utrpenie. Alebo si budete trpezlivo zapisovať cestu mimo na papier, ako sme to robili v starých dungeonoch. V labyrinte si musíte svietiacimi bobuľami, ktoré odtrhnete z kríku, vysvietiť miestnosti, pretože – keď sa pohybujete, po čase dohoria a pritom hľadáte kamene, kryštály a iné predmety, ktoré budete potrebovať v ceste ďalej. Vďaka malému inventáru musíte uvažovať dopredu, takže predmety, ktoré nebudete potrebovať v jaskyni musíte odložiť pred ňou (pri prvom hraní ale nebudete vedieť, kam jaskyňa vedie a čo budete potrebovať). Nastávajú tu potom také situácie, že niekde na začiatku si odložíte predmet a pri konci hry zistíte, že ho budete potrebovať – alebo ho vyhodíte a nezapamätáte si, kde to bolo. Treťou divnou hádankou je miešanie elixírov – alchymistka sa z ničoho nič stratí a vašou jedinou nápovedou budú čučoriedky. Potom sa dostanete ku kryštálu, kde sa dajú zmixovať dva druhy potionov ale inak nebudete mať šajnu, čo máte robiť. A pri konci v hrade je zvonkohra, na ktorej máte naťukať tóny v správnom poradí. Opäť budete hádať naslepo až trafíte správnu kombináciu. Koniec hry by sa dal označiť príslovím “Kto druhému jamu kope, sám do nej spadne.”
Páčilo sa mi, že v hre môžete zomrieť. V hrách od LucasArts to možné nebolo, pretože oni viedli hernú filozofiu, že hráč by nikdy nemal v ich hre zomrieť alebo sa dostať do slepej uličky. V Kyrandii vás na to hra upozorní dopredu, no niekedy zomriete hneď po prvej akcii. Buď spadnete do rieky, uštipne vás had alebo vás zožerú monštrá, keď sa vám minú bobule. Môže vás zožrať bažinné monštrum alebo vás gargogyly rozpustia kyselinou. Soundtrack vytvoril Frank Klepacki, rovnako ako pri iných hrách Westwoodu. Niekomu sa hudba nepáčila, pretože bola vraj príliš optimistická, pritom Kyrandia je rozprávka a nie temné fantasy aj keď aj tu sa dajú zažiť desivé momenty.
Grafická stránka bola na svoju dobu špičková a aj dnes je veľmi pekná. Autori museli pracovať s veľmi malým rozlíšením, na ktoré museli napratať celú grafiku a animácie. Vidieť na nej prácu nadaných výtvarníkov. Už úvodné intro, v ktorom Kallak píše Brynn a obraz sa rozostrí, keď za oknom číha Malcolm, vám jednoducho musí povedať, že sa bude jednať o unikátny zážitok. Škoda len, že keď som si hru kúpil na GoGu a chcel som si tam dať češtinu, tak nešla. To by som si musel stiahnuť inú verziu z abandonware stránok, no nakoniec som hral s pôvodnou angličtinou. Hra obsahuje aj dabing a bez neho sa táto adventúra neoplatí hrať aj keď sa mi až tak nepáčil. Brandona nadaboval Joseph Kucan – mohli ste ho vidieť v animačkách pre Command and Conquer ako postavu Kane.
Legend of Kyrandia vyniká krásnou audiovizuálnou stránkou a slušnými dialógmi a humorom, na druhej strane ovládate hlúpeho hrdinu a na vyriešenie niektorých puzzlov musíte použiť návod, inak sa budete trápiť. Aj pre tieto mínusy je Kyrandia dobrá adventúra, ktorú musím jednoznačne odporučiť. Z podobných hier si zahrajte sériu King’s Quest alebo Quest for Glory, keďže aj tam môžete svet voľne preskúmavať.