Commander Keen 1: Marooned on Mars

Prvá “nekrvavá” hra od id Software a arkáda, ktorá zmenila históriu PC

A. Carmack, J. Carmack (neboli príbuzní, aj keď mali rovnaké priezvisko), J. Romero, T. Hall a L. Roathe začali najskôr v Softdisku, čo bola firma, ktorá vyrábala programy, neskôr teda začali vyrábať hry pod názvom Gamer Edge pre Apple II a PC. Títo páni chceli vyrábať hry hlavne na PC, pretože John Romero, veľký vizionár, videl, že na PC je budúcnosť aj keď PC nebolo až tak populárne v Amerike a Ázii, kde skôr fičalo NES v 90tych rokov (Super Mario Bros). John Carmack pretvoril side-scroll efekt, ktorý používali hry od Nintenda (a zmenil tak dejiny PC). Malo to ale jeden háčik – počítače v tom čase boli veľmi pomalé, no Carmack tento problém prelúskol potajme za pár nocí (paradoxom je, že sa o to pokúšali profesionálny veteráni z väčších firiem a neuspeli). Išlo o to, že keď sa panák posúval v hre, musela sa veľmi rýchlo vykresľovať ďalšia časť obrazovky a aby to nevyzeralo kostrbato alebo aby to zvládol vtedajší hardware, Carmack jednoducho dal príkaz počítaču nech vykresľuje len tie časti, ktoré sa menili. Keď bol len on s Tomom Hallom v práci a pracovali dlhšie do noci, ukázal tento malý trik Hallovi, ktorý bol z neho unesený. Hneď na to pretvorili prvý level zo Super Mario Bros. 3 (z NES) na PC – strávili s tým celú noc. Nahrali hru na disk, ktorý nechali na Romerovom stole. Keď ráno Romero prišiel do práce, začudoval sa a vložil disk do mechaniky. Hra mala čudný názov: “Dangerous Dave in Copyright Infringement” (čudný, pretože Romero pre Softdisk vyrobil v roku 1988 hru Dangerous Dave). Keď zapol hru, postavička síce bola z Dangerous Dave ale hra vypadala ako Mario. Keď začal hrať, všimol si že hra zrazu scrolluje. NA PC! Carmack na to bol pyšný, Hall si myslel, že je to cool a Romero z toho bol taký ohromený, že nenachádzal slov. Scrollovanie bolo to, čo držalo konzolové hranie na vrchole, preto PC bola v hraní hier až druhá v poradí, pretože nevedela vykresliť scrollovací efekt v plošinovkách a hry boli statické a zamerané na jednu obrazovku. Nikto nevedel prísť na to, ako tento efekt preniesť na PC. Až Carmack bol ten človek. A teraz Romero držal kľúč k otvoreniu vesmíru s názvom “side-scroll plošinovky na PC”! Museli tento technologický zázrak držať v tajnosti pred Softdiskom a založili si svoju vlastnú spoločnosť, kde využili Carmackovu technológiu. Za pár týždňov vytvorili kompletnú konverziu Super Mario 3 na PC, v tajnosti. Museli ručne preniesť každý pixel z hry použitím Carmackovej technológie. Urobili to tak, že si “požičali” počítač zo Softdisku a každý víkend na tom pracovali s tým, že každý pondelok počítač vrátili a nikto si nič nevšimol. Keď konverziu dokončili, hneď ju poslali Nintendu, kde chceli, aby im túto konverziu vydali na PC a oni by im za to zaplatili. Nintendo samozrejme odmietlo (pretože nechcelo mať svoju značku na PC). Chlapci boli zdrtení, no potom si povedali: “Prečo by sme mali robiť konverzie, keď môžeme vyrobiť svoju vlastnú hru?” A takto začala história id Software.

Hlavným dizajnérom Commader Keena (ďalej už len CK) bol Tom Hall, John Romero vyrábal nástroje, Adrian Carmack robil artworky a technického génia robil John Carmack. Títo štyria mástri vytvorili v roku 1990 hru na PC doposiaľ nevídanú. Scott Miller vydal 14. decembra 1990 zdarma trial verziu na internet. Doposiaľ zarobil okolo 7000 dolárov za mesiac. CK firme za 10 dní zarobil približne 30,000 dolárov a stal sa hlavnou skákačkou 90tych rokov na PC. Neznámi vývojári sa tak stali za pár dní priekopníkmi v arkádach na PC. 1. februára 1991 John Romero, John Carmack a Adrian Carmack odišli zo Softdisku (Tom Hall odišiel až po pár dňoch, mal tam ešte nejaké nedokončené veci) a chceli si založiť firmu. Spočiatku hľadali pre svoju novú firmu meno – Ideas From the Deep bol prvý nápad ale názov bol príliš dlhý. Skrátili ho tak, že zobrali prvé písmenká (a bol to akronym zo slova “in the man”) a vznikol id software.

CK je prvá hra id Software, ktorú urobili pre Apogee. Využili v ňom populárny systém shareware, kedy vydali jednu epizódu zdarma a ostatné ste si mohli kúpiť (u nás nereálne). Zaujímavé je práve to, že id Software je firma, ktorá je považovaná za godfathera 3D akčných hier – brutálnych hier ako Doom, Quake, Wolfenstein 3D (prvé 3D FPS bol Hovertank – pokračovanie tohto enginu bolo Catacomb 3-D a z tohto neskôr v roku 1992 vyrobili Wolfensteina – Hallovi sa toľko krvi samozrejme nepáčilo – v Nemecku ju zakázali, keďže ste v nej zabíjali nacistov). Na začiatku éry id Software práve Tom Hall chcel, aby hry boli zábavné a mierumilovné, takže v hre vás zo začiatku nepriatelia len budú pri kontakte s vami tlačiť (tí väčší vás môžu zabiť).

Štúdio id Software vyrobilo až 6 dielov CK, prvé tri vyšli v rovnakom roku, jeden vyšiel medzi tretím a štvrtým dielom a je považovaný za CK 3.5 (vydali ako Softdisk, v roku 2013 bol portovaný na Android). Posledné tri diely vyšli koncom roku 1991 a zavŕšili sériu CK, takže tvorcovia sa mohli zamerať na ďalšie hry. Je naozaj zvláštne, že vtedy mohli vývojári vyrábať hry každých pár mesiacov, dnes trvá vyrobenie hry pár rokov (v prípade väčšieho MMO 5 a viac rokov).

V CK budete hrať za osem ročného génia menom Billy Blaze, ktorý si vybudoval obrovskú raketu zo starých plechoviek a plastov, s ktorou letel na Mars, kde začal preskúmavať planétu. Zatiaľ čo ju preskúmaval, mimozemská rasa Vorticonov mu ukradla životne dôležité časti z jeho lodi – joystick (patrí jeho bratovi, hrával na ňom videohry), ktorý ovláda jeho loď, autobatéria (z auta jeho matky) – dodáva potrebnú šťavu lodi, vákuoví čistič a v poslednom rade čistiaci prostriedok Everclear (alebo nejaký likér – slúži ako palivo).

CK je obyčajná skákačka, ktorá dnes už ničím nezaujme. Špecialitou hry je pogo, s ktorým môžete skákať vyššie a paprsková zbraň, no nepriateľov len omráčite, nezabijete ich. Počas hrania budete musieť nachádzať karty, s ktorými si otvoríte dvere do ďalšej časti levelu. Taktiež sa tu nachádzajú aj také mini levely, ktoré ozrejmujú príbeh, alebo vám dajú nejaký nový predmet. V hre máte za úlohu nájsť len tie štyri predmety, ktoré vám Vorticoni ukradli, môžete zbierať po leveloch rozhádzané bonusové predmety, ktoré vám pridajú body do skóre a za každých 20,000 bodov dostávate nový život. Streľba je tu trošku ťažkopádnejšia pretože musíte stlačiť Ctrl a Alt zároveň, no nebudete ju používať často, pretože množstvo väčších alebo robotických bytostí sa zabiť alebo omráčiť nedá.

Crystal Caves (1991), ktorú vyrobilo a vydalo Apogee sa najviac podobá na CK a je podľa mňa oveľa lepšia hra. Takisto ako v CK aj tu preskúmavate svet a chodíte do jednotlivých levelov.

Ovládanie
Naše hodnotenie hry
Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 2 Priemerné skóre: 5]

  • buy it1commander-keen-titleVýrobca: id Software
  • Distributor: Apogee
  • Rok vydania: 1990
  • Platformy: DOS
  • Extra: cheaty 2 icon gameplay icon abandonia-reloaded-icon1 wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 35 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *