MediEvil

Fantasy dobrodružstvo s nemŕtvym rytierom a geniálnou audiovizuálnou stránkou!

Po štyroch hodinách streamovania MediEvila z prvého PSka som sa rozhodol o ňom niečo napísať, ak teda viac holdujete tradičnému “papierovému” písanému slovu. A po dlhšom čase je to moja ďalšia recenzia na týchto stránkach, takže sa chcem aj osobne rozpísať a zase nabehnúť do pravidelnejšieho pridávania nových starých hier, nielen videí z hier na youtube.

MediEvil bola kedysi exkluzivitka na PlayStation – čiže vyšla len na túto konzolu. Dnes si ju môžete zahrať aj na PS3, PSP, Vitu alebo Android, no nejedná sa o remake alebo remáster… je to pôvodná verzia. Ja som hral verziu cez emulátor na PC, no kvalita ostala IMHO minimálne rovnaká ako keby som ju hral na originálnej konzole a starom televízore. V streame budem cez víkendy pokračovať – plánujem hru dohrať, takže si budete môcť pustiť celú hru s mojim komentárom, ak ste radšej divák než aktívny hráč. Druhý diel vyšiel v roku 2000 a ten som hral na originálnej konzole a považujem ho za jednu z najlepších akčných adventúr na prvé PSko. V roku 2005 vyšiel remake prvého dielu na PSP ako launchový titul, no podľa recenzií nedopadol najlepšie.

Príbeh: kedysi dávno v roku 1286 rytier Sir Daniel Fortesque so svojimi vojakmi v bitke o Gallowmere bojovali proti temnému čarodejníkovi Zarokovi. Ten proti nim povolal armádu démonov s úmyslom ovládnuť svet. Kráľ Daniela po bitke prehlásil za hrdinu, pretože porazil zlého Zaroka, no pritom sám zomrel. To bol ale omyl, pretože náš hrdina v bitke zomrel na prvý vystrelený šíp a kráľ chcel celú záležitosť ututlať pod koberec, a tak Daniela prehlásil za hrdinu Gallowmera. Zarok zatiaľ stihol ujsť a utajiť svoju existenciu, pretože všetci verili, že zomrel. O 100 rokov neskôr prichádza Zarok znovu do Gallowmere, na ktoré zošle mocné necromantské kúzlo vyvolávania, takže po celej krajine začnú povstávať armády nemŕtvych. Daniel, náš hrdina, medzi nimi tiež povstane, no ponechá si svoju osobnosť a bude sa snažiť napraviť svoje chyby, ktoré urobil za živa – porazí Zaroka, zachráni Gallowmere a právoplatne si zaslúži hrdinský titul.

Vývoj hry začal v roku 1995 pod pracovným názvom Dead Man Dan. Vývojári hutne čerpali inšpiráciu z filmu The Nightmare Before Christmas (pod českým názvom Ukradnuté Vianoce) z roku 1993 – výborne hodnotený animák a podľa poviedky Tima Burtona. MediEvil mal pôvodne vyjsť na Windows a Sega Saturn, no Sony vývojárske štúdio kúpilo a tak sa z neho stala exkluzivitka na PlayStation. Zo začiatku sa mal MediEvil hrať ako run-and-gun skákačka podobná hrám od Capcomu – napríklad Ghosts ‘n Goblins od Tokuro Fujiwara (arkáda známa aj pod názvom Makaimura, čo v japončine znamená Demon World Village), no nakoniec z toho vývojári urobili hru viacej podobnú Zelde – väčší dôraz na role playing než arkádu (aj keď arkádových pasáží je v hre neúrekom).

Štúdio Cambridge bolo neskúsené vo vyrábaní 3D hier a Sony mu poskytlo len finančnú podporu. Celkovo vtedy nemali skoro žiadne skúsenosti v 3D hrách, pretože to bola v tom čase novinka. Riaditeľ MediEvila Chris Sorrell spomína, že mali hory problémov a výziev – po nociach pracovali, aby stihli hru vyrobiť včas. Počas vývoja hrali napríklad Crasha Bandicoota alebo Super Mario 64, aby mali predstavu, ako taká 3D hra má vyzerať a to im naozaj pomohlo vyriešiť niektoré ich problémy, ktoré mali vo vývoji. Hudbu do hry vytvoril Paul Arnold a Andrew Barnabáš – prezývali sa ako Bob and Barn. Vývojári chceli mať soundtrack v štýle Beetlejuice alebo Batman sa vracia, či Ukradnuté Vianoce.

Možno si spomeniete na úplne prvý PS ovládač bez analógov, ktoré sa dnes používajú na pohyb a ovládanie kamery. Nová verzia vyšla už s analógmi v roku 1997, dnes známa ako DualShock a stala sa oficiálnym PS ovládačom. Sony požadovalo od vývojárov MediEvila, aby urobili ovládanie na nový ovládač. Tím s tým mal samozrejme problémy, pretože musel vybalancovať kameru a nové citlivé ovládanie, ktoré na šípkach robiť nemuseli. A práve kamera je to najväčšie zlo v hre. Veľakrát sa sama otočí a vy idete naslepo dopredu a vidíte len to, čo máte za chrbtom, inokedy sa nedá vôbec otočiť. Ovládanie hrdinu je dnes ďalší problém. Hra ťažkopádne reaguje na zmeny rýchlosti a ak chcete s hrdinom bežať, musíte dvakrát stlačiť požadovaný smer. Ale to bola možno chyba v nekompatibilnom ovládači, s ktorým som hru hral. Aj tak ovládanie a rozloženie tlačidiel na skok, úder alebo blok je dnes už komicky zastaralé (podobne ako u Medal of Honor) – to ale hre nevyčítam, pretože vtedy to bolo normálne.

Grafika, animácie, hudba a zvuky bola hlavnou devízou hry. Najviac musím pochváliť animácie hlavného hrdinu a nepriateľov. Sú neskutočne zábavné a nepriatelia po zasiahnutí robia humorné kúsky. Hudba je v každom leveli unikátna a veľakrát vás prekvapí, či nadchne. Hratelnosť je preto na vysokej úrovni. Pri MediEvil som sa bavil dokonca viac než u Andromedy.

Ovládanie
Zaujímavosti:
  • V hre mal byť level, v ktorom by ste ovládali červa žijúceho v lebke Daniela. Koncept a samotný level bol urobený, no nikdy sa nedostal do konečnej hry. Okrem tohto levelu autori odstránili ešte dva ďalšie – útek pred drakom a jazdu vlakom.
  • MediEvil mal originálne oveľa menej zbraní, žiadne štíty alebo flaštičky so životom. Namiesto fľaštičiek ste používali tokeny s hlavou Dana (hl. hrdinu)
Naše hodnotenie hry
Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 5 Priemerné skóre: 4.2]
  • Výrobca: SCE Studio Cambridge
  • Distribútor: Sony Computer Entertainment America
  • Rok vydania: 1998
  • Platformy: PlayStation, Android, PlayStation 3, PSP, PS Vita
  • Extra
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 1 424 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *