Ultima II: Revenge of the Enchantress

HellrampageRPG Leave a Comment

Druhý diel Ultimy priniesol okrem ničoho aj veľké sklamanie…

Druhý diel Ultimy vyšiel už v roku 1982. Takmer po roku vyšlo pokračovanie, ktoré sa na DOS ukázalo po prvýkrát. Ak si porovnáte prvý diel s druhým na DOS, rozdiely sú naozaj veľké. Až také veľké, že ma druhý diel Ultimy veľmi sklamal.

Druhý diel vydala firma Sierra On-Line (prvý originálny diel na Apple II vydávala California Pacific Computer) . Toto vydanie nedopadlo veľmi dobre (Garriot bol nespokojný so spoluprácou), preto Richard Garriot zo Sierry odišiel a založil si vlastnú firmu ORIGIN, s ktorou vydal tretí diel Ultima (a ktorú poznáme dodnes). Tu pracoval so svojim bratom Robertom v Texase. Prvá ich hra mala názov Ultima III: Exodus. Nakoniec mal Richard problém dostať od Sierry práva na druhý diel (pritom to bola jeho hra), čo trvalo dlhých 15 rokov!, až kým nezasiahlo Electronic Arts, ktoré vydalo všetky hry pohromade v jednej kolekcii – Ultima Collection.

Príbeh pokračuje z prvého dielu. V Ultime II bude vystupovať „padawan“ veľkého milovníka čiernej mágie – Mondaina, ktorého Cudzinec (vy) z prvého dielu Ultimy, zabil. Mladá Minax (padawanka) prežila svojho učiteľa a skryla sa pred očami hrdinov. O niekoľko rokov neskôr, keď bola Minax už silnejšia a staršia, chcela sa pomstiť za smrť svojho milovaného, tak použila časové dvere, ktoré vyrobil Mondain, aby cestovala v čase do čias legiend – mieste, kde začal čas. Odtiaľto vyslala zlých prisluhovačov do každej časovej roviny. Takisto použila aj temné sily, ktoré mali narušiť štruktúru času a v ďalekej budúcnosti mali zničiť ľudstvo. Lord British (starý známy) povolal hrdinu (vás), aby ste rozdrvili Minax a jej diabolské plány. Cudzinec (ako vás volajú) znovu odpovie na Britishové volanie. Príbeh už viac zamotaný byť ani nemohol – prelína sa tu fantasy, realita a sci-fi. K tomu si pridajte prechádzanie teleportmi v čase a máte RPG guláš roku.

Hra začína na jednom opustenom mieste, kde máte za úlohu nájsť a poraziť Minax. To je váš hlavný quest v celej hre. Minaxin hrad, ktorý sa volá Shadowguard, môžete dosiahnuť jedine špeciálnimi časovými dverami, ktoré sa v hre budú vyskytovať náhodne. Aj keď si Ultima zobrala z reality Zem, hra sa odohráva vo fiktívnej krajine zvanej Sosania.

Hratelnosť je veľmi podobná prvému dielu. Ešte aby nie, keď je len rok stará. Krajina, po ktorej sa môžete pohybovať sa zväčšila, máte omnoho viac miest na preskúmanie – kedy môžete cestovať medzi planétami. Do dungeonov sa už ale dostáva oveľa ťažšie. Nenájdete ich na každom rohu a ak do nich chcete vstúpiť, budete potrebovať pochodeň. Ak do nej vstúpite bez svetla, pripravte sa, že sa čoskoro stratíte v tme, dole uvidíte, ako vaša postavička hovorí: „It´s dark!“ a odniekiaľ vás bude kosiť príšera, ktorú nebudete mať šancu uvidieť.

Nepriatelia sú v Ultime II oveľa škaredší. V otvorenom svete kde cestujete, sú príšerní, bez farieb, no dajú sa odlíšiť. Stretnete sa napríklad s rohatým orkom, zlodejom (ktorý vás môže aj okradnúť, takže si po boji s ním vždy skontrolujte inventár), bojovníkom, kňazom, mágom, démonom (jeho čarovanie paralýzi v hudobnom prevedení bolo úsmevné) alebo s takým lietajúcim Baldronom (obmena démona Balroga z Pána prsteňov). Okrem pozemných nepriateľov budú číhať na mori aj morské príšery. Naopak v dungeonoch sú podstatne farebnejší než v Ultime I.

Mestá a dediny sa oproti prvému dielu zväčšili, no podľa mňa je to skôr na škodu ako na úžitok. Ako ste v prvej Ultime krásne videli celé mesto na jednej obrazovke a mohli ste sa v ňom hneď orientovať, v druhom diele sa v nich budete strácať a tak nikdy s istotou nebudete vedieť, či má dedina obchod na zbrane alebo zbroj, či sa v nej dá kúpiť jedlo alebo mágia. Horší je aj výber zbraní, ktorý je kostrbatý – skratky Sw, Bl, Mc, a pod. niekomu môžu robiť problém, no vyrieši to účelne manuál.

V druhom diele sa opäť dočkáte niekoľkých typov terénov – trávnaté plochy sú najlepšie, následuje les, v ktorom sa môžete striasť pred monštrami, ďalej tu nájdete močiare, ktoré vám budú uberať Hpčka alebo kopce, cez ktoré nebudete môcť prejsť. V Ultime II nečakajte žiadnu hudbu, zvuky čakajte minimálne a to ešte PC Speaker. Druhý diel ma veľmi sklamal. Je o 3 roky starší oproti prvému dielu, takže sa to dalo čakať. Ak by som vám mal poradiť, zahrajte si radšej prvý diel, ktorý je ďaleko hratelnejší a krajší než diel druhý. Aspoň obal hry sa vydaril – je bombový.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Šípky] – Pohyb
[A] – Zaútočí
[B] – Nalodiť sa (na koňa/loď/raketu)
[C] – Vykúzli (potreba stafky alebo wardy)
[D] – Povrazom v dungeone alebo vo veži dole
[E] – Vstúpi do mesta/dungeonu (ak ste na mape)
[F] – Ak ste na svojej lodi, vystrelí
[G] – Zoberie poklad, zbraň alebo zbroj (musíte na predmete stáť)
[H] – Hyperskok – katapultuje vesmírnu loď do vesmíru
[I] – Zapáli pochodeň
[J] – Skočiť
[K] – Liezť hore (po povraze v dungeone alebo na veži)
[L] – Nalodí sa na raketu alebo lietadlo
[M] – Vyberie kúzlo, ktoré viete
[N] – Zastaví čas
[O] – Ponúknuť peniaze
[P] – Dovolíte hre ukončiť ťah robením ničoho
[Q] – Ukončí hru
[R] – Nasadí zbraň
[S] – Ukradne
[T] – Hovoriť
[U] – Odomkne/vypáči zámok
[V] – ak máte magický predmet, pozriete sa na okolie ako zo satelitu
[W] – Oblečie zbroj
[Y] – Pozrie štatistiky, aké máte v inventári zbrane, kúzla a zbroj
[Z] – Zakričať (slovo)[/su_spoiler] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1Ultima II - The Revenge of the Enchantress titleDistribútor: Sierra On-Line
  • Rok vydania: 1983 (1982, Apple II)
  • Platformy: DOS, Apple II, Atari 8-bit, Atari ST, Commodore 64, FM-7, Macintosh, MSX, PC-88, PC-98, Windows
  • ExtraObaly icon gameplay icon manual icon mapa icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.