Age of Empires

Dostaňte svoju civilizáciu od doby kamennej po vrchol železnej doby!

História čakala na tento okamih. Hráči čakali na tento okamih. Na jednu hru, ktorá zmení celý žáner. Ak ste chceli fantasy RTS, bol tu Warcraft. Pre sci-fi RTS ste mohli zájsť ku Command and Conquer. Starcraft prišiel až v roku 1998, no hráči zúfalo potrebovali historicky ladené RTS. Civilizácia bola ťahová, no druhý diel zožal úspech možno väčší, ak nie rovnaký. Všetci hráči úpenlivo očakávali stratégiu v reálnom čase, v ktorej by mohli hrať v dobe kamennej a postupne by zažili aj dobu bronzovú a železnú. Chceli ovládať šíky legionárov a lukostrelcov a zmiesť z povrchu zemského svojho soka. Age of Empires (AoE) sa z čista-jasna objavil a položil všetkých hráčov na zadok. Dodnes si pamätám na trial verziu hry, ktorá vyšla tri dni po plnej hre a ktorá bola zadarmo. Mohol si ju zahrať teda každý, no musel na to mať počítač. V tej dobe AoE prišla s krásnou grafickou stránkou, dvanástimi hrateľnými civilizáciami, technologickým stromom, štyridsiatkou unikátnych jednotiek, náhodne generovanými mapami a výborným soundtrackom. Hra sa dala hrať aj po sieti, či internete, bolo tu množstvo módov, ktoré ste si mohli zahrať s vašimi kamarátmi. Jednoducho, bol to hit.

Bola to aj prvotina firmy Ensemble (Tony a Rick Goodman), ktorú podporoval Microsoft. V roku 2001 túto firmu odkúpil, takže hry, ktoré vyšli po tomto roku (Age of Mythology, AoE III) boli vedené už spoločnosťou Microsoft (aj tak im do tvorby prvého dielu určite kecal). Na tvorbe AoE sa podieľal Bruce Shelley, ktorý pracoval aj na Sidovej Civilizácii. Druhý diel vyšiel o dva roky neskôr a tretí až v roku 2005. Veľkú dieru medzi rokom 1999 a 2005 vyplnil Age of Mythology, ktorý považujem za najlepší zo série Age of. Vyšiel v roku 2002. V blízkej minulosti (2011) vyšlo Age of Empires Online, bola (Microsoft ukončilo prevádzku serverov) vo free-to-play modeli, no nepodarilo jej presadiť sa. Dnes (2015) Microsoft vydáva len HD verzie hier.

Hra je graficky krásna aj dnes a keď som ju v minulosti uvidel, hneď som si ju zamiloval. Zvuky prírody, hovoriace jednotky (fascinovali ma už od čias Warcraftu II – pôsobili živo), stavanie základne, staranie sa o svojich milovaných dedinčanov a následný rush na nepriateľskú základňu s postaveným vojskom. Mohli ste loviť divú zver, kácať stromy, rybárčiť, zberať plody, obchodovať so spojencami, ťažiť kameň alebo zlato, vylepšovať si jednotky, budovať opevnenie alebo sa len kochať ako vám funguje mestečko a nad ním lietajú slobodne vtáky. Zo začiatku vaše mestečko nevypadalo bohvieako, vaše jednotky chodili s kyjakmi a dlhými kosťami ako zbraňami, no keď sa vám podarilo dostať do doby bronzovej alebo železnej, automaticky sa vylepšilo mesto a vy ste len žasli nad tou nádherou. Otvorili sa vám nové jednotky a budovy, ktoré ste mohli postaviť a vy ste začali horlivo premýšľať, do čoho investujete svoje ťažko nazbierané suroviny. Mali ste neustály strach o to, či vás náhodou neprepadne nepriateľ a nezničí celú vašu kultúru šmahom ruky, no výcvik jednotiek nebol práce lacný.

V AoE máte na výber z dvanástich národov. Nelíšia sa graficky, majú rozdielnych len pár jednotiek a vylepšení. Keltovia majú rýchlejších pešiakov a ich továreň na stroje produkuje rýchlejšie, u Číňanov farmy majú o 45% viac potravy, dostanú na začiatku o troch dedinčanov viac (ale o 150 jedla menej), Frankovia sa zameriavajú na rytierov a hrady, Mongoli na kavalériu, Saracéni na lukostrelcov, atď. Následne má každý národ nejakú špeciálnu jednotku. Vikingovia majú šialených berserkrov, Japonci vznešených samurajov, Frankovia sekerníkov, Číňania lukostrelcov Chu Ko Nu, Mongoli jazdeckých lukostrelcov mongudai. Najväčšia sranda je, keď si vyberiete Peržanov a postavíte si pár bojových slonov. Z obliehacích strojov si užijete do sýta katapulty, balisty, baranidlá alebo trebuchety, ktoré sú proti hradbám, vežiam a budovám najúčinnejšie. Dosť zaujímaví sú kňazi, ktorí môžu obrátiť nepriateľskú stavbu na vašu.

Nechcem tu rozoberať neduhy a chýbajúce maličkosti, ktoré by ste v roku vydania nenašli, keďže žáner RTS už značne pokročil, no urobím to. V tej dobe to bol jednoducho začiatok slávnej série Age of, no keďže mám rád stratégie, musím napísať, že mi tie funkcie chýbali. Najdôležitejšie, čo mi vadilo – nefungoval pathfinding. Umelá inteligencia vašich jednotiek bola žalostná a keď ste ju poslali cez zložitejší terén, jednoducho sa zasekla o strom alebo pobrežie a ďalej nešla. Z toho som šalel. Jednotky sa nedali dať do skupín. Po dvojkliku na jednotku sa vám nezobrazili všetky ostatné v oblasti. Chýbalo mi nejaké väčšie info o budovách a jednotkách, keď ste si ich stavali alebo nejaká encyklopédia o technologickom strome, atď. Jednotkám nešlo dávať viac príkazov naraz, takže ste si nemohli naplánovať cestu cez waypointy a tým pádom sa vám jednotka zasekla. Ale hovorím, v tej dobe to nebolo bežné a ani nájdené, takže to neberiem ako mínus. Len vás na to upozorňujem, aby ste na to nenadávali, ak by ste si chceli AoE zahrať. Z dnešného pohľadu je AoE pre skúsených hráčov hrajúcich dnešné RTS ťažko hrateľná a kostrbatá. Každopádne je to moja srdcovka.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 1 Priemerné skóre: 5]

  • download5523age-of-empires-titleVýrobca: Ensemble Studios
  • Distributor: Microsoft
  • Rok vydania: 1997
  • Platformy: Windows, Macintosh
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon Soundtracky icon gameplay icon manual icon monitor-wallpaper icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 241 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *