Jazz Jackrabbit

Hellrampage 1994, action, arcade, DOS Leave a Comment

Legendárna akčná arkáda s Jazzom!

Jazz

Jazz Jackrabbit. Najpopulárnejší zajac na poli videohier. Vyšiel v roku 1994 na DOS a vyrobila ho spoločnosť Epic MegaGames – rovnaká spoločnosť, ktorá teraz konkuruje Steamu, hráči sú na ňu naštvaní kvôli časovým exkluzivitám a tí mladší zase žerú ich Fortnite, keďže je oproti PabDŽí zadarmo. Vo svojej dobe bola populárna kvôli frenetickej akcií a rýchlosti vykreslovania a sidescrollingu. Množstvo ľudí Jazza prirovnávali k Sonicovi, ktorý vyšiel o tri roky skôr na SEGÁcku konzolu, pretože bol podobne rýchly a mohli ste celý level prešprintovať v zbesilom tempe. No a popularitu zvyšovalo aj to, že prvá epizóda bola zadarmo, takže ak ste hrali DOSové hry v tom čase, určite bola aj na vašom počítači.

Tim Sweeney, zakladateľ Epicu, potreboval do svojho tímu nových talentovaných ľudí, ktorí by mu pomohli vyrábať kvalitné hry. Jedným z nich bol napríklad holandský programátor Arjan Brussee, ktorý pred Jazzom vyrábal demá ako Ultraforce, v ktorých používal 3D vectorovú grafiku – chcel dokázať, že aj na PC sa dá dosiahnuť 3D grafika v stabilnom framerate a na slabších počítačoch. Sweeney ho niekoľko mesiacov presviedčal, nech ide pracovať do Epicu, nakoniec sa mu ho podarilo presvedčiť. Ďalším bol Cliff Bleszinski – dnes známy pod skratkou CliffyB. Jeho prvou hrou bol Palace of Deceit (disít), ktorú naprogramoval v roku 1991, keď mal len šestnásť rokov vo svojom vlastnom štúdiu Game Syndicate Productions. Hneď v ďalšom roku 1992 začal pre Epic pracovať a vydal spolu s muzikantom Robertom Allenom hru Dare to Dream. Najnovšie pracoval na sériach Unreal či Gears of War. A práve Gears of War kedysi vyrábalo a patrilo pod Epic, no museli túto značku predať Microsoftu, pretože v tom čase bolo pre Epic veľmi nákladné pokračovať v sérií – nemali na to financie.

S novými ľuďmi začali aj práce na novej hre – a chcelo to najskôr nejakého hlavného protagonistu. Arjan sa najskôr inšpiroval holandským astronautom Wubbom Ockelsom, takže v hre by ste hrali za fúzatého vedca, no CliffyB prišiel s oveľa lepším nápadom – s králikom Rambom so šatkou na hlave a veľkou modrou zbraňou. Inšpiroval sa hrami od SEGY, hlavne Sonicom. Čo sa týka mena, CliffyB mal psa, ktorý sa volal Jazz a ten dostal meno podľa Autobota Jazza z Transformers. Králik Jazz mal mať najskôr fialovú srsť, no nakoniec sa autori rozhodli pre zelenú. Takisto jeho vzhľad bol pôvodne úplne iný a až Nick Stadler ho zmenil a priviedol k životu. Jazz Jackrabbit vyšiel 1. Augusta 1994 s prvou epizódou zadarmo, ktorú hráči mohli medzi sebou voľne šíriť. Ak ste si kúpili hru, dostali ste okrem hry a manuálu aj komixovú knižku plnú rôznych odkazov na Sonica či Nindža korytnačky – tento komix nakreslil Nick Stadler. Autori netušili, že hra bude až taká úspešná a priblíži sa popularite Sonica. Vo svojej dobe za to mohla hlavne veľmi rýchla hrateľnosť, chytľavý soundtrack a výborná grafická stránka.

Táto arkáda je zasadená do Ezopovho sveta – gréckeho príbehu korytnačky a zajaca, čo je bájka zo 6. Storočia pr. n. l. Na tento príbeh sa dá nájsť množstvo interpretácií, dokonca ho naanimoval Disney v 1934 – ide v ňom o preteky zajaca a korytnačky, kedy namyslený zajac prehrá s oveľa pomalšou korytnačkou – a autori z Epicu sa týmto príbehom nechali inšpirovať. Súperenie medzi zajacom a korytnačkou aj po troch tisícoch rokov stále pokračuje. Hlavným záporákom tu bude korytnačí génius Devan Shell, ktorý si stačil podmaniť planéty v troch rôznych galaxiách a zamieril aj na planétu Carrotus, kde žijú zajace vo svojom kráľovstve v mieri. Shell s nimi začne bojovať, no zajace sa ubránia – to ho rozzúri, preto unesie princeznú Evu Earlong a ukryje ju na svojej vzdušnej základni. Kráľ zajacov preto vyberie hrdinu Jazza Jackrabbita, aby cestoval po planétach, ktoré Shell obsadil, aby zistil, kde sa princezná nachádza.

Hra je postavená na šiestich epizódach + ak máte CD verziu, pribudnú ďalšie 3 epizódy a môžete hrať samostatné bonusové levely. Na jednom z artworku pri výbere epizód je odkaz na Jill of the Jungle. V každej epizóde sú tri svety na preskúmanie a v každom svete sú dva leveli – samozrejme, hra je lineárna, no postup v leveli si niekedy môžete určiť sami. Rýchlosť hry takisto záleží na vás. Vy určujete tempo, akým smeruje hra. Nemusíte sa teda nikde ponáhľať – síce tu je časový limit, no po dokončení levelu mi stále zostávalo dostatok času. Na začiatku si môžete vybrať zo štyroch obziažností (a podľa mňa to je odkaz na Wolfenstein 3D). Už pri druhej budete mať čo robiť, no a čím väčšia obtiažnosť, tým budú nepriatelia tuhší, bude ich viac a vy budete mať menej života a menej času na dokončenie levelu.

Keď si Jazza zoberieme po grafickej stránke, tak Epic za dva roky od posledného dielu Jill of the Jungle urobil neskutočný pokrok. Vďačí za to novému talentovanému tímu. Animácie sú výborné – od nepriateľov, pozadia či rôznych predmetov a Jazz vo chvíli hráčovej neaktivity bude chrúmať svoju mrkvu a škeriť sa pritom na obrazovku. Čo sa týka nepriateľov, tí sa menia po každej planéte, takže sa hráč stále musí učiť na nové prostredie, nové veci, ktoré ho môžu zraniť a ktoré môže zobrať. Dizajn levelov je na každej planéte iný, čo je priam neuveriteľné, keďže planét je 28. Hra má celkovo 58 levelov a v každom leveli je plno tajných miestností, ktoré len tak ľahko neobjavíte. S Jazzom budete upaľovať od slnečných lesných planét plných čudesných objektov, cez robotické a industriálne oblasti až po záverečné kolá na materskej lodi.

Na každej planéte sa dá nájsť červený drahokam, ktorý vás po skončení levelu prenesie do bonusového kola. Tie sú kompletne v 3D a podobajú sa napríklad na špeciálne levely v Sonic CD, ktorý vyšiel o rok skôr. V tomto krátkom bludisku budete mať za úlohu za dve až tri minúty nazbierať určitý počet modrých drahokamov. Odmena za tento malý quest bude viac než štedrá – dostanete bonusový život. Ako pasce sa tam budú vyskytovať rôzne typy spomaľovacích kruhov alebo samoskákacích plošiniek. Niekedy sa zákerne za diamantom objaví „Exit“, ktorý vás vyhodí z bonusového levelu bez odmeny. Inak sa dá klasicky skákať alebo gúľať sa v štýle Sonica. A aby som nezabudol, dá sa nájsť aj špeciálny tajný level, v ktorom budete hrať za papagája – vašou úlohou bude oslobodiť ostatných zajatých vtákov alebo za opitého jaštera – tieto levely sa veľmi ťažko dajú nájsť.

Hlavnou a jedinou zbraňou je Jazzova modrá búchačka LFG-2000 , s ktorou rozmetáva nepriateľov na prach. (a nebudete mi veriť, ale je to odkaz na Doom a jeho BFG-9000). Špecialitou tejto zbrane je, že sa dá nabíjať rôznymi nábojmi. Základný blaster má neobmedzenú muníciu, potom tu je ohnivý toaster s väčšou rýchlosťou, dvojica rakiet s väčším dosahom, granátomet s funky fyzikou a TNT, ktoré zničí všetok život na obrazovke. Ovládanie je intuitívne a typické pre žáner arkád. Kým Jazza rozpohybujete, chvíľu to trvá a ak chcete vyskočiť vyššie, musíte sa najskôr rozbehnúť. Aj tak mi príde jeho beh príliš rýchly, pretože na obrazovke toho vidíte málo a nemôžete dostatočne rýchlo reagovať, aj keby sa pred vami objavila korytnačka. Keby bola hra viac oddialená, videl by toho hráč viac a nemusel by strieľať pri behu neustále pred seba. Aj tak to v mnohých prípadoch nepomôže. Našťastie, v druhom diele je kamera už ďalej.

Na konci každej epizódy je záverečný boss. Väčšinou je to Devan Shell, ktorý len mení dopravné prostriedky. Na konci prvej epizódy bude proti vám v lietajúcom tanieri, v ďalšej zas v pozemnom prostriedku, atp. Bohužial, záverečný bossovia nie sú príliš ťažký a správnou taktikou vám nemusia ubrať ani trochu života.

Nesmiem zabudnúť na špeciálne predmety v leveli. Sú nimi predovšetkým ochranné kocky, ktoré ochránia pred jedným útokom, ďalej to je nezraniteľnosť v tvare hviezd na cca 15 – 20 sekúnd. Super vec je strieľajúci papagáj, ktorý vám veľmi pomôže s nepriateľmi a stane sa na krátky čas váš osobný bodyguard. Stratíte ho pri strate života. A najväčšou peckou je hover, s ktorým si zalietate a budete zhadzovať na nepriateľov bomby…

Druhý diel Jazza vyšiel v roku 1998, pritom Arjan nechcene prezradil už v roku 1994, že sa na ňom pracuje. Mohli ste si v ňom zahrať za Jazzovho brata Spaza, ktorý sa inak ovládal a konečne autori oddialili kameru, takže sa mne osobne lepšie hrala. Tretí diel mal vyjsť v kompletnom 3D, no nakoniec bol zrušený, pretože Epic ani do roku 2000 nevedelo nájsť pre hru vydavateľa. Zachovala sa z neho hrateľná demoverzia, ktorú tu môžete vidieť. No a v roku 2002 vyšla verzia pre GameBoy Advance. Prvý a druhý diel s názvom Collection vyšiel digitálne pred troma rokmi na GoGu a každý stojí 9 eur, takže odtiaľ si môžete hru zohnať – alebo na niektorom z webov, ktoré sa venujú starým hrám.

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Jazz Jackrabbit titleVýrobca: Epic
  • Rok vydania: 1994
  • Platformy: DOS
  • Extra: cheaty 2 icon Obaly icon Soundtracky icon gameplay icon cestina icon monitor-wallpaper icon wikipedia icon

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *