Total Annihilation

Totálne vyhladenie v reálnom čase!

Je veľká škoda, že som nehral túto hru v dobe vzniku. A je pravda, že by mi na moju starú Pentium 120 nešla spustiť. Total Annihilation (TA) je real-time stratégia tímu Cavedog Entertainment, kde výrazne figuroval Chris Taylor (krátko po vydaní rozšírenia pre TA odišiel), ktorý vydal pokračovanie s iným názvom a vo vlastnom týme Gas Powered Games – Supreme Commander (SC). Mnohí mladší hráči poznajú práve SC – ja som hral až SC a vôbec som netušil, že to je až druhý diel (tretí, keď rátame pokračovanie TA: Kingdoms, ktoré sa ale odohrávalo v stredoveku). Prvé, čo ma prekvapilo je veľká podobnosť so SC. Teraz viem, že námet originality z TA nikto nevyžral, že to je od jedného človeka. Novinkou je dnes Planetary Annihilation (PA) – stratégia, ktorá vyšla 5. septembra 2012. Pracoval na nej Jon Mavor, programátor, ktorý napísal grafický engine pre TA a bol hlavným programátorom Supreme Commander. PA bola úspešne zafinancovaná na kickstarteru, kde vyzbierala viac než 2 milióny dolárov z pôvodných 900,000.

TA sa odohráva v ďalekej budúcnosti – konkrétne 4,000 rokov. Medzi mocnosťami Arm a Core zúri devastujúca vojna, ktorá ničí celú galaxiu. Každá rasa má najmodernejšiu techniku, ako sú plazmové a laserové kanóny pripevnené na gigantických robotov. Ani jedna strana nechce ustúpiť a obe chcú nad svojim súperom vyhrať na plnej čiare (to musí byť nenávisť). Začínate s jednou jednotkou – veliteľom, ktorý môže stavať budovy a má veľmi silnú útočnú a obrannú silu. Mínusy sú v jeho pomalosti a ak zomrie, končí hra. V TA sú dve dôležité suroviny potrebné na stavanie budov a vynaliezanie nových jednotiek – sú to energia a kov. To prvé sa získava veľmi ľahko, no o kov budete prelievať ťažké tony oceľovej krvy.

Supreme Commander: Forged Alliance – pohľad na epickú vojnu

V hre môže byť naraz až 6,000 jednotiek – po nainštalovaní všetkých prídavkov (toto číslo nie je konečné, pretože existuje veľa patchov, ktoré upravujú maximálny počet jednotiek). Wau. Neviem si to predstaviť a neviem si predstaviť ani to, či by to stíhal vtedajší komp. Dnešné štvorjadro by si dalo unudene ruku pred ústa s náznakom zívnutia, no vtedajšie kompy sa museli riadne potiť. Grafika je veľmi detailná a aj keď sa zomelie väčšia, epickejšia bitka, hru si môžete krásne spomaliť a sledovať letiace raketky a strely, ktoré po dopade urobia z nepriateľa kopu šrotu, ktorý môžete s malým robotom-konštruktérom využiť vo svoj prospech, a tak vyčistiť plochu pre, možno, pár mín, na ktoré nalákate vášho rivala. Animácie sú úplne plynulé, no jediné čo mi na grafickej stránke trochu vadilo, bola neprehľadnosť jednotiek. Samozrejme, môžete si ich dať do skupín, takže na nich vidíte číslice, no všetky sa na seba viac-menej podobajú.

Hratelnosť TA je na vysokej úrovni. Dá sa povedať, že je absolútna. Multiplayerové boje s ďalšími, živými protihráčmi sa môžu pretiahnuť až do nečakaných troch-šiestich hodín, kedy budete pomaly, ale tuho, bojovať o každý kúsok, každú ťažnú vežu. Taktické možnosti sú neuveriteľne veľké – ak sa chcete brániť, máte na výber množstvo veží – proti stíhačom, bombardérom alebo tankom, máte atomovku, EMP strelu, ak chcete útočiť, môžete dať predvoj rýchlych, ľahkých priezkumných vozidiel, vzadu budete mať ťažkú artilériu, ktorú budú brániť tanky. Alebo sa môžete zamínovať, zakempiť a posielať na nepriateľa vzdušnú silu. Ak hráte mapu, kde využijete skôr lode a ponorky, môžete na nepriateľa vybafnúť obojživelnými jednotkami a ich torpéda sa stanú neúčinné. Ocenil som, že mín je viac typov – máte tu s malým, stredným alebo veľkým poškodením/dosahom a potom atómovú mínu. Stavia sa síce dlho, ale ak na ňu navediete ťažké tanky nepriateľa, môže sa s nimi rozlúčiť. Taktiež som si hodoval s výberom veží. S finálnou, rýchlou, smrtiacou a gigantickou vežou, ktorá žerie viac energie než celý New York a stavia sa približne pol hodinu (aj keď na ňu naloadujete dvadsať konštruktérov), budete king (ako je Stephen King). Radar tu má dôležitú úlohu – odhaľuje pohyb na mape, takže vidíte, koľko jednotiek na vás ide. Škoda, že sa mapa nedá zväčšiť, je veľmi malá a zastrčená v kúte. V prvých cykloch bude radar statický, no v priebehu hrania si môžete vyrobiť aj radarové lietadlo, nainštalovať si do mora podvodný radar alebo privziať k pozemnému útoku radarové vozidlo. Ak jednotka, po úspešných zabitiach nepriateľa, dostala štatus „veterán“, zvýši sa mu počet zdravia a damage. Takúto jednotku si treba opravovať, aby bola v kondícii.

Planetary Annihilation – dátum vydania: 05.09.2012

Kampaň za obe frakcie číta päťdesiat misií, čo je úctyhodné číslo. Nemyslite si, že každú misiu prejdete za hodinu – minimálne za dve, až tri. Povrch rôznych planét sa pekne obmieňa a pred každou misiou budete môcť počuť briefing – k tomu si čítať hlavnú úlohu misie. Väčšinou budete musieť niekoho zničiť, zachrániť jednotku a priviesť ju domov, dostať sa niekam, atp. Dá sa hrať aj obyčajný skirmish proti počítačom. Vyhrať nad ním, ako v každej stratégii, chce zručnosť a musíte rozumieť princípom hry a vedieť, čo ktorá jednotka robí. Pecka je, že každá vypustená strela má svoj smer a je možné sa týmto strelám vyhýbať. Ak je v smere strely kopec, strela cez neho neprejde (. Ak je naopak na nejakom svete malá gravitácia, strely na ňu budú reagovať. Geniálne.

Hudba v TA buráca za pomoci symfonického orchestra Northwest Sinfonia zo Seattlu, ktorý číta 96 hudobníkov. Epické songy som musel nahrať pod recenziu (hlavne Warpath a March Unto Death sa oplatí vypočuť si) a samostatne si soundtrack môžete stiahnuť v Extra. Hudbu k hre skomponoval Jeremy Soul, tvorca hudby do hier ako Neverwinter Nights, Dungeon Siege, Dota 2, Guild Wars alebo The Elder Scrolls séria.

TA je druhá stratégia, ktorá využívala 3D engine na vykreslovanie povrchu. Prvá, ktorá tento engin využívala bola Dark Reign: The Future of War z toho istého roku. A čo vlastne to vykreslovanie povrchu v stratégii znamená? Ak pôjdete s jednotkou na kopec, cesta hore vám bude oveľa dlhšie trvať než dole a získate oveľa väčší rozhľad. Ak dáte na kopec artilériu, tá má možnosť ďalej dostreliť ako keby stála pod kopcom. Množstvo vecí som nespomenul, no nechcem vám kaziť zábavu z objavovania. TA je stratégia, pri ktorej nebudete ľutovať stratený čas a budete sa čudovať, ako rýchlo ten čas letí.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • buy it1Total-Annihilation-TitleVýrobca: Cavedog
  • Rok vydania: 1997
  • Platformy: Windows
  • Extra: navody icon Obaly icon gameplay icon mapa icon manual icon Soundtracky icon monitor-wallpaper icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 46 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *