The Secret of Monkey Island

Skvelá humorná adventúra s mladým začínajúcim pirátom…

LucasArts začínala ako každá iná firma. Nešpecializovala sa len na jeden žáner, musela vyrábať akčné hry a adventúry. Jej prvá adventúra (Maniac Mansion) uzrela svetlo sveta v roku 1987. Ďalšie vydané adventúry boli Zak McKracken a Indiana Jones and The Last Crusade. Všetky tieto hry zožali obrovský úspech – čo prešlo rukami LucasArts, to sa blišťalo ako práve vyrobené športové auto, no potom prišiel v roku 1990 The Secret of Monkey Island (ďalej už len SoMI) a z malej firmičky Lucasfilms sa stala úspešná firma.

SoMI využíva známy skriptovací jazyk SCUMM (na počesť sa v hre nachádza pirátsky bar s týmto názvom – “Script Creation Utility for Maniac Mansion”), ktorý využívali už hry pred a po Opičom ostroveTM (napr. Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Broken Sword, Beneath a Steel Sky, atď.). Hra bola inšpirovaná Pirátmi z Karibiku – nie filmom (pretože TEN sa inšpiroval z Monkey Islandu, aspoň sa tak vraví) ale zábavným parkom od Walta Disneyho.

Príbeh začína predstavením hlavného hrdiny menom Guybash Triftweed, ehm teda Guybrush Threepwood a už prvý dialóg so slepým pozorovateľom je zábavný. Keď sa dostanete do SCUMM Baru, budete sa cítiť ako v škôlke. Guybrush je mladý muž, ktorý sa chce stať pirátom a drží sa svojho sna zubami-nechtami. Práve v bare mu traja dôležití piráti dajú tri úlohy, ktoré musí splniť, aby sa stal pirátom – ukradnúť sošku guvernérke, nájsť zakopaný poklad na ostrove Melee a poraziť v súboji Majsterku meča. Po týchto troch úlohách hlavný záporák hry LeChuck (nemŕtvy pirát) unesie krásnu guvernérku, s ktorou sa bude chcieť oženiť a vy budete musieť naverbovať posádku, kúpiť loď a nájsť Opičí ostrovTM. Guybrush sa do krásnej guvernérky menom Elaine Marley zamiluje (a ona do neho ale psst) a ako práve zrodený pirát ju pôjde zachrániť. Čo vám budem hovoriť – keby som bol ja na jeho mieste, rovnako ako Guybrush by som neváhal – tak ma Elaine očarila (obr. č. 5). Tu by som s prezradzovaním príbehu skončil, aby som neskazil zážitok z hry doposiaľ nepoznamenaným. Hru som prešiel celkom rýchlo – za 6 a pol hodiny na prvý šup. Logické hádanky ako aj kombinovanie a nachádzanie predmetov mi problémy vôbec nerobilo, všetko malo hlavu a pätu. V hre sa dostanete na dva ostrovy – Melee, budete sa môcť pozrieť do mesta a navšívite ako exteriéry tak interiéry a budete sa pohybovať len v noci (zvláštne, že sa za 6 hodín nepohli mestské hodiny). Opičí ostrovTM budete preskumávať cez deň, nájdete v ňom veľa opíc, banánov, trojhlavých opíc, banánových stromov, jedného stroskotanca, ktorý má loď, ale chce byť zachránený a trio ľudožrútov. Práve Opičí ostrovTM mi pripomenul českú hru – Horké léto, kde ste sa tiež museli na jeden taký ostrov dostať.

Niekomu nemusí úplne sadnúť Lucasartsovský humor, no mne celkom sadol – najviac som sa nasmial na predavačovi, ktorého som najmenej tucetkrát poslal hľadať Majsterku meča a on to zakaždým, opakujem ZAKAŽDÝM ináč vtipne okomentoval až som sa váľal po zemi od smiechu. Zabávať sa budete na dvojici cirkusantov, ktorí sa budú hádať, kto pôjde vyskúšať delo, plačúcom kuchárovi, keď mu ukradnú jeho milú guvernérku, predavačovi lodí – Stanovi (v každom ďalšom dieli sa objaví, v dvojke predáva rakve, v trojke poistky, atď.), ktorý vás dostane svojou ukecanosťou a gestikuláciou a v neposlednom rade aj na zábavných súbojoch, ktoré nie sú len skúškou rýchlosti ale aj jazyka. Neskôr stretnete aj pirátov s veľmi malou morálkou, Meathook vás zas dostane svojim emotívnym príbehom a strašným monštrom ukrytým za štvorma bezpečnostnými dverami. Postavy sú veľmi jedinečné a každá má svoju osobnosť. Na každý ďalší rozhovor som sa tešil, či už s väzňom Otisom a jeho Hašlerkami a tortou od jeho tety alebo voodoo kňazom, ktorý vám vyveští budúcnosť. Zo začiatku nie je vôbec jasné, kde a ako sa bude hra uberať, no keď sa na konci obzriete, čaká vás šialená jazda plná rôznych situácii.

Zaujímavosti:
  • Koncept a design má na svedomí Ron Gilbert, pracoval aj na Sam and Max Hit the Road a Day of the Tentacle.
  • V hre sa nachádza v SCUMM Baru jeden pirát, ktorý slúži ako reklama na hru Loom (adventúra od rovnakých výrobcov z rovnakého roku ako SoMI) – bude sa vás snažiť presvedčiť, aby ste vypli hru a kúpili si Loom. Tento nápad znovu použili v treťom dieli.
  • V hre môžete počuť známu zvučku z Indiana Jonesa. Stačí, keď odomknete truhličku na pirátskej lodi.
  • Ak si myslíte, že v SoMI sa neumiera, autori si na vás pripravili malý žart. Ak sa dostanete na Opičom ostroveTM na kraj vysokého útesa, skala sa utrhne a Guybrush spadne dole. Objaví sa známa obrazovka, v ktorej hra hráčovi oznamuje, že zomrel a musí si buď načítať pozíciu alebo hru reštartovať – tento systém používala konkurencia – Sierra (mňa taktiež dostali – bál som sa, že som si neuložil hru a budem ju musieť hrať odznova).
  • Ak chcete naozaj zabiť Guybusha, nechajte ho pod vodou viac než 10 minút (v scénke, keď vás o sošku priviaže LeChuck.
  • Ďalšia zaujímavosť – ak ste hodili psom mäso a uspali ste ich, hra vám oznámi, že v hre nebolo ublíženým žiadnym zvieratám ani psom, že len spia.
  • Na konci hry Guybrushová jedna odpoveď znie: „Abych už nikdy za počítačovou hru nedal 500 korun.“
  • Ak budete pozorný, v hre sa nachádza množstvo výdobytkov modernej techniky – automat na grog, tričká s potiskom, zámok s digitálny kódom a množstvo ďalších…
  • V roku 2009 vyšla špeciálna edícia – remake hry s upravenou audiovizuálnou stránkou na iPhone, Windows a Xbox 360 (v roku 2010 platformy doplnili PS3, Mac a iPad).
  • Hra má 4 pokračovania – Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge, The Curse of Monkey Island, Escape from Monkey Island (používa engine s názvom GrimE z hry Grim Fandango) a Tales of Monkey Island, ktorý bol rozkúskovaný na 5 epizód.
  • V prvom dieli mala byť bojová sekvencia s loďou, no do finálnej verzie sa nedostala, tak ju použili až v treťom dieli. Okrem tejto vyrezanej sekvencie malo byť v hre veľké množstvo minihier, no nesedelo s príbehom.
  • Existuje aj demoverzia tejto hry, v nej bol časť príbehu, dialógy a niektoré hádanky, ktoré sa nevyskytovali v plnej hre.
  • Vedeli ste, že existuje naozajstný Opičí ostrovTM v Karibskom mori? Síce sa volá Mono Island, no slovíčko “mono” znamená v španielčine “opica”.
  • Chlapík, čo strážil most v prevleku trolla mal vypadať ako George Lucas!
  • Troll, ktorý stráži most hovorí: “none shall pass”, tento výrok bol inšpirovaný z celovečerného filmu komediálnej skupiny – Monty Python a Svätý Grál.
  • Hra poukazuje aj na hru Sam a Max – stačí sa pozrieť na malé idoly, ktoré sú zapichnuté v zemi pri velkej opičej lebke.
  • Hlášky v súboji – duel, kedy musíte kontrovať nepriateľovi – napísal sám veľký sci-fi mág Orson Scott Card!

Verdikt: K absolútnemu hodnoteniu mi chýbali nahovorené rozhovory, ktoré v hre jednoducho absentujú a prázdnotu v nich nepomôže zakryť ani krásna hudobná stránka. Ak máte s týmto problém, zožente si remake z roku 2009, no v ňom sa mi nepáčila guvernérka – v DOSovej verzii je podstatne krajšia. Taktiež kvôli krátkosti hry som dal hre „len“ 9 z 10. Bez týchto nedostatkov by to bola dokonalá humorná adventúra.

Naše hodnotenie hry
Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • buy it1the-secret-of-monkey-island-titleVýrobca a distribútor: Lucasfilm Games
  • Rok vydania: 1990
  • Platformy: DOS, Amiga, Atari ST, FM Towns, Macintosh, SEGA CD
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon monitor-wallpaper icon mapa icon cestina icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon

 

Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 39 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *