System Shock II

OldTimeGamer action Leave a Comment

Hra uberá z pôvodného skvelo fungujúceho System Shocka…

FLASHBACK: je to už pekne dlhá doba keď som písal o System Shocku, pri ktorého recenzovaní som sa striedavo rozplýval a vlhol. Pre svoj návrat som sa preto rozhodol vybrať si hru, ktorá by mi spôsobovala podobné pocity a prečo nie System Shock 2? Pri zbežnom sondovaní na nete som rýchlo dospel k názoru, že tentokrát to bude najmenej trojitý orgazmus…

STORY: príbeh sa tentokrát posunie o 42 rokov od tragédie pôvodného System Shocka. Spoločnosť Trioptimum je stále megakorporáciou (niečo ako Microsoft, Google a Apple dokopy), ktorá rada skúša a vymýšľa rôzne technologické hračky. Tentokrát zostrojili loď Von Braun, ktorá je schopná dosiahnuť nad-svetelnú rýchlosť a v spojení s hibernačným spánkom otvára ľudstvu nové možnosti v podobe výprav na opačný koniec vesmíru. Inžinieri sa tentokrát poučili a aby predišli podobnej katastrofe aká sa odohrala na palube Citadeli, zavrhli umelú inteligenciu typu SHODAN a nahradili ho čiastočne umelou inteligenciou XERXES. Zásadný rozdiel je v tom, že XERXES nemôže operovať bez ľudského faktora, nie je schopný si sebauvedomenia sa a nevykonáva nepovolené procesy. Svojím spôsobom je podobný dnešným systémom a bez vstupov nedokáže zhmotniť výstupy. Loď Von Braun sa pri svojej prvej výprave dostane hlboko do vesmíru, ale ako to už tak býva zase sa niečo posralo a vy ako vojak s kódovým označením G65434-2 sa prebúdzate na lodi, ktorá sa v posledných niekoľkých dňoch premenila na genocídnu zónu kde striehne smrť na každom kroku. Čo sa posralo tentokrát? To budete musieť zistiť…

GAME: hra začína oproti pôvodnému dielu trocha netradične a to Vaším výcvikom,čiže ešte skôr ako ste sa nalodili na Von Braun. V tejto nepríbehovej časti si môžte zvoliť jednu z troch možností, alebo povedzme povolaní, ktoré výrazne ovplyvnia spôsob akým budete v hre postupovať. Na výber sú hacker, mariňák a psionic a v podstate ide o to, že ako mariňák viete lepšie ovládať strelné zbrane a spočiatku máte navrch od zvyšných dvoch povolaní. Ako taký hacker si zase viete cestu uľahčiť vypínaním alarmov, viete hacknúť aj zložitejšie zámky, ale dokážete sa oháňať poslabšie aj zbraňami. Posledným povolaním je psionic, ktorý to má spočiatku najťažšie pretože jeho para-schopnosti sú na minime no ku koncu je takmer nezraniteľný a dokáže rôzne kúzla, ktorých je habadej. Znie to pekne že ?!… Škoda, že to tak aj nefunguje. Po rýchlom zorientovaní sa v hre a v ovládaní, ktoré je zjednodušené od predchodcu, rýchlo prídete na to, že pre postup vpred je nutné si vytvoriť akési prieniky medzi týmito povolaniami. Mne sa osvedčil mariňák, ktorý má nejaké základy z hackovania, pretože zatiaľ čo hackujete terminál sa poväčšine odniekiaľ – väčšinou zo slepej a preskúmanej chodby vyrúti monštrum a kým sa zorientujete, už ležíte na zemi. Návrat respawnu, „nightmare“ prvého dielu sa vracia a to v ešte horšej podobe. Na respawn som bol zvyknutí pri hrách z prvej polovice 90.rokov, ale pri hre z 99-teho ma to už fakt dojíma. Ono by vlastne taký respawník nebol až tak na škodu, hlavne u klasických RPG systémov sa takto dá celkom slušne „expiť“ postava. Čo ale s hrou, ktorá niečo ako zvyšovanie skillov nepozná?! A zase tak trocha zavádzam, ono sa jednotlivé skilly dajú zvyšovať, ale deje sa tak pomocou stojanov, u ktorých si ich kupujete za kredity. Kredity však nezískavate za boj, musíte ich pracne hľadať, čo je dosť na draka. Čo je ešte horšie, v hre je široká ponuka skillov a často krát sa mi stalo, že som vyhodil tieto drahocenné kredity zbytočne za nejakú ptákovinu typu „oprava zbraní“ a „úprava zbraní“, to je však len vrchol ľadovca. Čo ma dosť rozhadzovalo, bolo opotrebenie zbraní, ktoré prichádzalo na môj vkus až príliž často. Proste som mal tri strelné zbrane a v prestrelke mi aj tak „selhala pistole“, čo som poriešil svojsky francuzákom, ktorý som neskôr vymenil za kryštálový kord. Zbrane boli, bolo ich dosť, ale boli slabé alebo do nich rýchlo dochádzala munícia, a tak som uprednostňoval hand2hand súboje…

Epizódou samou o sebe sú aj nepriatelia, s ktorými som si spočiatku celkom rozumel a dosť dobre dopĺňali cyber-punk hororovú atmosféru. Kto hral predchodcu tak si určite spomína na rôznych zombíkov a robotov. Tentokrát sa to autori rozhodli pritvrdiť takými zrúdnosťami, ktoré by som skôr hľadal v hre typu Dungeons&Dragons (bez srandy, chýbal mi tam už iba drak). To, že sa tam objavili opice nakazené vírom ber to čert, ale keď začali v pokročilej fáze hry hádzať po mne firebally mal som sto chutí hru zmazať ale pretrpel som až do horkého konca. Medzi ďalšie nepodarky musím spomenúť aj androidov, ktorých jediným cieľom je sa k Vám priblížiť a následne sa so slovami „Allah Agbar“ odpáliť. Všetky druhy nepriateľov založených na mechanike Vám po zlikvidovaní nablízko explodujú priamo pred očami a tým Vás porania. Ono práve tieto dva typy nepriateľov ma strašne otravovali až sa im nakoniec podarilo mi hru úplne zhnusiť.

A ďalšie a ďalšie a ďalšie  negatíva, je mi až ľúto no pozitíva tejto hry sa hľadajú v porovnaní s predchodcom len ťažko. Nevidím žiadny posun vpred, ba naopak základný neduh vidím v tom, že autori sa snažili vytvoriť komerčnú hru, ktorá by sadla každému, ako sa povie: na ruku. Istotne mala veľký potenciál, veľa možností, no v závere si každý striedmy hráč uvedomí, že tu niekto mrhal Vaším časom. K nedostatkom, ku ktorým sa nemá zmysel ďalej rozpisovať by som ešte zaradil absenciu kyberpriestoru, neprehľadné narábanie s hardvérom a zbytočnosť softvéru a celé proste zlé, cítim sa ako autista, ktorý čakal niečo na spôsob predchodcu…

VISUAL: a zase negatívum, počuli ste o hre Thief: The Dark Project – tak presne z tejto hry si autori zapožičali niektoré zvuky (a aj základné pohybové princípy). A keďže Thiefa mám už niekoľkokrát dohraného tak bolo priam nemožne neasociovať si tieto zvuky a výsledok bol taký, že mi to začalo pripadať ako keby sa na Von Brauna nalodil Garrett… No dobre aby som to zase neodpískal predčasne v hre sa objavujú aj zvuky a hudba čisto „made by SS2“ :D…

Ovládanie

[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: čo dodať hra funguje, pri hraní som nenatrafil na herné glitche alebo iné logické chyby avšak nedokážem sa povzniesť nad to,že hra uberá z pôvodného skvelo fungujúceho System Shocka. Ak by som nehral jej predchodcu asi by som zasa slintal a priadol blahom, ale za týchto okolností to proste nejde…

[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
  • system-shock-ii-titlebuy it1Výrobca: Looking Glass Studios, Irrational Games
  • Distribútor: Electronic Arts
  • Rok vydania: 11.08.1999
  • Platformy: Windows, Linux, Macintosh
  • Extracheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon monitor-wallpaper icon wikipedia icon

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *