Hidden & Dangerous

Hellrampage 1999, action, czech, Druhá svetová vojna, editor, stealth, takticka, vojenská, Windows Leave a Comment

Výborná česká taktická akčná hra v štýle Commandos

Česi vedia robiť hry. Presvedčili ma o tom už veľakrát – zoberte si takú Operace Flashpoint, adventúrnu sériu Polda, real-time stratégiu Original War, Mafiu alebo Vietcong. To som vymenoval len tie staršie. Najnovšie vyšla skvelá boomer shooter Hrot, krásna audiovizuálna plošinovka Bzzt alebo stratégia Last Train Home od Ashborne Games, ktorá je o česko-slovenskej légii. Hidden and Dangerous je legendárna taktická strieľačka z tretieho pohľadu. Vyšla 29.7.1999 na PC, o rok na Dreamcast a o ďalší rok aj na PlayStation. Vyvinul ho Illusion Softworks a bola to ich prvá hra. V roku 2004 bola potom vydaná ako freeware s podtitulom Deluxe – autori v nej opravili najvážnejšie chyby, vylepšili grafiku a prerobili menu. Deluxe edíciu budem dnes recenzovať – mám českú verziu s dabingom, no dal som si do nej Ultimate Mód 2.8, ktorý pridáva nové zbrane a upravuje ich mierenie a odstraňuje niektoré chyby. Bohužiaľ nové chyby vytvára a niektoré misie v tretej a štvrtej kampani nešli dohrať. Vytvoril ho Jakub z Poľska. HDčko ide v pohode na nových systémoch aj bez tohto módu. V decembri 1999 vyšiel datadisk Fight for Freedom, ktorý pridal 3 nové kampane. Mohli ste navštíviť Grécko, Belgicko alebo Poľsko. Tento datadisk bol pridaný do Deluxe edície.

Illusion Softworks založil Petr Vochozka v auguste 1997. Mali plán vydávať svoje hry globálne, nielen v Česku a Slovensku. V nasledujúcom roku začali pracovať na troch hrách. Prvou bolo Flying Heroes, o ktoré sa staralo hlavne Pterodon Software. Druhou bola gangsterka v štýle GTAčka, takže už vtedy pracovali na Mafii – vraj sa inšpirovali aj Max Paynom, ktorý sa im páčil, ako to pan Vochozka povedal v jednom interview z roku 1999. Treťou hrou bol Hidden and Dangerous. Ten bol vo vývoji najďalej. Na konci roku 1998 podpísali zmluvu s Take-Two Interactive, ktorá HDčko distribuovala do celého sveta. V januári 1999 chceli mať betaverziu a vydanie plánovali na jún toho istého roku. Hra vyšla na konci júla, takže termín celkom dodržali.

Na HDčku pracovalo 9 ľudí, čo bol dosť malý tím. Nemali pritom žiadne skúsenosti s vývojom tak veľkej hry. Petr Vochozka robil produkčného. Ďalších 7 ľudí sa na vývoji podieľalo v menšej miere – bol tam napríklad Petr Olšanský alebo Daniel Vávra. Medzi hlavnými vývojármi v Illusion Softworks bol Michal Bačík ako hlavný programátor. Engine pre Hidden and Dangerous celý sám vytvoril a následne hru aj naprogramoval. O level dizajn sa postarali Radek Bouzek, Peter Kubek, Tomáš Pluhařík a Martin Túma. Bol tu 2D grafik Martin Beneš a 3D animátor Jan Žatecký. Zvukové efekty vytvoril Michal Chovanec, Peter Nemec a Martin Beneš. Hlavný programátor Michal Bačík po vydaní hry z Illusion Softworks odišiel a založil si svoje vlastné malé štúdio s názvom Lonely Cat Games.

Po vydaní bola hra úspešná, že to prekvapilo aj samotných autorov. Hlavne v Európe a Anglicku sa hre darilo. PC verzii sa do mája 2000 predalo 350 tisíc kópií a do roku 2007 milión kusov. Vďaka tomu mohli pracovať na ďalších hrách ako Mafia a rozšíriť svoje pobočky aj na Slovensko. Keď pracovali na Mafii v roku 2002, už mala firma 150 ľudí. V Amerike Hidden and Dangerous až taký populárny nebol, pretože tam súperil s Rainbow Six. Na Metacritic získala PC verzia z 13 recenzí 74%. Recenzentom sa páčila grafika, veľké množstvo detailov, zvukové efekty, náročnosť a realizmus. Na druhej strane nadávali na bugy, zlé AIčko a z nich plynúcu frustráciu. Port na Dreamcast bol totožný, no autori museli hru upraviť na možnosti tejto konzole a hlavne zmeniť ovládanie pre gamepad. Port na PlayStation si zobralo na starosti štúdio Tarantula. Opäť museli bojovať s možnosťami hardware, no port bol veľmi zlý – chýbajú tu nahovorené briefingy, ktoré sú len textové, ovládanie je príšerne zložité a hra je ešte ťažšia než na PC. Veľa vecí tu autori zjednodušili – mieriť moc nemusíte, keďže tu je akýsi autoaim, pritom nepriateľov je oveľa viac než v PC verzii. Na misiu namiesto štyroch vojakov idete s jedným a keď zabijete nepriateľa, premení sa na balíček. Zbrane sa neprebíjajú a najkomickejšie je približovanie cez optiku. Pôsobí to, akoby ste sa hýbali, približovali a leteli vzduchom.

Hidden and Dangerous by som prirovnal k Delta Force alebo Commandos. Delta Force je viac akčnejší a Commandos taktickejší. HDčko je niekde medzi nimi. Nie je to hra len o strieľaní. Musíte hlavne taktizovať a opatrne postupovať naprieč levelom. Každého vášho vojaka skolí pár rán od nepriateľa a žiadne ďalšie životy nemá, takže si treba dávať dobrý pozor, kam s nim idete alebo aký príkaz mu dáte. Hra sa odohráva za čias druhej svetovej vojny. Budete ovládať elitné britské komando SAS (založená v roku 1941 Davidom Stirlingom), s ktorým musíte plniť misie po celom svete – pozriete sa do Talianska, Nemecka, Juhoslávie, Nórska alebo Československa. V základnej hre bolo šesť kampaní a Deluxe edícia pridáva ďalšie tri. V každej nájdete niekoľko misií, v ktorých musíte robiť sabotáž, záchranu vojakov alebo jednoducho prežiť nepriateľský útok. Do svojho tímu si môžete vybrať vojakov podľa svojho gusta. Každý má svoje meno, životopis a päť štatistík, takže každý vojak je unikátny – majú rozdielnu paľbu, reakciu, plíživosť, silu, vytrvalosť a ksicht. Na obranu je dobré vyberať si vojakov s dobrou reakciou. Plíživosť využijú hráči, ktorí chcú hrať hlavne stealth a zostať nevidení. No to je v tejto hre dosť ťažké. Taktiež je dobré prečítať si vojakov psychologický profil, pretože môže mať zbrklosť alebo unáhlenosť a to vždy zaváži, ak necháte počítač, nech ho ovláda. V jednom momente môžete sami priamo ovládať len jedného vojaka. Briefingy s českým dabingom sú geniálne, nadabované profesionálnym hercom Pavlom Rímskym, ktorý vo filmoch daboval aj Sylvestra Staloneho alebo Morgana Freemana. Jeho hlas spoznáte okamžite – vďaka jeho hlasu a perfektným briefingom som sa tešil na každú ďalšiu misiu.

Mapu si môžete v hre zapnúť medzerou. Slúži na orientáciu v leveli + plánovanie ďalších akcií. Svojim vojakom môžete dávať waypointy a plánovať cesty. Pre dlhšie presuny, kde nie sú nepriatelia je to v pohode, no ak AIčko stretne po ceste nejakého nepriateľa, prestane poslúchať a robí si čo chce, preto som mapu moc nepoužíval. Ak sa nechcete vŕtať v mape, môžete namiesto toho vojakom zakričať povely. Dobre počúvajú len na následuj ma a stoj, no veľakrát sa zasekávajú o objekty a než nastúpia do vozidla k vám, tak to strašne dlho trvá. V prvej misii sa vojak dotkol vody, postava sa zasekla v neviditeľnom trojuholníku a nemohol som s ním hrať. Iné rozkazy neodporúčam riskovať, pretože keď im prikážete vpred, je to taký samovražedný bezhlavý útok. Keď im zakričíte, aby nestrieľali, tak budú strieľať stále zbesilo po prvom nepriateľovi, ktorého uvidia. Keď som im dal rozkaz, aby išli za mnou a nestrieľali stále na nepriateľov, tak môj rozkaz ignorovali. Išlo ma poraziť. Chcel som sa so všetkými štyrmi rýchlo presunúť, no môj vojak videl nepriateľa, tak do neho hlúpo strieľal, aj keď mal len samopal a nemeckí vojaci pušky. Párkrát sa mi stalo, že sa vojak napriek mojim rozkazom rozbehol úplne opačným smerom. Keď som si pozrel mapu, mal tam vlastný waypoint, ktorý som mu musel zmazať. Umelá inteligencia sa niekedy chová čudesne, a tak som radšej chodil len s jedným alebo dvoma vojakmi, ostatných som nechal trčať na začiatočnom bode. Vaši spolubojovníci sa vám budú pliesť pod nohy, zavadzať v úzkych priestoroch a sa mi stalo, že ma nechcene zabili, keď strieľali po nepriateľovi.

Umelá inteligencia nepriateľov je na zaplakanie. Plížiť sa a zabiť niekoho zozadu nožom je nemožné, takže odporúčam strieľať. Nepriatelia majú tri nastavenia – buď sú niekde zakempení a len čakajú, kedy sa ukážete. Vtedy majú najväčšiu presnosť a vedia neustále, kde sa nachádzate. Majú akýsi 360 stupňový radar a v stotine sekundy je po vás. Počujú vás aj keď sa potichu plazíte za nimi a nevydáte ani hlások, oni sa otočia a okamžite vás zabijú, ani nestihnete zareagovať. Potom tu sú hliadkujúci, ktorí o vás nevedia a vždy prekvapene zazjapú, ako keby ešte nevideli Angličana. Vtedy máte asi dve stotiny sekundy zareagovať skôr než vás zabije nepriateľ. Tretím nastavením je vojak-lovec. V misiách to je horda vojakov, ktorý idú samovražedne priamo na vašu pozíciu a vám stačí len mať dostatok munície a počkať si. Mne najviac vyhovoval druhý typ. Prví zakempení nepriatelia, ktorí vás vidia, sa niekedy nedali zabiť. A ak obsluhovali nejakú primontovanú zbraň, tak ste nemali šancu. Umelá inteligencia cheatuje a neustále vie o vašej pozícii. Aj keď máte snajperku a v diaľke Nemcov ani s optikou cez hmlu takmer nevidíte, oni vás v pohode sejmú s guľometom bez optiky. Majú šialenú presnosť – stačí sa trochu vykuknúť z poza rohu a ste mŕtvi. To ma neskutočne frustrovalo. Súboje na väčšiu vzdialenosť sa nedali rozumne hrať. To isté platilo, keď ste boli proti tanku. Jeho strela vás trafila na milimeter presne. Autori mohli nastaviť vojakom menšiu presnosť, aby to bolo viac reálne.

Ovládanie je na jednej strane zložité, no môžete si ho nastaviť podľa seba. Mierenie s myškou bolo ťažkopádne a než som na niekoho namieril, bol som zranený alebo mŕtvy. Zle sa strieľa ako z tretieho pohľadu, tak z prvého, pretože zameriavač zbrane ide synchronizovane s pohybom vojaka. Než váš vojak zastaví a namieri zbraň, už je neskoro. Obtiažnosť a zabugovanosť hlavne v open-world hrách je pre českých vývojárov dosť špecifická. V HDčku ste to mohli pocítiť hneď ako ste zapli prvú misiu na moste. Po vydaní bola hra naozaj nehrateľná, často padala a ani v roku 2004, kedy bola vypustená ako freeware s prívlastkom „Deluxe“ a boli v nej opravené najkritickejšie chyby, nebola bezchybná. No nám to v tom čase nevadilo – aj tak sme ju milovali. Boli sme hotoví z parádnej vojnovej atmosféry a mohli sme si zahrať za červené barety. Plazili sme sa za nepriateľskými líniami, strieľali do nacistických vojakov, ovládali množstvo vozidiel, rozdeľovali výbavu vojakom a starali sa o nich. Museli sme plánovať a pomaly postupovať. Nebola to zbesilá strieľačka ako Doom alebo Quake. Keď ste v HDčku urobili jednu chybu, tak vám zomrel vojak. Obtiažnosť bola nekompromisná. Musím ešte zmieniť perfektnú hudbu, ktorú zložil Jim Rose. Je až filmová. Soundtrack má len nejakých 18 minút, no skladateľ využil zvuk symfonického orchestra.

V Deluxe edícii je celkovo 9 kampaní a 32 misií. Celú hru som prešiel za 16 hodín. Niektoré misie sú ľahšie, iné šialene ťažké až nedohrateľné. Takmer všetky kampane ma bavili, no najhoršie boli v Juhoslávii a Poľsku. Hra sa pritom dá dohrať za pár hodín, ak viete kam ísť a kde presne sú nepriatelia. Videl som speedrunnera, ktorí hru prešiel za 86 minút, čo je pre mňa nepochopiteľné. Misií je naozaj veľa a nie sú repetitívne, takže sa nudiť nebudete. Budete pohybovať v rôznych krajinách, takže atmosféra a podnebie sa budú prirodzene meniť. Na pohyb môžete používať ako vlastné nohy, tak dopravné prostriedky. Sú tu rôzne džípy, nákladné autá, motorky, motorové člny alebo osobné autá. Vozidla sú ale príšerne pomalé. Kým sa s nimi rozbehnete, nepriateľ po vás začne strieľať a zničí vás aj s vozidlom, takže sa viac oplatí ísť po vlastných.

Pred začiatkom každej kampane odporúčam zobrať aspoň 10 výbušnín, raketomet a veľa rakiet. Kampaň je dlhá a nikdy neviete, či nebudete musieť niečo odpáliť alebo vás nezačne naháňať pol tucta tankov. Ak si na začiatku dáte do spoločného skladu málo výbušnín, už si ich neskôr nemôžete pridať. Počítač dokáže každého vojaka vyzbrojiť sám, čo je skvelé, no výbušniny mu nedá. Tie musíte ručne premiestniť zo skladu na vojaka. Každý unesie iný náklad, podľa sily. Ja som mal ako prvého sapéra s výbušninami a samopalom, potom dvoch snajprov, ktorí likvidovali nepriateľov z diaľky a vojaka s guľometom. Raketomet mi počas kampane párkrát nepochopiteľne zmizol, preto som musel tanky likvidovať časovanou náložou. Ďalšia divná chyba bola, že sa niektoré kampane domiešali – Československá za Ardeny a Poľsko bolo tiež inde. Viním z toho mód, ktorý som si nainštaloval, no je možné, že to bolo tak už predtým.

Prvá kampaň je celkom krátka a obsahuje 4 misie. Nachádzate sa v Taliansku. V prvej misii musíte prekročiť most a stretnúť sa s odbojármi. Ako začiatočná misia je výborná – bude v nej málo nepriateľov. Pri moste hliadkuje jeden, ktorý si vás okamžite všimne. Nedá sa zabiť potichu nožom. Keď ho eliminujete, ďalší vybehnú z búdy vedľa vás. Ak budete rýchly, dá sa využiť prechádzajúci vlak, aby ste sa dostali nepozorovane na druhú stranu mostu. No tam sú ďalšie hliadky, ktoré vás rýchlo zabijú. Vy ich v hmle takmer nevidíte, preto je lepšie postupovať pomaly a so snajperom všetkých zabiť. Ak sa čo i len dotknete prstom na nohe rieky, tak zomierate. V druhej misii musíte oslobodiť zajatých letcov z rafinérie. Ako vedľajšiu úlohu musíte zničiť nepoškodené tanky. Zoberte si časovanú nálož a nezabudnite na snajperku. Budete začínať v tuneli, no keď sa dostanete na povrch, budú vás otravovať ostreľovači vo veži. Na tanky sa dá dostať rebríkom a následne musíte preskočiť na tank, ktorý ostatné spojuje a ten odpáliť. Dočkáte sa pekného výbuchu a zvučka vás odmení za splnenie cieľa. Druhý tank je východnejšie pri budove, z ktorej máte zachrániť letcov. V budove je veľa nepriateľských vojakov a je tu len jeden vchod, takže trpezlivo všetkých zabite. Na konci zistíte, že letcov odviedli na vlakovú stanicu. Tam sa odohráva tretia nočná misia s parádnou atmosférou. V bunkroch pri protilietadlových kanónoch sú hliadky a ďalšie sú v stanici. Tam ste mali nájsť letcov, no tých odviezli obrneným vlakom. Môžete si tu zajazdiť v pomalom nákladiaku a ako bonus vyhodiť cisternový vagón do vzduchu, aby spojenecké bombardéry vedeli, kam zhodiť bomby. Záver misie je perfektný. Začne hrať hudba, rozoznejú sa sirény a vy budete počuť niekde nad vami burácať motory bombardérov ako zhadzujú bomby. Na začiatku štvrtej misie mi hra spadla a následne nešla zapnúť. Musel som ju reinštalovať a dal som si do nej ultimátny mód. Posledná misia je náročná. Musíte v nej zničiť tri obrnené vagóny a zabiť všetkých nepriateľov. Na okolitých kopcoch sú zakempení snajperi, no je to komické, pretože kopce sú špicaté a vojaci na nich ležia. Keď sa dostanete bližšie k mostu, začne hrať akási opera. O zábavu budete mať postarané. K vagónom sa dá dostať sprava, no musíte mať ďalšie časované nálože, pretože granátom ich nezničíte.

Druhá kampaň v Juhoslávii je poriadne ťažká. Obsahuje päť misii. V prvej musíte zničiť zdymadlové dvere, no ako v intre uvidíte, nič nepôjde podľa plánu. Vaše lietadlo zostrelia, preto musíte rýchlo vyskočiť. Nachádzate sa mimo plánovaný zoskok. Každý váš vojak dopadol v inej časti lesa, preto sa najskôr musíte nájsť a zoskupiť. Okolo vás je plno nepriateľských vojakov, ktorí sa v lese ťažko hľadajú. Nepriatelia vás vidia aj cez stromy a hmlu a vy ich nie, čo celú misiu sťaží. Keď prídete na kraj mapy, kam musíte utiecť, cestu stráži obrnené vozidlo. Keďže som si zabudol zobrať výbušniny alebo raketomet, preplížil som sa s vojakmi popri ňom a ukončil tak misiu. Obrnenec sa nepohne z miesta a keď ste pri ňom blízko, tak nezačne strieľať. Druhá misia bola skvelá. Ste v meste, kde musíte nepozorovane získať civilné šaty a ukradnúť čln. Nemci vás nesmú uvidieť, pretože zalarmujú ostatných a tí ujdú aj s člnom. Šaty nájdete v jednej uličke a musíte prezliecť všetkých štyroch vašich vojakov. Potom si dajte preč zbrane, aby ste neboli podozriví. Pri Nemcoch sa v pohode môžete pohybovať – ja som ich zabil nožom. Ostatní si ničoho nevšimli. V meste sa dá nájsť aj bordel, odkiaľ počujete spev, no žiaľ sa nedá ísť dnu. Misiu ukončíte ukradnutím člna. Tretia misia je náročná a veľmi frustrujúca. Počas nej som mal chuť odinštalovať hru. Musíte sa rýchlo dostať k tanku, tým zničiť zdymadlové vrata a utiecť. Všetko musíte urobiť veľmi rýchlo, pretože onedlho vás zozadu napadnú Nemci. Ak budete váhať, nacistov príde toľko, že ich so svojim snajperom nestihnete všetkých zabiť. A prídu aj obrnené vozidlá. Pri rieke je obrnený vlak, ktorý vám bude znepríjemňovať život a rovnako vás potrápi tuposť a neposlušnosť vašich vojakov. Štvrtá misia je v zákopoch. Tu okúsite nadľudské reflexy nemeckých ubermenchen. Musíte postupovať pomaly, obchádzať zákopy a pritom zabíjať zakempených nepriateľov. Posledná misia mi prišla nedohrateľná. Musíte počkať na lietadlo než pristane a otočí sa a potom do neho nastúpiť. Nepriateľov ale príde toľko, že ich nemáte šancu všetkých postrieľať. A keď sa chcete presunúť do lietadla, tak vás nepriateľská paľba okamžite zničí. Nepriatelia by sa dali v pohode pomaly zabiť, no lietadlo nepočká a po čase odletí. V budove sa dajú nájsť silné guľomety, ktorými veľké hordy nepriateľov postrieľate. Fakt náročná misia.

Tretia kampaň v Nemecku obsahuje 6 misií. Prvé tri sú skvelé, potom príde peklo. Ale poďme poporiadku. Prvá misia bude v zámku, v ktorom musíte odpáliť archív a oslobodiť väzňov. Začínate v noci v labyrinte a musíte sa dostať do budovy. Nepriateľských vojakov nie je moc a nevedia o vás, čo je veľká výhoda. Interiér zámku je nádherný, všade je plno lustrov a obrazov. Autori si s ním fakt vyhrali. Môžete ísť do každej miestnosti. Nepriatelia budú číhať na schodisku a v úzkych chodbách zámku. Archív sa dá zničiť aj granátom, čo je výhoda, no ja som použil aj časovanú nálož. Väzni sú v suteréne – najskôr musíte nájsť kľúč, ktorý má u sebe jeden nemecký vojak a potom väzňov oslobodíte. Za vami sa bude hrnúť 6 ďalších ľudí, takže v malom priestore vám budú prirodzene zavadzať. Potom musíte s väzňami nasadnúť do nákladiaku a odísť. Mne sa ale aj po splnení všetkých úloh a oslobodení väzňov misia neskončila. V druhej misii napadnete vilu, ktorú obsadili Nemci. Máte tu zajať veliteľa Steinera a vystrieľať všetkých nacistov. Toto je ďalšia nočná misia. Tie mi vyhovovali najviac. Pri plote hliadkujú stráže a pri vile svieti reflektor so snajprom. V tej tme ho nemáte šancu vidieť, pretože dohľad nie je veľký, no on vás v pohode zastrelí akoby bol deň. Vo vile je plno vojakov, sú skrytý na WCku, kancelárii a aj v hale, kde je schodisko. Vila je opäť urobená skvelo, ako exteriér, tak interiér. Fakt vydarená misia. Len v jednej časti ma Nemci, ktorí boli vonku pri bráne, začali cez stenu zabíjať, keď som bol na schodisku. Tretia misia bola opäť podľa môjho gusta. Nachádzate sa v podzemí a musíte toho čo najviac vyhodiť do vzduchu. Je tu aj sklad trhavín, takže si výbušniny môžete aj zobrať. Keď vystrieľate nepriateľov, môžete začať demolovať.

Štvrtá misia je v pracovnom tábore. Tu začne prituhovať. Musíte nájsť obrnené vozidlo a s ním z tábora utiecť. V tábore je veľa vojakov a hlavne veží s guľometom. Stráže na veži reagujú bleskovo a nemal som šancu ich zabiť. Keď sa dostanete k obrnencovi a von z tábora, na konci vás čaká ešte jedno nemilé prekvapenie. Tank. Keďže som nemal raketomet, k tanku som musel dobehnúť. Jeho strelám sa dá pekne uhnúť a keď budete pri ňom, už po vás nebude strieľať. Hodil som mu tam časovanú nálož a prešiel s transportérom. Piata misia bola dlhé nekončiace peklo. S transportérom musíte utekať pred tankom a pred vami budú ďalšie tanky a vojaci s panzerfaustom. Skúšal som veľa možností, no najlepšie bolo hneď na začiatku sa zbaviť tanku, ktorý vás naháňa. On ide po svojej trase a nedokáže otočiť dozadu delom, takže som ho obišiel a sledoval ho. Zničil ho iný nemecký tank, ktorý po mne strieľal a vďaka tomu som mal proti nemu dobré krytie. S ďalším vojakom som si nazbieral panzerfausty, matrixovsky sa vyhýbal strelám tanku a strelil do neho raketu. Je tu ešte jeden tank, no ten sa dá obísť. V nepriateľskej základní boli voľné tanky, no tie sa nedali zobrať. Celú misiu musíte hlúpo odohrať v slabom transportére, ktorý má len guľomet. Takto nejako sa bude odohrávať zvyšok misie. Vždy vám cestu zatarasí tank, takže ho musíte zničiť. Na niektorých nepomohli ani panzerfausty, tak som ich musel zlikvidovať výbušninou. V poslednej misii musíte obraňovať mólo a zničiť prichádzajúcu armádu a dva tanky tigre. Na móle sa dajú nájsť míny, s ktorými zamínujete cestu tankom. Najdôležitejšie je zničenie tankov. Pechoty príde hrozne moc, no máte guľomety, s ktorými sa táto armáda dá zničiť.

Kampaň v Nórsku je mrazivá. Túto zmenu prostredia plného snehu a ľadového vetra som vítal. V prvej misii musíte dať dva rádiové vysielače k elektrárni, aby ho mohlo spojenecké námorníctvo vybombardovať. Nepriateľov je tu veľa a konečne som si vyskúšal nové zbrane z módu. Pištoľ s tlmičom nemá veľký dosah, no môžete s ňou zabíjať potichu. Hliadky v tejto misii musíte trpezlivo postrieľať – najviac ich bude pri elektrárni. Je tu obrnený vlak, ktorý som odpálil raketometom a následne položil dve rádia. Nezabudnite si ich dať pred začatím kampane do inventára. Nemohli by ste dokončiť misiu. Potom malo prísť bombardovanie, tak som čakal, no nedočkal som sa. V druhej misii musíte zničiť anténu a laboratórium. Začínate na kopci, kde bude fúkať mrazivý vietor. Vonku nie je moc nepriateľov, komu by sa aj chcelo mrznúť na stráži. Sú tu dvaja snajpri, ktorí vás uvidia, keď budete prechádzať nad labákom a pri anténe sú ďalší. Znovu mi nešlo splniť misiu aj keď som vyhodil labák do vzduchu. Anténa nešla zničiť ani výbušninou, ani raketometom. Tretia misia je perfektná. Pôjdete do pivovaru zničiť ďalšie laboratórium, kde vyrábajú ťažkú vodu. Stráži bude veľa, no ešte viac sa ich na vás vyvalí po prechode dlhou chodbou. Dôstojník si tu púšťa nemecké pomalé pesničky a užíva si pohodu, no vy mu ju narušíte. V štvrtej misii sa musíte dostať do bunkru – máte dve nemecké uniformy, no treba si dať pozor na podozrivé stráže. Posledná piata misia pokračuje, kde ste skončili. Tunelom ste sa dostali do bunkru, kde je zaparkovaná ponorka. Vaša úloha je jednoduchá – zničiť ponorku. V doku je ohromné množstvo stráží, no keď ich všetkých zabijete a položíte časovanú nálož, výsledný výbuch bude stáť za to.  

Piata kampaň je veľmi jednoduchá – obsahuje len jednu misiu. Ste v nej v Severnom mori a v nemeckom krížniku musíte nájsť nepoškodený šifrovací stroj. Takže prehľadáte most, ubikácie vojakov a sklad. Nič zložité a za 15 minút máte hotovo. Šiesta kampaň sa odohráva v Československu. Tá je tiež krátka ale dobrá. V prvej misii sa budete pohybovať v Prahe, kde zúri vojna. Jedného vedca potrebujete dostať z centra Prahy až na letisko. Sú tu Nemci a Rusi a veľmi veľa snajprov – hlavne vo veži. Historické mesto je veľmi pekne urobené. Pri katedrále je schovaný tank, no ten veľmi ľahko zničíte. Potom tu je ešte delo na kopci, no celá misia je jednoduchá. Druhá misia je tiež ľahká. Nachádzate sa na veľkom letisku – vašou úlohou bude vedca previesť cez celé letisko a dopraviť do lietadla. Nepriateľskí ostreľovači sú roztrúsení po vežiach a ďalší budú na riadiacej veži. Ja som si zobral jedného snajpra a s ním opatrne všetkých vystrieľal. Keď bola cesta vyčistená, tak som vedca previezol na dráhu.

Do Deluxe edície pribudli ešte tri nové kampane. Siedma poľská je asi najslabšia z celej hry. V prvej misii máte z jedného letiska oslobodiť nemeckého vedca Franza Kliegemana a odletieť s ním v lietadle. Potrebujete ako vedca, tak lietadlo, pretože vedec pozná tajomstvá raketovej technológie. Je dobré si zobrať len troch vojakov, pretože lietadlo je štvormiestne a štvrté miesto obsadí vedec. Jeden váš vojak je prezlečený za nemeckého dôstojníka – s ním zabijete vodiča, ktorý vezie iného dôstojníka a dostanete sa tak na letisko. V prevleku môžete potichu nožom vyčistiť všetky hliadky, no dajte si pozor, aby ste nespustili alarm, pretože z kasární sa vyvalia ďalší vojaci. S ďalšími dvoma sa do základne môžete dostať kanálom. Potom musíte zničiť všetky nepriateľské lietadlá a utiecť aj s vedcom. Keď vedca potichu oslobodíte, z ničoho nič sa rozozvučí alarm a vybehne horda Nemcov. To som moc nepochopil. Preto som takticky rozmiestnil vojakov, naschvál spustil alarm a vystrieľal celú základňu, aby mohol vedec prejsť. Druhá misia je príšerná. Vaše ukradnuté raketové lietadlo zostrelili a časti ste presunuli do lode, ktorú musíte chrániť. Nepriateľov je toľko, že ich všetkých nevystrieľate. AIčko vám moc nepomôže.

Osma kampaň sa odohráva vo francúzskych Ardenách a je podobne mrazivá ako tá v Nórsku. Prišla mi výborná. Ešte viac v nej budete cítiť, že ste sami opustený na nepriateľskom území a okolo vás to je samí Nemec. Prvá misia je podarená. Musíte zničiť zásobovací most, ktorý si nacisti postavili. Máte džíp, takže prvých nepriateľov ľahko zničíte. Pri moste postupne zneškodníte všetky hliadky vrátane zaparkovaného tanku. Tu som opäť musel využiť matrixovské pohyby a nabíjanie tanku k tomu, aby som vystrelil z raketometu. Most je dlhý a musíte ho zničiť celý. Nestačí zničiť len jednu polovicu. Problémom je, že na druhom brehu sú dve delá, takže sa k poslednej časti nepriblížite. Ja som vyslal jedného samovraha s džípom a celý most preletel skôr, než sa vojaci za delami spamätali. Potom som s ich delami zničil most a späť na druhý breh som sa dostal motorovým člnom. Útek nebol až taký zložitý – nechcelo sa mi ničiť ďalšie dva tanky, tak som s džípom prešiel cez les. Druhá misia je v lese – musíte v ňom nájsť amerických zajatcov. Les je plný nemeckých vojakov a tankov a k tomu sú niektoré časti cesty zamínované, takže s džípom musíte ísť opatrne. Je to výborná misia. Veľa času strávite prieskumom mapy a opatrných našlapovaním. Posledná tretia misia je obranná, no rozhodne najlepšia z nich. Najskôr musíte obsadiť nepriateľské skladisko, vystrieľať všetkých nepriateľov aj na vežiach a potom sa musíte brániť pred nepriateľmi, ktorí na vás pôjdu z troch strán. Môžete tu ukradnúť spojenecký tank sherman – konečne som sa toho dočkal. Autori dali do hry možnosť sadnúť si do tanku. S ním bude obrana ľahká, len si dajte pozor na nepriateľské tanky.

Posledná deviata kampaň je v Grécku. Prišla mi tiež dosť dobrá. Musíte v nej nájsť základňu partizánov a zabiť ich vodcu Kostakipulosa. V prvej misii máte za úlohu zachrániť obyvateľov malej dediny. Tí sú v kostole, ktorý je zamínovaný. Ak vás nepriatelia uvidia, hneď odpália výbušniny a zničia kostol. Takže zo začiatku musíte ísť potichu a odporúčam využiť minimálne dvoch vojakov. S jedným pôjdete dozadu, aby zabil zálohy a s druhým budete kontrolovať odpaľovacie zariadenie. Keď zaznie alarm, všetci teroristi sa k zariadeniu nahrnú, preto budete mať málo času ich zneškodniť. Výhodou je, že do vašich striel budú slepo nabiehavať a keď ich zabijete, v meste už zostane len málo nepriateľov, ktorých ľahko zneškodníte. V druhej misii musíte prejsť dlhé údolie, ktoré sa hemží snajpermi a nepriateľskou armádou. Tu vám stačí ísť s jedným snajperom a pomaly všetkých vystrieľať. Nepriateľskí ostreľovači sú presní a zabijú vás na jednu ranu hneď, keď sa ukážete. Je tu úzka horská cesta, ktorou môžete ísť a vďaka tomu budete mať celé údolie ako na dlani. Pod zničeným mostom bude prvá väčšia prekážka – dve guľometné hniezda a obrnený transportér. Na konci si nepriatelia pripravili dobrú obranu – zákopy a tank, takže budete mať čo robiť, aby ste prešli. Tretia misia bola zábavná. Podľa rád briefingu som mal ísť stealth, no to sa moc nedalo, pretože hneď na začiatku vás uvidí snajper a začne po vás strieľať tank. Išiel som druhou stranou, než to odo mňa chcela hra a s džípom som obehol tank, pretože AIčko ho nevedelo otočiť. Zozadu som ho zničil raketometom a potom s džípom prešiel po schodoch až do ruín plných nepriateľov. Nechcelo sa mi ich zabíjať klasicky, tak som ich s džípom prešiel. Pripomenulo mi to časy Carmageddonu. V poslednej štvrtej misii ste v základni partizánov. Tu musíte zabiť všetkých nepriateľov vrátane vodcu Kostakipulosa a zničiť hydroplán, ktorým bude chcieť utiecť. Hneď na začiatku je jeden vojak s guľometom, ktorý je veľmi rýchly – musíte mať šťastie, aby ste ho zabili. Vnútri išlo likvidovanie teroristov hladko, no choďte po schodoch, pretože keď pôjdete po rebríku, môžu vám vaši parťáci spadnúť na hlavu.

80

Hidden and Dangerous hodnotím z dnešného pohľadu veľmi kladne aj napriek množstvu chýb. Na túto hru mám veľmi pekné spomienky – bolo to moje detstvo. Je tu skvelý český dabing, parádna hudba a misie majú výbornú atmosféru. Hra je inak stále vo veľmi zlom technickom stave aj po opravách. Bugy, zlé ovládanie, príšerná umelá inteligencia a nevyvážená obtiažnosť z HDčka robia niekedy až nehrateľnú taktickú hru, pri ktorej budete frustrovaný. Niektoré misie nejdú dohrať a v iných na vás autori hodia toľko nepriateľov, že len krútite hlavou. Iné misie sú naopak dizajnovo skvelo navrhnuté a vidíte v nich potenciál, aká mohla byť celá hra.

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *