Crystal Caves + HD

Hellrampage1991, arcade, DOS, editor Leave a Comment

Akčná plošinovka inšpirovaná hrou Miner 2049er!

Je neuveriteľné, že po takmer 30 rokoch sa Crystal Caves dočkal remástru. Nikdy by ma ani vo sne nenapadlo, že sa niekedy dočká novej verzie táto výborná arkáda. V prvom okamihu som si hovoril: „Aký remáster? Veď tam nič nezmenili.“, no hra má plynulejší scrolling a lepšie ovládanie, grafická paleta je oveľa bohatšia a autori pridali novú štvrtú epizódu a level editor. A je toho oveľa viac – hudba, trofeje, nastavenie obtiažnosti, podpora gamepadu a vyššie rozlíšenie. Takže celkovo hra prešla omladzovacou kúrou. Som rád, že sa Apogee znovu vrátilo na hernú scénu, pretože to znamená, že sa môžeme po Crystal Caves dočkať aj ďalších jeho hier. A že ich je.

Crystal Caves je klasická 2D arkáda, v ktorej máte za úlohu nazbierať v leveli všetky drahokamy a nájsť exit. Od iných podobných sa líši výbornou grafickou stránkou a nižšou obtiažnosťou, takže bola dostupná širšiemu spektru hráčov. Autori sa nechali inšpirovať hrou Miner 2049 z roku 1982 od Big Five Software. V Crystal Caves hráč ovláda postavičku menom Mylo Steamwitz – vesmírneho obchodníka, ktorý mieri do hviezdneho systému Altairian, kde chce nájsť ukryté poklady. Jeho snom je otvoriť si vesmírnu reštauráciu na burgre. Pôjde teda preskúmať tajomné jaskyne plné bohatstva, ktoré strážia monštrá.

Pôvodný Crystal Caves mal tri epizódy, z čoho prvá bola shareware, teda každý si ju mohol stiahnuť a zahrať zadarmo. Každá epizóda má 16 levelov a HD verzia pridáva úplne novú štvrtú epizódu, takže celkovo je v hre 64 levelov, čo už je slušné číslo. Jednotlivé epizódy sa líšia hlavne obtiažnosťou – prvá je najľahšia, druhá ťažšia a tretia a štvrtá otestuje vaše získané skúsenosti z predchádzajúcich epizód. Prvé dve epizódy som prešiel za 2 hodiny, tretiu za hodinu a pol a štvrtú za necelú hodinu a štvrť, takže prejdenie hry mi trvalo zhruba 5 hodín. Výber obtiažnosti v pôvodnej hre nebol, preto som hral na strednú, no dá sa vybrať aj eazy, kde máte o jeden život viac, nepriatelia sú ľahší, no dostávate o polovicu menšie skóre. Potom sa dá hrať na hard, kde máte oveľa menej nábojov, 2 životy, no budete dostávať o 50% viac skóre.

Na Crystal Caves pracoval Frank Maddin ako jediný programátor a bola to jeho prvá hra. Kľúčový okamih bol, keď stretol George Broussarda v Lufkine, v Texase. Spoločne dochádzali na školu a hrávali tenis ešte so Scottom Millerom, pretože ten bol kamarát Georga. V tom čase Apogee len začínalo – to mohol byť cca rok 1987-88. Frank pracoval ešte rok-dva pre Lockheed, kde sa mu nepáčilo, preto Georgovi povedal, aby mu poslal nejaké kódy, že sa na ne pozrie. A tak začal vývoj Crystal Caves. Frank Maddin robil programovanie, level dizajn a urobil 60-80% grafiky. A vytváral aj monštrá a robil im animácie. No bol obmedzovaný veľkosťou 16×16 pixelov, do ktorých sa musel zmestiť. Najviac bol hrdý na animácie hada. Keď Crystal Caves ukázali id Software, Romero si myslel, že im ukradol hada z ich predošlej hry, no Frank nikdy takú hru nevidel. Frank bol pritom veľkým fanúšikom id Software a ich série Commander Keen. Ale kto v tom čase nebol. Chceli urobiť oveľa ťažšiu hru, do ktorej by sa bál vstúpiť aj Keen – a v hre môžete nájsť jeho helmu, či ho nájsť v HighScore tabuľke. To ešte pracovali v starej firme Micro F/X a keď bola hra na nejakých 50-70% hotová, George prešiel do Apogee a z Crystal Caves sa stal produkt Apogee. A tak sa tam dostal aj Frank.

Môžete si všimnúť screenshot z beta verzie hry – pôvodne vyzerala úplne inak. Meno hlavnej postavy navrhol George za 5 minút. Chcel, aby znelo ako meno nejakého loosera. Inak robil na grafike, level dizajnu a napísal príbeh. Bol fanúšikom Star Trek, preto prvú epizódu hry pomenoval podľa pätnástej časti druhej sezóny. Keď prejdete prvú epizódu Crystal Caves, môžete si všimnúť podobu. Tribbles v Star Treku boli malé chlpaté potvorky, ktoré sa narodili tehotné a čím viac jedli, tým viac rodili. Podobné sú aj v hre, len sa volajú Twibbles. Ďalším odkazom je štítok s nápisom Kilroy was here – Kilroy bol americkým symbolom populárnym počas druhej svetovej vojny. Potom tu máme odkaz na Star Wars a slávny Millennium Falcon – Mylova loď v Crystal Caves sa volá Millenium Kiwi. A dá sa povedať, že Mylo neťaží drahokamy legálne, teda ich ani legálne nepreváža a nepredáva, preto by sa dal označiť za pašeráka, akým bol Han Solo. Príbeh druhej epizódy je inšpirovaný podľa strategickej hry M.U.L.E. z roku 1983. V nej musíte kolonizovať planétu Irata. Tá si zase zobrala inšpiráciu z Heinleinovej novely Dosť času na lásku. No a na koniec tu máme tretiu epizódu. Keď ju prejdete, Mylo si konečne vybuduje svoju reštiku na burgre a to je zase odkaz na tretí diel Space Questu. Za ten môže Scott Miller, pretože to bola jeho obľúbená hra.

Crystal Caves vyšlo 23. októbra 1991, no malo vyjsť už o mesiac skôr, čiže 5. septembra. Čo sa týka Franka Maddina, ten pracoval ešte na Monster Bash a Shadow Warrior, kde robil dizajn a najnovšie na nových dvoch dieloch Shadow Warrior a potom na Donkey Kong a Metroid pre Nintendo.

Poďme na samotnú hru. Po akejsi malej cut-scéne, kedy sledujeme Mylovu loď brázdiacu vesmírom, sa ocitáme na planéte. Môžete si všimnúť grafický rozdiel začiatočnej obrazovky DOSovej verzie a HD verzie. V každej epizóde začínate v hube, v ktorom si môžete vybrať akýkoľvek zo 16tich levelov, takže ich môžete plniť v akom poradí chcete. Každý level má iné pozadie, navodzuje inú atmosféru a snaží sa používať iné assety. Najmenej sa mi páčili levely so zelenými trúbkami a najviac plechové, kde ste mohli v železných rámoch nájsť ukryté kryštály. Úlohou hry je nájsť v každom leveli všetky kryštály. Niekedy musíte nájsť páku, ktorou si otvoríte miestnosť s pokladom či exit. Inokedy treba vypnúť energetickú vežu či zapnúť výťah. Občas sa stane, že začínate v úplnej tme a musíte nájsť najskôr vypínač svetla, aby ste niečo videli. A najviac ma v tom čase ohromilo, že môžete nechcene zasiahnuť prístroj na vzduch, následkom čoho zomriete. Je to síce malý detail, no veľmi dopomáha atmosfére a uveriteľnosti, že sa nachádzate na neznámej nehostinnej planéte bez dýchateľnej atmosféry.

Po leveli môžete využívať aj power-up na zmenu gravitácie, takže na krátky čas sa budete pohybovať hore nohami. Jeden z levelov v každej epizóde sa komplet odohráva dole hlavou, čo mi prišlo geniálne. Z ďalších power-upov tu je nesmrteľnosť alebo zosílená strela, vďaka ktorým môžete zničiť aj inak nezničiteľných nepriateľov alebo tu je zastavenie času. Potom môžete nájsť futbalové lopty, do ktorých keď strelíte, vždy vypadne jedno písmeno slova BONUS. (no dobre, asi to nebudú lopty, skôr vajce jednej z príšer. Ak ich nazbierate takto 5, dostanete tučných 100,000 skóre. Ak nestratíte počas hry ani jeden život, dostanete ďalších 50,000, takže body sa dajú zbierať rôznymi spôsobmi. Po prejdení všetkých štyroch epizód som nazbieral vyše 4 milióny skóre a dostal sa na 15. miesto v celkovom rebríčku najlepších hráčov. To nie je zlé. Pritom som mal len 50 smrtí, zabil som 529 nepriateľov, našiel 87 tajných kryštálov… je super, že vám hra aj takéto veci zaznamenáva.

Zatiaľ čo Duke Nukem na nepriateľov strieľal prototypom nukleárnej pištole, Mylo má nejaký druh raketometu, ktorý dokáže nepriateľov premeniť na prach a kosti. A preto Myla porovnávam s Dukom, pretože sa na neho veľmi podobá. Aj keď v cut-scénach ani nie, ale to nevadí. V Crystal Caves uvidíte často tabuľku Danger, čiže „pozor, nebezpečenstvo“ a krabica vám môže spadnúť na hlavu. Tento nápad si požičal Scott Miller do prvého Duke Nukem, kde vám hneď v prvom leveli podobná krabica môže spadnúť na hlavu. No musel zmeniť názov.

Každý nepriateľ na sa chová inak a na každého musíte použiť inú taktiku. Had ani červ sa často neoplatí zabíjať, pretože jeho telo je toxické, poprípade jedovaté a nesmiete sa ho dotknúť. Veľakrát potrebujete veľa miesta na preskočenie, takže musíte taktizovať, kde najlepšie ho zabiť. Pavúky sú zase len vertikálne monštrá a sú najľahšie. Potom tu sú zelené žubrienky, akýsi pulci, ktorý majú nepredvídateľné pohyby ale dokážu sa pohybovať vždy len v jednom smere, až pokým nenarazia na prekážku. Potom sa rozhodnú, či zmenia smer alebo nie. Ďalší je modrý Pac-Man, ktorý je zraniteľný len keď spí. V DOSovej verzii ho nešlo zabiť naraz, pretože streľba bola pomalšia, tu to ide – len musíte byť pri ňom blízko. Potom tu sú netopiere, či vtáky, ktoré na vás zhodia vajce a niekedy sa z neho vyliahne ďalší vták, čo nepoteší. Bieli roboti sú asi najotravnejší, pretože sú rýchli a často len tak od radosti zmenia smer. Potom tu sú väčší nepriatelia alias bosáci. Zabojujete si proti štvorhlavému červovi, monštru s dvoma ťažkými očami, triceratopsovi a prerastenému jašterovi, ktorý sa dá preskočiť.  

Crystal Caves sa oproti originálu veľmi príjemné hrá, pretože ovládanie je lepšie a aj scrollovanie obrazovky plynulejšie. Hra beží na engine Unity a obsahuje aj skvelý editor levelov, ktorý zvládnu všetci hráči. Ja som si za dve hodinky vytvoril svoj prvý level, ktorý si môžete stiahnuť v popisku. Škoda je, že keď mám GoG verziu, nešla mi nahrať na Steam Workshop, pretože upload a download sa robí cez hru a GoG verzia to neumožňuje. Takže odporúčam kúpiť skôr Steam verziu, kde si z Workshopu môžete stiahnuť nové mapy iných hráčov.

80

Crystal Caves odporúčam. Kúpte si hru a podporte Apogee v ďalších projektoch.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.