Mutation of J.B. (slovenská adventúra)

Hellrampage1996, adventure, DOS, invázia mimozemšťanov, sci-fi, slovenská Leave a Comment

Dnes recenzovaná Mutation of J.B. (alebo v preklade Mutácia Johnyho Burgera) je slovenská, opakujem Slovenská point-and-click adventúra z roku 1996 na DOS. Povedzte mi, koľko slovenských adventúr poznáte? A teraz nemyslím kadejaké freewareovky vytvorené jedným človekom – normálne plnohodnotné profesionálne hry, ktoré sa predávali v obchodoch. Ja som dnes spoznal jednu našu rýdzu slovenskú s krásnou grafickou stránkou a profesionálnym dabingom. Slovenským a Českým hrám by som sa v budúcnosti chcel venovať čoraz viac, pretože ich nie je veľa a o každej lepšej alebo horšej treba povedať zopár slov. Tak si poďme dnes predstaviť prvú Slovenskú adventúru.

Zo začiatku musím povedať, že spustiť túto hru bude pre mnohých výzvou – hlavne pre tých, ktorí sa neorientujú v DOSboxe a nevedia manuálne načítať CD a spustiť hru bez toho, aby pretiahli .exe súbor na ikonku. Ja som si po dlhšom čase oprášil manuálne spúšťanie, pretože som si chcel užiť hru s dabingom a hudbou. Link na hru nájdete v popisku pod videom.

MJB je zabudnutý klenot slovenskej počítačovej scény. Vytvorila ho firma Invention a bola publikovaná v časopise Riki č. 23 – novembri 1996. Recenziu na ňu urobil Ľuboš of Mirsoft a dal jej vysoké číslo – 88%. Hru zrecenzovali prirodzene aj ostatné tuzemské časopisy – od Excalibru dostala hra 80%, v Pareništi a Score 70% a najmenšie hodnotenie dostala v Leveli – 4/7. Graficky je hra krásne ručne nakreslená a animácie sú výborné – hlavne mimika, aj keď sa opakuje. Vtedajší recenzenti boli sklamaní, že hra nie je v SVGA grafike, ktorá bola vtedy štandardom, len vo VGA. No mne sa grafika páčila.

Vydať hru mohli autori aj v Anglicku cez firmu OCEAN, no po dlhom rozhodovaní medzi OCEANom a časopisom Riki sa rozhodli pre domácu scénu s tým, že ich Riki posunie do zahraničia cez rakúsku firmu NEO. NEO malo len ten požiadavok, že hudba sa musela nahrať v ich štúdiu. Ešteže Viedeň je blízko Bratislavy, no muzikant bol z Nitry, takže vydavateľ musel ísť pre muzikanta do Nitry, odtiaľ išli do Viedne, kde nahrávali celý deň a potom šli najskôr do Nitry zaviesť muzikanta a vydavateľ až potom šiel domov do Bratislavy. Vďaka tomu sa MJB dostala aj do v nemecky hovoriacich krajín a bola vydaná aj v Poľsku. U nás sa dokonca dostala do učebnice literatúry na základných školách.

V zahraničných recenziách si MJB neviedla moc dobre. Kritikom vadila primitívna VGA grafika, nulový humor v rozhovoroch, jednoduché puzzle, že hru prešli veľmi rýchlo a nudili sa pri nej. U nás tiež moc nebola úspešná a možno z toho dôvodu, že mala anglický názov a hlavný hrdina mal anglické meno Johny. Autori ho mohli radšej volať Jano Hambáč, či Janči Žemľa a možno by mal viacej fanúšikov.

V tejto adventúre budete hrať za školáka Johnyho Burgera, ktorý išiel cez prázdniny na dva týždne navštíviť svojho bratranca Emanuela do mestečka Coollake. Keď príde do jeho malého domu, zistí, že Emanuel odišiel. Zakrátko tam príde škriekajúci profesor Fugel, ktorý si Johnyho pomýli s Emanuelom. Po krátkej konverzácií ponúkne Johnymu 1000 korún za to, že sa stane na hodinu jeho pokusným králikom a má otestovať jeden experimentálny IQ stroj. Johny pre 1000 korún je schopný urobiť takmer všetko (sa nesmejte, vtedy to boli veľké peniaze).

Opačnú stranu mince tu budú reprezentovať mimozemšťania Frektoidi, ktorých uvidíte v začiatočnom intre. Tí sú z planéty Ladea a posielajú dvoch dobrovoľníkov na Zem, pretože ich planétu môže zachrániť práve Fuglov IQ stroj. Krinovia uniesli vedcov frektoidov a prinútili ich postaviť zbraň, ktorou by mohli ovládnuť celý vesmír. Ak by sa im podarilo vyvinúť takú zbraň, stali by sa neporaziteľnými. IQ stroj používali pre zvýšenie inteligencie frektodonov ako svojich vojakov, pretože sú veľmi hlúpy a nemajú radi, keď im niekto rozkazuje (hmm, nemalo by to byť skôr opačne?). Zistili ale, že frektodoni s vyššou inteligenciou rýchlo vymierajú, preto IQ stroj zničili. Teraz od nich panovník chce, aby postavili nový IQ stroj, no všetkých vedcov im zobrali Krinovia, preto idú na Zem pre IQ stroj od Fugla. Takže dvaja mimozemšťania išli na Zem a vydávali sa za ľudí – jeden z nich – Xerno (novo si hovorí Fisher) si dokonca zobral za manželku škaredú Maršu, aby lepšie zapadol. Potom mu ruplo v bedni a zosnoval sobecký plán, že sám ukradne prístroj, zachráni vedcov a stane sa vládcom Ladei. Rozhodol sa v kritický moment experimentu vymazať doktorovi Fugelovi pamäť, čo malo za následok to, že sa Johny zmenil v prasa. Potom Fisher uniesol doktora a vašou úlohou bude ho nájsť, aby vás mohol zmeniť do pôvodnej podoby.

Celá hra je rozdelená na dve časti a dve väčšie lokácie, po ktorých sa s hlavným hrdinom pohybujete – prvým je Zem a mestečko Coollake a druhým je planéta Ladea, z ktorej prišli aj dvaja mimozemšťania na Zem. V Coollake sa môžete voľne pohybovať a postupne sa vám začnú objavovať nové lokácie, ktoré môžete navštíviť. To, že ste prasa, na hrateľnosť efekt vôbec nemá. Ľudia sa ani moc čudovať nebudú, keď sa s nimi náhodou dáte do reči. Prvá časť na Zemi je naozaj ťažká a veľakrát som sa musel pozrieť do návodu, pretože niekedy som fakt nevedel ako pokračovať ďalej. Potom, keď sa dostanete na planétu Ladea, kde sa bude odohrávať druhá časť hry, začne byť všetko jednoduchšie. A táto druhá časť sa mi zdala oveľa lepšia – lokácie sú krajšie, v zásade sa jedná o mestské prostredie a postup je veľmi lineárny.

Na hre mi najviac vadilo nelogické používanie vecí na objekty na obrazovke v prvej časti hry. Napríklad musíte použiť rybu na odrezanie vetvi a to zistíte jedine tak, že rybu preskúmate a hlavný hrdina vám nepriamo poradí, že by sa dala použiť ako pílka. Alebo pri otváraní dverí – musíte najskôr odomknúť dvere kľúčom, použiť otlačok ruky a k tomu všetkému ešte zatiahnuť rukou dole opičej soche. A potom je tu otravný pixel-hunting. Veľakrát budete hľadať na obrazovke predmety, ktoré sa dajú použiť. Alebo budete hľadať modré tlačidlo na otvorenie modrého prístroja. Interface je pritom jednoduchý a pozostáva z inventára a jednotlivých rozkazov ako zo starých Sieráckych adventúr – napríklad Monkey Island. Problémom je, že používanie predmetov na iné predmety je trochu ťažkopádne – opäť vďaka pixelhuntingu. To sa mi stalo hneď na začiatku, keď som chcel do skúmavky nabrať kyselinu. Nemôžete kliknúť na skúmavku a rovno na sud. Musíte kliknúť presne pod kvapkajúcu kyselinu. Alebo keď sa budete pokúšať spojiť dva káble. No a potom si začnete hovoriť, že načo mi bude taký zatvárač oka, ktorý som zobral z obrej mecho-ryby.

Celá hra je profesionálne nadabovaná, no niekedy pôsobí amatérsky. Chcel som dodať, že len jedným človekom, pretože najviac budete počuť Jozefa Pročka – ten bol známy z Levela Majstrov a Nikdy nehovor nikdy, ktoré v telke frčalo. Pročko nadaboval v hre viac postáv a každú trochu inak – v inej tónine a afekte a veľakrát sa aj vizuálne na postavy podobá (napríklad na predavača rastlín). V MJB si zahrali aj ďalší ľudia – napríklad Ladislav Kočán (Od Kuka do Kuka) alebo šéfredaktor časopisu Riki – Ivo Ninja či ďalší redaktori tohto časopisu. V druhej časti sú niektoré postavy mimozemšťanov nahovorené dvoma postavami, takže aj samotní dabléri mali zmätok, že koho vlastne  dabujú – hlavne Pročko, pretože ten ich daboval najviac.

Hudba je síce výborná, no problémom bolo, že sa nedala stíšiť. Veľakrát prekrikovala rozhovory a ja som nepočul, o čom postava hovorí. Tak som musel čakať až dohrá niekoľko minútový track lokácie, aby som niečo počul. A vďaka veľkému pirátstvu autori do hry nedali titulky. V 90tych rokoch bol s pirátstvom veľký problém, v kamenných obchodoch sa predalo veľmi málo hier. Dnes je pirátstvo a warezové stránky tiež dostupné, no kto v tom čase existoval, dá mi za pravdu, že ste si od známeho mohli zohnať hociktorú napálenú hru, ktorú mal vo svojom zozname.

Čo sa týka ešte hudby, skúšal som ju stlmiť cez menu alebo vypnúť cez .cfg súbor, no vtedy hra nešla spustiť. Recenzenti na hudbu písali len to, že sa kvôli veľkej veľkosti pomaly načítavala hra. Inak rozhovory s ďalšími postavami pôsobia rozvetvene, pretože si môžete vybrať z niekoľkých otázok.

MJB sa tvári vážne, pretože chce riešiť niektoré vtedy horúce otázky ohľadom homosexuality, politiky, cigánov alebo Maďarov. Pritom autori chceli urobiť hru aj vtipnú, no akosi im to nevyšlo. Celá hra pôsobí vážne a aj hlavný hrdina je vážny a pritom sa tvári hlúpo a aj sa chová hlúpo. Jeho hlas mi prišiel otravný a aj jeho správanie, ktoré je bez emócií. A aj Fuglov hlas sa nedal počúvať, no aspoň ste ho cez hučiacu hudbu lepšie počuli.

60

Aj keď má táto adventúra veľa záporov, určite si ju zahrajte, už len z toho dôvodu, že to je slovenská hra a každý správny hráč by si mal zahrať kus slovenskej hernej histórie. A bola to v podstate prvá slovenská hra s dabingom a prvá slovenská adventúra.

  • Link na hru: https://drive.google.com/open?id=1lxEU02zdcEXy2KrMpcpvUZum8m7Z-LjU

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.