Death Rally

Hellrampage racing Leave a Comment

Adrenalínové závody v minimalistickom vizuále…

Keď svet ešte nepoznal Mashed, musel si vystačiť s Death Rally. Nehovorím, že predtým nevychádzali akčné závody videné zhora – vyšiel taký Micro Machines, Carnage či Slicks ’n Slide. Death Rally tento žáner priviedol k dokonalosti, no potom prišiel Mashed a ten predchádzajúcu dokonalosť rozmlátil na márne kúsky a posunul hranice šialenej závodnej zábavy pri jednej obrazovke vo viacerých ľuďoch na úplne novú úroveň. Death Rally som v minulosti nehral a teraz som zistil, že som bol ochudobnený o nervydrásajúci zážitok.

Je zvláštne vidieť prvotiny niektorých firiem. Ako keby vykročili nesprávnym smerom a po rokoch prešli na úplne iný žáner. Death Rally bola prvá hra spoločnosti Remedy. No a potom prišiel Max Payne o päť rokov neskôr, z ktorého si všetci hráči sadli na zadok. Niektorým firmám sa žáner, akému sa budú venovať nikdy nepodarí nájsť. Remedy malo to šťastie, že vydali prvú kvalitnú hru a následne sa im podarilo preraziť s Maxom. Podľa mňa to nebolo šťastie. Jednoducho vedeli vytvárať hry a bavilo ich to. V súčasnosti vyrobili adventúru Alan Wake, Quantum Break a budúci rok by mal vyjsť Control.

Ale vráťme sa späť k ich prvotine. V Death Rally začínate s necelými 500 dolármi a najslabším autom. Spočiatku je hra krutá a budete stále prehrávať. Závody sú veľmi dobre urobené – ide v nich o bezkonkurenčnú nálož adrenalínu, kedy sa snažíte predbiehať nepriateľov a nejde vám to, pretože majú rýchlejšie vozidlá, hádžu vám pod kolesá míny a vy sa snažíte po trati silou-mocou zbierať maličké bonusy na doplnenie turba, aby ste sa k nim trochu priblížili.

Jazdiť je jednoduché a predsa chytľavé – to podtrhuje intuitívne ovládanie a dobre zasadená kamera, takže vidíte dostatočne dopredu, aby ste mohli včas zareagovať (alebo dozadu, aby ste nepriateľom mohli hodiť mínu pod kolesá). V garáži si po zápase môžete opraviť auto (a oprava nestojí zo začiatku až tak veľa), vytuniť, či kúpiť oveľa lepšie. Zlé je, že vám po kúpe nového auta všetky upgrady z minulého zmiznú a začínate nanovo. Na druhej strane, ak máte upgrady, tie sa automaticky predajú a za auto zaplatíte menšiu čiastku. Z podzemného obchodu si môžete kúpiť okrem mín a turba aj bodáky na prednom nárazníku, ktoré pri kontaktu poškodia nepriateľské vozidlo alebo si môžete kúpiť sabotáž, ktorou poškodíte náhodné vozidlo na začiatku trate. Najlepšie na tom všetkom je, že trate aj nepriatelia sa vyberajú náhodne.

Na začiatku si zvolíte obtiažnosť a občas za vami náhodne príde sponzor, ktorý bude chcieť, aby ste napríklad zničili jedného hráča skôr, než príde do cieľa. Môže vám dať aj iné úlohy (napríklad pozbierať pilulky po mape a byť prvý). Ak túto úlohu splníte, dostanete celkom tučnú finančnú odmenu, no ak ju nezvládnete splniť, stratíte peniaze, ktoré sú v hre najpotrebnejšou komoditou. Je celkom riskantné sa rozhodnúť, či zobrať „misiu“ alebo nie. Ide opäť o intuíciu: vedieť, kedy na to máte a kedy nie. Niekedy vám zase dajú prémie za zopár výhier v rade (so slovami „neprepi ich hneď!“), čo vždy poteší. Najviac ma potešilo, že vždy, keď rozohráte novú hru, dostanete iný zážitok.

Na Death Rally mi vadila nemožnosť ukladania hry, na druhej strane som kvitoval, že si môžete vybrať, či chcete hrať so zbraňami alebo bez (poteší hlavne pacifistov). Umelá inteligencia tiež nie je na zahodenie, na ľahkú obtiažnosť je ľahké vyhrať, no vždy aspoň jeden protivník sa vám vyrovná, na strednú obtiažnosť sa musíte prebíjať a snažiť, aby ste boli aspoň tretí, no a na ťažkú obtiažnosť je to naozaj ťažké. V hre ide o to, dostať sa z posledného 20. miesta na miesto prvé. Niekedy mi vadilo, že som sa zasekol o neviditeľnú prekážku, no audiovizuálna stránka je úžasná a aj dnes ma nadchla. Trať je veľmi prehľadná a aj bonusy, ktoré sa na nej z času na čas objavujú. Nestalo sa mi, že som si pomýlil mínu s turbom (naopak som prešiel človeka, pretože som si myslel, že to je veľká oprava :D). Občas sa po mape objavia muchotrávky, ktoré rozvlnia obrazovku, ako keby ste boli nafetovaný. Keď ju zoberie nepriateľ, značne ho to spomalí.

Vylepšovanie auta je životne dôležité, verte mi. Už len jedno vylepšenie motora vás môže posunúť z tretej priečky na prvú alebo zachrániť život od šialených nepriateľov. Zbrane sa na začiatku trate aktivujú až po určitom čase a naozaj nechcite byť vpredu, keď sa spustí paľba z guľometov. Ja som to riešil taktikou buď rýchleho úprku vpred – tým som si síce vypotreboval všetko turbo, ale aspoň som nedostal salvu a mal som slušný náskok – alebo som sa stiahol dozadu a počkal, kým si nepriatelia minú muníciu a potom ich začal obiehať. Táto druhá taktika je riskantná hlavne neskôr, kedy majú nepriatelia už míny a veľmi šikovne ich používajú.

Až v roku 2009 DOSovú verziu, kedy vyšla verzia na Windows, uvoľnili ako freeware. Na steame si môžete Windowsácku verziu kúpiť za 10 eur. Ak sa nechcete babrať s mojou uploadnutou verziou a DOSBoxom, môžete si stiahnuť hru priamo od vývojárov, kde hra beží na nových systémoch.

[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]

  • Šesť áut, z ktorých si môžete v hre vybrať, je založených na skutočných autách: Vagabond = VW Beetle, Dervish = Ford Ranger pickup, Sentinel = Peugeot 405, Shrieker = Chevrolet Camaro a Wraith = Porsche 911. Výnimku tvorí Deliverator, ktorý sa podobá na Mach 5 zo Speed Racer.
  • Remedy predalo celosvetovo viac ako 85 tisíc kópii hry, čo bol na Fínske štandardy neuveriteľný úspech
  • Prvú vydanú verziu tejto hry beta testeri firmy Apogee pomenovali ako HiSpeed. V druhej časi bety bola hra premenovaná na Death Race, no pre copyright museli zmeniť názov na Death Rally

[/su_box] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Death Rally titleVýrobca: Remedy Entertainment, Apogee Software
  • Distribútor: GT Interactive Software
  • Rok vydania: 1996
  • Platformy: DOS (41,3 MB – FullRIP), Macintosh, Windows
  • Extra: cheaty 2 icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon abandonia-icon1 steam1 icon wikipedia icon

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *