X-COM: UFO – Enemy Unknown

Ubráňte Zem proti nájazdu mimozemšťanov!

V roku 1994 vyšla na DOS a Amigu hra, ktorá zmenila veľké množstvo hráčov. Väčšina z nich sa stala závislými práve na tejto geniálnej stratégii. O rok neskôr vyšiel port aj na PlayStation. UFO: Enemy Unknown (ďalej už len UFO), ako bola hra známa predovšetkým v Európe, sa dočkala dnes aj moderného prevedenia s rovnako znejúcim názvom. Osobne som sa s hrou nestretol, hral som až neskoršie diely (X-COM: Apocalypse z roku 1997) a to možno bola škoda. Viac než X-COM hry sa mi páčil klon od ALTARu – UFO: Aftermath, Aftershock a Afterlight. Táto trilógia dokázala, že aj české hry môžu byť kvalitné. Duchovným praotcom celej série X-COM bol Laser Squad na ZX Spectrum, ktorý vyšiel už v roku 1988. Duchovným nástupcom bol naopak označený Incubation. Vyšiel na Windows v roku 1997.

Tejto hre aj preto udeľujem absolútne hodnotenie (nie pretože by nemala chyby, každá hra ich má), pretože udala nový smer ťahovým stratégiám. Je až neuveriteľné, čo všetko dokázali autori zmestiť do 10 MB súboru – nájdete v ňom manažment, stratégiu a taktickú ťahovú akciu. Hra sa vo svojej dobe šírila disketami medzi žiakmi, študentmi a ľuďmi ako vírus (podobne ako iné klasiky – napríklad Vlak). Svoju popularitu si vybudovala na jednoduchej ale návykovej hratelnosti a atmosfére, ktorú by ste mohli porcovať sekáčikom na mäso.

Úloha hry je hneď na začiatku jasná – ochrániť Zem pred útokom mimozemskej civilizácie. Príbehovo sa hra odohráva v roku 1998, aj keď žiaden príbeh nečakajte. X-COM znamená tajnú skupinu menom Extraterrestrial Combat Unit, ktorá bude musieť postupne odhaľovať mimozemské technológie a nakoniec nájsť tajnú nepriateľskú základňu, ktorú musí zničiť. Zo začiatku budete mať jednu jedinú základňu, ktorú si môžete postaviť aj na severný pól. V nej budete mať hneď dve útočné stíhačky a jeden transportér, takže sa nejakým stavaním nemusíte zaoberať. Taktiež váš kapitál je na začiatku slušný, no nové technológie, rozširovanie základne a kupovanie munície a zbraní vás vyjde aj tak draho. Každý mesiac vás Zem bude dotovať – každý jeden národ vám bude posielať na konto pekný peniaz, za ktorý si budete môcť nakupovať nové veci a vylepšovať základňu. Mesačný príjem sa odzrkadľuje aj na tom, či ste boli úspešný v boji proti mimozemšťanom. Ak nie, niektoré krajiny vám príjem znížia, ak ste nejakú krajinu naopak ochránili a zničili hrozbu, môžete očakávať finančné zlepšenie. Schválne skúste nič nerobiť, len čas posuňte maximálne dopredu a uvidíte zaujímavo pojatý koniec hry.

Všetko súvisí so všetkým – ak máte málo ubytovacieho priestoru, nečakajte, že si budete môcť kúpiť vedcov alebo vojakov. To isté platí pre sklad a veci. Vojaci sú na začiatku úplné nuly a je len na vás, či im dáte v súbojoch priestor a zariskujete ich život pre postup o ďalší stupeň alebo použijete malé ale šikovné tanky. Nevýhoda tankov je, že sa nevopchajú všade a niektoré budovy budete musieť preskúmať so svojimi vojakmi. Nepriateľ toho vidí oveľa viac než vy a v noci ste prakticky slepý a preto budete musieť postupovať opatrne, krok za krokom. V noci je atmosféra na najvyššom stupni, dýcha na vás a vy sa jej môžete dotknúť. Pár krát sa mi stalo, že mi v nočnej misii dvaja nepriateľskí ufóni urobili z mojich vojakov žrádlo pre galaktickú háveď. Vaše kroky pri preskúmavaní padlých U.F.O. budú istejšie s čoraz lepším a lepším vybavením. Dá sa vyskúmať prakticky všetko možné (aj nemožné) – skener pohybu, medkit, laserové alebo plazmové zbrane, zbroj pre vašich vojakov – a už len so skenerom pohybu sa budete cítiť istejšie. Ak nezainvestujete dostatočne do výskumu a náboru nových vedcov, budete veľmi pomaly objavovať nové a nové možnosti. Neskôr sa dajú ufóni chytať pomocou elektrického obuška a dať do špeciálnych miestností. Vo vašej základni si môžete vylepšiť raketovú obranu, vylepšiť si radar a celkovo celý bunker.

UFO je rozdelené na niekoľko obrazoviek. V prvej a hlavnej vidíte Zem z pohľadu satelitu, môžete si ju voľne otáčať alebo približovať až uvidíte názvy jednotlivých miest a štátov. Dosť ma zarazilo, že autori do hry nedali aj štáty ako Slovensko, Česko, Poľsko, Ukrajina a namiesto všetkých týchto dali jedno veľké – Maďarsko, v ktorom kraľuje hlavné mesto Budapešť. Holt, takto nás, Európu, sprzniť nemuseli kamaráti amíci. Stačilo by sa len detailnejšie pozrieť na mapu Európy… Poďme ale späť k recenzii – v tejto prvej a hlavnej obrazovke riadite celú hru, ste pánom času, útočíte na U.F.O. so svojimi stíhačmi a prevážate vojakov k buď havarovanému U.F.O. alebo k U.F.O., ktoré pristalo. Pri útoku so stíhačkami sa prehrá krátka minihra, ktorú môžete len minimálne ovplyvniť – vyberiete si mód útoku: agresívny, normálny, rýchly,… U.F.O. vám môže újsť, môže poškodiť alebo zničiť vašu stíhačku alebo ho môžete sami zostreliť. Po zostrelení pošlete tým vojakov k haverovanému U.F.O. a automaticky vás hra prepne do ďalšej obrazovky – taktickej. Taktická obrazovka prebieha na ťahy a v peknom 2D izometrickom pohľade. Pri prvej hre nebudete vedieť, čo ktoré ikonky na lište znamenajú, no po kliknutí na ne a osahaní sa ich rýchlo naučíte. Pred každou taktickou obrazovkou vám hra ponúkne vyzbrojenie svojich vojakov. Vyzbrojiť ich budete môcť len tým, čo budete mať na palube transportéra, takže treba dobre dopredu myslieť na to, čo si so sebou zoberiete, aby ste neskôr nenadávali „do prdele, zabudol som na základni laserové pušky / skener pohybu / tank“. V každom leveli vás čaká vylodenie, preskúmavanie areálu a následná konfrontácia s mimozemšťanmi. Každý vojak má iné štatistiky, veľká výhoda je, že môžete meniť ich mená a tak si ich udomácniť, aby ste vedeli, či váš Jano, Fero, či Jožo prežil alebo nie, prípadne si poplačete nad jeho stratou. Z misie môžete kedykoľvek odletieť, v prípade, ak budete čeliť výraznej presile a jednoducho nebudete chcieť riskovať životy vašich posledných vojakov. Posledná obrazovka je manažment základní. Každá jedna z ôsmych základní má rozmery 6×6 políčok a do nich si môžete umiestňovať rôzne miestnosti. Najviac priestoru samozrejme zaberie hangár, ďalej si môžete postaviť rôzne sklady, radary, dielne, laboratória, obytné bunky, atď. Taktiež v tejto obrazovke budete nakupovať vybavenie, robiť výskum nových technológii alebo vyrábať v dielni už spoznané technológie.

Celá hra je už od začiatku voľná. Nikde vám nikto nediktuje žiadne misie a ani po vás nič nežiada a je len na vás ako budete riadiť svoju základňu, neskôr základne. Každý nálet U.F.O. je generovaný náhodne, každé lokácie sú generované náhodne, jednoducho sa nemôže stať, že by sa nejaká lokácia opakovala (ak to nehráte po tisíci raz). Čím budete vo svete X-COM viac, tým budú nepriatelia tuhší a aj vaše skúsenosti (reálne aj virtuálne) väčšie. Po zvukovej alebo hudobnej stránke nemám čo vytknúť, obe aspekty dotvárajú celkovú postapokaliptickú atmosféru hry. V hre sa dokonca nachádza encyklopédia (v tomto prípade ufopédia) a grafy, ako si vediete.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 2 Priemerné skóre: 5]

  • buy it1UFO - Enemy Unknown titleVýrobca: Mythos Games
  • Distribútor: MicroProse Software
  • Rok vydania: 1994
  • Platformy: DOS, Amiga, Amiga CD32, PlayStation, Windows
  • Extracheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon cestina icon demo-version4 icon abandonia-icon1 amiga1icon steam1 icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 82 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *