Star Command: Revolution

Výborná sci-fi real-time stratégia, hlavne v kampani…

Star Command: Revolution (SCR) je moja obľúbená stratégia, ktorú som kedysi často hrával. Páčila sa mi tematicky, pretože real-time stratégii vo vesmíre v tom čase veľa nebolo. Ďalšou takouto unikátnou hrou bola Submarine Titans (2000), ktorá sa odohrávala na morskom dne. Ovládali ste v nej ponorky, či už pomocné alebo útočné, strieľajúce smrtiace torpéda. Keďže som StarCraft (1998) moc nemusel, boli mi bližšie tieto dve hry a samozrejme prvé dva diely Warcraftu (94,95), než prišiel tretí diel (2002).

SCR bola prvá hra firmy Metro3D (v roku 1994 bola známa skôr ako Metropolis Digital), no z historického hľadiska sa zdá, že sa v hernej brandži nevedela uchytiť. Ďalšiu hru vyrobila na Dreamcast, v tom istom roku presedlala na GameBoy Color a v roku 2001 vyrobila akčné RPG Dark Angel na PlayStation 2. Je veľká škoda, že skončili tak skoro, mali potenciál ale asi ho nevedeli prerobiť do hry a predať. Dnes by firmu mala vlastniť Data Design Interactive, no neviem, čo je na tom pravdy. Podľa mňa už robí každý člen Metro3D nejakú inú robotu.

SCR bolo prvýkrát vyrobené už roku 1996 na DOS, v roku 1998 bolo znovu vydané na Windows 95 a 98 pod názvom Star Command Deluxe. Ja som hral práve tento znovu vydaný (dnešné používané slovíčko remástrovaný) diel, ktorý som našiel medzi stovkami iných hier na slovenskej kompilácii hier pre DOS a Win 95/98 s názvom PC Hry 3. Ešte dnes mám doma uložené toto CDčko, inštalačka už nešla, pretože mám 64 bitový systém. Jedine, že by som emuloval Win 3.x v DOSBoxe, ale to sa mi robiť nechcelo :).

Uploadol som pre vás CD verziu, ktorá by mala mať aj videosekvencie, no mne (aj iným) sa ich nepodarilo spustiť. Vysvetlili by vám príbeh – v galaxii Zeta sa strhne medzirasový konflikt hneď ako je nájdený bohatý energický zdroj menom Solinite (v hre prezentovaný ako žlté žiariace vajco, ktoré keď rozstrelíte, vybuchne do menších častí a vaša mothership ich môže zobrať). Všetky rasy, ktoré doposiaľ nažívali medzi sebou v mieri sa zmenia na krvilačné beštie a pôjdu si po krku, aby získali nadvládu nad Solinite. Ako sa hovorí, kde sa dvaja bijú, tretí zvíťazí – tyranský warlord Navrek získal kontrolu nad galaxiou vďaka niekoľkým vraždám v politike. Toto sa rozhodne zmeniť malá skupina nazvaná Star Command – pokúsi sa zničiť Narveka a obnoviť mier v galaxii. Úplná space opera, pravda? Ak ste videli marvelovský Guardians of the Galaxy, príbeh je „podobný“. Úlohou nelineárnej kampane je teda zničiť Narveka. Zo začiatku máte len mothership, ktorá môže len stavať budovy a získavať zdroje. Nedokáže útočiť, takže ju musíte chrániť a ak vám ju zničia, kampaň skončí. Na kampani v SCR je unikátne to, že hneď ako úspešne dokončíte mapu, nezobrazí sa víťazná obrazovka a nenačíta sa ďalšia mapa. S mothership musíte ísť do ďalšieho systému – cesta je znázornená na kraji mapy zelenou vajcovitou dierou. Do predchádzajúcej mapy sa môžete kedykoľvek vrátiť! Zostanú vám v nej jednotky a budovy ako ste ich tam nechali a ak ste nepozbierali všetky suroviny, tie takisto ostanú, takže sa po ne môžete vrátiť neskôr – pecka! Jedine mothership môže cestovať do iných systémov, takže jednotky musíte nechať v tom systéme, v ktorom ste ich vyrobili. Keďže kampaň začínate za Terranov, už v druhom systéme budete môcť ovládať dve rasy – Computrons. Ich vzájomné kombinovanie je esenciou celej kampane a len vďaka nemu môžete vyhrať.

star command nomadSCR je klasická real-time stratégia, v ktorej si môžete zahrať za štyri unikátne rasy. Sú tu dve humanoidné rasy (Nomads a Terrans), jedna superinteligentná umelá inteligencia (Computrons) a plávajúce mozgy (vážne, sú tri) menom Triumverites. Každá rasa sa špecializuje na nejaký typ útoku, má jednu špeciálnu budovu a svoju vlastnú superzbraň. Nomádi sa špecializujú na poškodenie štítu (keď jednotke zničíte štíty, vybuchne). Ich opravovacie vozidlo im opraví pohon svojich lodí, ak je poškodený , takže nomádi sú najlepší proti Mozgom. star command terranDruhá humanoidná rasa Terrans sa špecializuje na získavanie nepriateľských lodí – znižuje Control. Nie vždy sa im podarí získať loď (alebo vež, carrier som ešte nedobil :D), vo väčšine prípadov sa nepriateľská loď zničí. Ak ju získate, budete mať značnú výhodu. Proti Control damage nie je žiadny heal. Treťou rasou je umelá inteligencia Computrons, ktorá určite musela prevziať vládu nad humanoidnou rasou (Karel Čapek alebo scénarista seriálu Person of Interest Jonathan Nolan by mi určite dali za pravdu) a urobili si na jednej Zemi-podobnej planéte liaheň ľudí, ktorých používajú ako batérie (yes, another Matrix!). star command computronKaždopádne, Computrons sa špecializujú na tech damage, takže proti nim sú dobrí práve Terransovia, ktorí Tech damage opravujú (čím nižšie je Tech lode, tým pomalšie strieľa). Computroni majú jednu výbornú loď, ktorá dokáže inú loď kdekoľvek na mape teleportovať (okrem carriera), čo môže byť neskutočne užitočné pre vašu mothership. Keď sa dostane do nebezpečenstva a je ďaleko za nepriateľskými hranicami (zbiera suroviny), môžete ju takto ľahko dostať do bezpečia. Týmto spôsobom môžete robiť nálety na nepriateľské báze. UI hry si to ale rýchlo všimne. Ako špeciálnu budovu majú “Cvičný cieľ”, na ktorej sa môžu vaše jednotky cvičiť. Stojí ale veľa a vylepšiť jednotky sa dá zadarmo aj pri Univerzite. star command triumveritePosledná rasa mozgov menom Triumverites sa špecializuje na vymývanie mozgov poškodenie motorov (opäť platí: čím menšia Engine hodnota, tým sa loď pomalšie hýbe). Táto rasa má taktiež špeciálnu jednotku, ktorá dokáže byť neviditeľná nepriateľom – ale len na minimape. Neexistuje tu kompletná fog of war, takže keď nepriatelia preskúmajú väčšinu územia, budú vidieť pohyb vašich jednotiek (aj na minimape). Ako špeciálnu zbraň majú „Repair Matrix“, ktorý môže kdekoľvek na mape kompletne opraviť priateľskú loď a dokonca časť štatistík navýšiť. Každá rasa má taktiež až 16 postaviteľných lodí a stavieb (niektoré sú si podobné – hlavná báza, tréningová škola,…). V tréningovej škole (univerzite) sa môže mothership učiť nové technológie (lode), no musí stáť pri nej v tesnej blízkosti. Trénovať sa môžu aj jednotky, no len do levelu 4, aj to poteší. Pre mňa aj tak ostanú favoritmi Nomádi s ich deštruktívnou silou a najkrajšími jednotkami v hre a Computrons s ich taktizovaním.

Je tu až päť typov surovín. Budete potrebovať len dve – jednu všeobecnú a druhú špecifickú pre vašu rasu. Môžete zbierať aj suroviny iných rás, ktoré sa vo vesmíre voľne nachádzajú, no je možné že ich v hre vôbec nepoužijete. Ak zničíte nepriateľskú rasu, môžete postaviť nepriateľskú bázu a začať vyvíjať cudzie technológie. Ak sa dostanete s mothership k nepriateľskej univerzite, môžete sa naučiť ich technológie – lode, budovy, no až keď ich budete mať všetky, až vtedy získate možnosť postaviť si bázu tej rasy. Keď zničíte nepriateľskú loď, vyskočí z nej taktiež surovina rasy a malé množstvo Solinitu.

Všetky tieto vlastnosti hry budete s radosťou objavovať. Škoda, že mi v DOSovej verzii nefungovala ani hudba, takže som si ju musel externe pustiť k hre cez youtube. SCR by som nemohol hrať bez nej – je to časť hry, ktorá by tam jednoducho chýbala – krásne dokresľuje atmosféru hry a vy cítite, že naozaj velíte vesmírnym lodiam uprostred vesmírnej ničoty. BTW, prvé tri obrázky sú z novej verzie, posledné dva zo starej.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • star-command-revolution-title1download5523Výrobca: Metropolis Digital
  • Distribútor: GT Interactive Software
  • Rok vydania: 24.05.1996
  • Platformy: DOS (130 MB – CD), Windows
  • ExtraObaly icon gameplay icon Soundtracky icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 42 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *