Alien Legacy

Príjemná 4x stratégia so starej školy s prvkami adventúry!

Alien Legacy (AL) je vesmírna stratégia, ktorú u nás pozná málokto. Skôr ste počuli o Master of Orion, či Ascendancy, na ktoré sa hra aj podobá. Špecialitou AL je to, že to nie je obyčajná 4x stratégia. Táto má príbeh a adventúrne prvky, takže sa mi páčila oveľa viac než Ascendancy, pretože ste v nej skutočne preskumávali planéty, mesiace a asteroidy. Pripomenulo mi to zlaté obdobie prvého Mass Effectu, v ktorom autori nebojácne hráčovi poskytli na prieskum veľké množstvo planét a vozítko k tomu. Tu máte stíhačku s laserom a bombami sily atomovky, takže prieskum jednotlivých štvorčekov vám nezaberie veľa času (k tomu sú mapky veľmi malé). O to viac budete žasnúť nad tým, aké veľké sú planéty. A na každej jej časti môžete nájsť niečo nové a zaujímavé, čo sedí s príbehom. Veľmi sa mi páčilo, že v hre máte päť radcov, ktorý vám poradia, čo máte urobiť, dajú vám nejakú úlohu, že máte preskúmať určitý úsek planéty, alebo vyvinúť novú technológiu, či zabiť nebezpečne sa rozrastajúcu agresívnu faunu (rasa H’riak mimochodom)! Každý jeden radca je špecialista na niečo. Máme tu vedca, navigátora, inžiniera, vojaka a robota. Na rad príde aj cudzia inteligentná rasa, no tá vás začne otravovať až okolo ťahu 5000 (aspoň v mojom prípade) alebo keď jej začnete stúpať na päty. Špeciálne udalosti (pád stíhačky, súboj s mimozemskou civilizáciou a iné) sa ukážu prostredníctvom cinematických filmov a sú úžasne atmosférické.

Hlavným dizajnérom AL bol Joe Ybarra, tvorca známej strategickej série Starflight z roku 1986 (druhý diel vyšiel v roku 1991 na DOS). Na svoju dobu to bola nadčasová hra s veľkými možnosťami. Kritika ju prijala veľmi pozitívne a do decembra roku 1987 sa predalo 100,000 kópii hry (dnes to nie je až také ohromné číslo, no vtedy to bol úspech). V Starflight ste mohli robiť v podstate to, čo v AL a ešte oveľa viac. Mohli ste ťažiť asteroidy, preskumávať galaxiu, bojovať vo vesmírnych dogfightoch, obchodovať alebo diplomaticky vyjednávať s mimozemskou civilizáciou – čistý sandbox (niečo ako Elite: Dangerous dnes, no veľa featúr tam ešte nie je). V AL vás hra vedie viac za ručičku, radcovia radia, vo vašom osobnom príručnom počítači (PDA) máte všetky úlohy pekne zoradené, máte napísané, kde máte ísť, o každej planéte si môžete prečítať niečo pekné a vyváženie kolónii nie je až také ťažké. AL sa hrá naozaj príjemne, až by som povedal moderne ľahko, no kým zistíte, čo robí alebo čo znamená aká ikonka, chvíľu vám to potrvá. Niektoré ikony vyzerajú veľmi čudesne. V technologickom odvetví ako keby ste potrebovali na taký “generátor mikro-čiernych dier” kus zeminy, dvanásť kalkulačiek, mikroskop, vodu po holení a mikročip. Na planétach zase budete zbierať hamburgery, no kým som si uvedomil, že to je ruda a nie jedlo, naozaj mi to trvalo (ja debil som sa mohol pozrieť do manuálu, že?! Tam je to všetko pekne čierne na bielom, len keby to nemalo vyše 90 strán, ach jaj!).

V roku 2043 bola v našej slnečnej sústave objavená mimozemská sonda zo systému Alpha Centauri. Vedci sa pokúšali naviazať mierový kontakt, no nepodarilo sa im to, a tak bola Zem pokropená tuctom rakiet. Aj keď väčšina rakiet bola zo Zeme zneškodnená, jedna im unikla a napáchala obrovské škody. Zem tak nasledujúce roky vyvíjala lepší zbraňový systém a nové technológie, aby sa mimozemskej civilizácii mohla ubrániť. V roku 2119 Zem dokončuje obrie kolonizačné lode a vypúšťa ich do vesmíru. Jedna z lodí je aj Calypso, na ktorej budete kapitán – táto loď je vyslaná do systému Beta Caeli, čo je zatiaľ najvzdialenejší systém, kam ľudstvo svoju loď poslalo. V roku 2135 je poslaná druhá loď Tantalus tým istým smerom, aby sa zvýšila šanca na úspešné kolonizovanie. A keďže má Tantalus oveľa lepšie motory, má tam doraziť o 21 rokov skôr než Calypso (z tohto ma zamrazilo a pripomenulo mi to skvelý film Interstellar). Hra teda začína vo chvíli, kedy Calypso dorazí do cieľa a vy a vaša posádka ste prebudení z hibernacie. V prvom rade musíte zaistiť prvú kolóniu na Zemi-podobnej planéte Gaea, aby bola sebestačná a v ďalšom rade hľadať stratenú posádku z Tantalu. Do hry si môžete dať aj češtinu, takže sa hra hrá veľmi pohodlne.

V AL môžete vyhrať viacerými spôsobmi. Nejde ani tak o to, či budete mať osídlené všetky planéty alebo vynájdené všetky technológie. Je tu jedna prehra – katastrofálna, v ktorej všetci zomrú a 7 typov víťazstva. Čím viac budete mať bodov na konci hry, tým dostanete väčšie ocenenie. Skórovanie záleží na počte kolónii, vesmírnych staníc, koľko ste nazbierali surovín, postavili budov a vyskúmali technológii. Takisto ako taký “archivment” v modernom slova zmysle sa vám zaškrtnú videné cinematické filmy. Je ich až 21.

Táto hra je naozaj veľká. Zo začiatku nebudete vedieť, kam skôr skočiť a čo skôr urobiť. Je pravda, že zo začiatku sa toho moc robiť nedá, ale keď budete mať osídlené už tri planéty a na nich takých 6 kolónii, potom nebudete stíhať. Je výborné, že sa dá hra spomaliť alebo zrýchliť a vy nemusíte čakať na technológiu alebo prelet Calypsa z jednej planéty na druhú. Vadilo mi, že všetko musíte robiť manuálne. Ak chcete preskúmať jeden sektor, musíte nabehnúť do menu stíhačiek, všetko pekne odkliknúť, doletieť na miesto a začať prieskum. Chýbala mi tam možnosť dávať jednotkám rozkazy a čakať, kým splnia misiu. Vašim letúnom sa dá vytvoriť akási smyčka, kedy budú dodávať suroviny z jednej oblasti do druhej, no to sa dá nastaviť len pre transport. Ďalej mi vadilo, že pri dlhšom skenovaní oblasti to môže vašu stíhačku zničiť. WTF? To sa jej akože prehrejú senzory a preťaží kvôli dvom sekundám skenovania motor? Neviem, či je hra tak zle optimalizovaná kvôli dnešným nadupaným strojom, ale všetky obrazovky okrem mostíka na Calypse idú zrýchlene. Kazilo to atmosféru, no asi to bude súčasnosťou. Hudba sa dá príjemne počúvať, no ak budete väčšinu času tráviť v staviteľskom móde na planetách, z tej opakovanej melódie vám môže preskočiť.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • download5523Alien Legacy titleVýrobca: Ybarra Productions
  • Distribútor: Sierra On-Line
  • Rok vydania: 14.05.1994
  • Platformy: DOS
  • Extra: navody icon Obaly icon gameplay icon manual icon cestina icon abandonia-icon1 wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 31 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *